Fersking trenger hjelp og gode råd??

GAS

 
Hei!

Har akkurat startet med hjemmebrygging og satt et par batcher. En Tysk Pils som gikk forholdsvis greit og nå en Bayer. Bayeren har nå stått på gjærfat i 3 uker og det virker og som om gjæringen stoppet opp på SG 30. OG var 56 i starten og har den siste 1,5 uka stått stille med en SG 30. Temperaturen har hatt ett snitt på ca 10 grader C. Etter oppskriften skulle den endt med en FG 15. Hva har gått galt? Er brygget ødelagt? eller er det noe jeg kan gjøre for å starte gjæringen igjen?

Håper på raskt og oppmuntrende svar :)

Hilsen

Geir Andres
 
Har hatt ca samme problem selv, brygget har stått 10-11 dager og FG blir litt høy. Er det mulig å gjøre noe for å FG lavere? Riste dunken, tilsette mer gjær etc uten å ødelegge brygget?
 
Har hørt litt med en erfaren brygger og forklart hele forløpet for resultatet mitt. Han mener det skal gå bra bare jeg rister litt i dunken og øker temperaturen litt igjen. Prøver det og ser hvordan det går :).

Takker for svar :)
 
Haha... Er man fersk så er man fersk i gamet :) ikke fått med meg at SG og FG målinger ikke kan gjøres med refraktometer. Har fått det med meg nå og målte på nytt med en oechslevekt/hydrometeret som ga mye mer tilfredsstillende resultat! Ser ut til at ølet er på rett kjøl alikevel! :)

Men takker for alle svar!
 
De kan faktisk gjøres med refraktometer, men du må prosessere tallet i etterkant. Hvis det googler det litt så finner du en webapp som lar deg regne om. Det er dog ikke like nøyaktig som hydrometer, så det er klart å foretrekke.
 
Tilbake
Topp