Fersk brygger, med en del spørsmål

Hei! Jeg er en real fersking innen bryggekunsten. Har sammen med en kollega gått til innkjøp av BB30, som jeg er relativt fornøyd med. Har dog en del spørsmål jeg må få klarhet i.

1. BB30 sin bruksanvisning sier at jeg skal fylle opp til ca 20liters målet under mesking. Noe som gjør at kjelen blir full når mesken kommer oppi. Andre steder leser jeg at man bruker langt mindre vann under mesking for deretter å skylle med 15-20l varmt vann. Har det stor betydning for meskingen hvorvidt man følger BB sin handlemåte, eller en annen?

2. i etterkant av skyllingen av dagens brygg var OG på 1.035. Og dette var etter 1 time med skylling, røring, osv på temperaturer mellom 63-65C. brygget var forøvig en APA med forventet OG på 1.058 Hva i alle dager gjør jeg galt?

3. I kampens hete måtte jeg komme med en løsning for å øke sukkerinnholdet, og valgte å tilsette 0,5kg vanlig sukker. OG økte da til hele 1.050. Vil dette ødelegge ølet? Er det eventuelt noe annet jeg må ta høyde for under gjæring/flasking?

Om du kommer helt ned hit takker jeg for oppmerksomheten!
 
Overlater nr 1 til folk som brygger med BB30. Hva som er riktig avhenger av volum utenfor maltsystemet (for den har vel maltrør).
2. Greit å måle SG før du begynner å skylle. Det vil gi en idé om mesken din. Er den egentlig ferdig? Og etterhvert vil du få svar på spørsmål 1 her også, med litt erfaring. Om mesken din er for tynn vil du nok få dårlig effektivitet. Om temperaturen var for lav vil du også få et dårlig resultat. Om den havner litt høyt vil du nok kunne få endel ikke gjærbart sukker, men normalt høy nok SG. Og feil Ph vil spille inn.
3. Litt sukker vil ikke ødelegge ølet.
Du bør søke litt på forumet her, så finner du all info du trenger i tidligere tråder. Og jeg anbefaler at du kjøper et refraktometer. Det er ikke "the final solution", men er veldig kjapt og praktisk under brygging. Finnes på ebay for et par hundrelapper.
Ellers, alt for lite opplysninger til å gi et sikkert svar på nr 2.
 
Mesker vanligvis på 65-67 C, en times tid. Tilfører så varmere vann for å øke temp til 77 for utmesk. Kjører sirkulasjon under mesk og utmesk med ei Chugger pumpe. Holder på å oppskalere endel, så går over til ei Flygt pumpe og 300 liter meskekar..
 
Tilbake
Topp