FG spørsmål

Hei forum,

Jeg og en kamerat har satt våres første all-grain brygg, vi valgte en Red Ale.
Under tapping idag så smakte vi på det, og det smaker veldig greit. Det vi er usikker på er om vi har nådd opp på alkoholprosenten som den skal ha.
Vi målte ikke noe gravity i vørteren før gjæring.

Da vi idag målte gravity før flasken, målte vi den til ca 1015-1020.

Er dette normalt? Hva vil dere anslå alkoholprosenten blir?

Flaskene står nå til karbonering i 14 dager.

Var nærmere 1015, vi brukte et hydrometer kjøpt fra ølbrygging.

Var ikke de beste målingene, hadde ikke noe godt å ha ølet oppi, så vi slapp hydrometeret i ei ølflaske.

Hvis dere ikke målte OG, så blir det vanskelig å beregne alkohol innhold, uten veldig avansert utstyr.

Hvilket sett har dere brygget? Blir nok godt øl. En pleier å måle FG til den er stabil noen dager. Kan dere ha mesket litt høyt? BIAB? Nok gjær?

Vi har brygget denne Red Ale fra olbrygging (http://www.olbrygging.no/products/red-ale).
Vi kokte opp vann til 72 grader, skrudde av gassen og la malten i meskepose oppi vannet. Da den var ferdig etter 90 minutter, så var tempen rundt 61-62 om jeg ikke husker feil. Dette er BIAB ja.

Brukte den gjæren som fulgte med, men det kan være at ikke alt har fått gjort sin nytte. Vi helte oppi en halv pose med gjær, og ristet i 2 minutt. For så å legge strø resten på toppen, og så sette på lokket.

Meskingen høres grei ut. Kanskje dere med fordel kunne isolert kjelen, slik at temperaturen var mer stabil.

Gjæren har jeg ikke erfaring med, men ville nok ha valgt rehydrering før en tilsatte det. Sannsynligvis litt få celler, men dette blir nok godt øl. Slapp av, og kos dere med hjemmelaget øl om et par uker :)

Skjønner. Rehydrering, er det noe de fleste gjør?

Dette med å riste gjæringsfatet før du setter det vekk for gjæring, er det noe du/dere anbefaler/gjør?

Ja,gjæren trenger oksygen i starten.. men skal ikke ha tilgang på oksygen(luft) etter den har startet å gjære..
Så derfor rister du inn luft..
Anbefalt med Rehydrering ja..

Tilbake
Topp