Vi bruker tørrgjær som utgangspunkt (det gjør forøvrig også f.eks. Hansa) men repitcher slurry. Da betyr det absolutt ingenting om gjæren har vært tørrgjær tidligere; den kan ikke huske at den har vært tørket... Høster man fersk flytende gjær eller lager starter vil energireservene her også være på topp. Jeg merker forskjell i lag time på tørr og flytende gjær (lenger lag time med tørrgjær) hvis jeg pitcher en ny gjærkultur, men kvalitetsmessig ser jeg ingen forskjell. I neste generasjon er det fullt kjør og kort lag time uansett opphav. Jeg vil forøvrig råde alle som har muligheten til å forsøke å repitche fersk slurry noen ganger. Jeg opplever at kvaliteten stiger og at den gjærer renere etter et par generasjoner i bryggeriet. Men poenget er å behandle gjæren rett, uavhengig av om den kommer fra en pose, rør eller smack-pack.
... den (gjæren) kan ikke huske at den har vært tørket... .
så, du er ikke tilgenger av slik.. homeopati går jeg utfra
Jeg vil forøvrig råde alle som har muligheten til å forsøke å repitche fersk slurry noen ganger. Jeg opplever at kvaliteten stiger og at den gjærer renere etter et par generasjoner i bryggeriet. Men poenget er å behandle gjæren rett, uavhengig av om den kommer fra en pose, rør eller smack-pack.
Hvor mange generasjoner får dere ut av US05 Gahr? Og hvilke indikasjoner får dere når gjæren begynner å bli ferdig? Ending i attenuasjon, flokkuleringsegenskaper, gjæringstid, smaksprofil e.l?
Eg har heilt slutta og kjøpe wlp001, og føretrekk tørre alternativ til denne. Derimot er det klart at fersk gjær må til ved spesialtilfella. Er imidlertid sikker på at bryggetrenden som herjar verden også vil få positive ringverknadar for tørrgjærmarknaden - utvalget vil betre seg.
Vi høster gjerne gjæren litt tidlig (seks-syv dager etter pitching), og vi ser tendenser til lavere utgjæring etterhvert. Har på det meste brukt syv generasjoner til nå.