Fiffig ØL Termos!!!!

Jeg bruker min en del, men bruker den mest med vanlig lokk.

Samme her.

Jeg synes at growleren fungerer veldig bra. Holder utrolig godt på temperaturen og er generelt av god kvalitet. Lett å vaske. CO2-løsningen kunne ha vært noe bedre, men det funker ok. Som Odland bruker jeg CO2-dingsen sjeldent. 2L går fort hvis du ikke er alene.

Kan skrive under på at den tåler massivt med trykk også! Tappet 1 liter run-off fra meskekjelen en gang jeg brygget, for å eventuelt justere SG før kok med. Tok på lokket i tilfelle jeg skulle velte den. Growleren med innhold ble selvfølgelig glemt en god stund, husker ikke helt hvor mange dager eller uker det var. Uansett, da jeg skulle åpne den og vippet på den ene bøyla sa det KABOOM! Den satt skal jeg si dere! Bakterier og gjær fra vørteren hadde sannelig bygget opp et solid trykk, så det gjør jeg ikke igjen :)
 
Samme her.

Jeg synes at growleren fungerer veldig bra. Holder utrolig godt på temperaturen og er generelt av god kvalitet. Lett å vaske. CO2-løsningen kunne ha vært noe bedre, men det funker ok. Som Odland bruker jeg CO2-dingsen sjeldent. 2L går fort hvis du ikke er alene.

Kan skrive under på at den tåler massivt med trykk også! Tappet 1 liter run-off fra meskekjelen en gang jeg brygget, for å eventuelt justere SG før kok med. Tok på lokket i tilfelle jeg skulle velte den. Growleren med innhold ble selvfølgelig glemt en god stund, husker ikke helt hvor mange dager eller uker det var. Uansett, da jeg skulle åpne den og vippet på den ene bøyla sa det KABOOM! Den satt skal jeg si dere! Bakterier og gjær fra vørteren hadde sannelig bygget opp et solid trykk, så det gjør jeg ikke igjen :)
Mener du seriøst at det ikke er sikkerhetsventil på den flaska?
 
Det er kun sikkerhetsventil i lokket man bruker sammen med CO2-patroner. Med det er jo ikke så rart at det ikke er det? Termoser har jo sjelden sikkerhetsventil, ikke glassflasker heller eller boks for den slags skyld. Det er jo bare en termos som er beregnet for å oppbevare øl over veldig kort tid.
 
Det er kun sikkerhetsventil i lokket man bruker sammen med CO2-patroner. Med det er jo ikke så rart at det ikke er det? Termoser har jo sjelden sikkerhetsventil, ikke glassflasker heller eller boks for den slags skyld. Det er jo bare en termos som er beregnet for å oppbevare øl over veldig kort tid.
Tja, funka jo ikke så bra for deg da. Hva om den hadde gjæret litt til. Normalt med sikkerhetsmekanisme på saker hvor du kan forvente at det kan bygge seg opp trykk. Vanlige termoser,glassflasker og bokser er vel ikke under den kategorien. Men en øltank på 2 liter hvor du kan få infeksjon kanskje? Litt flisespikkeri fra min side sikkert, men når de har kostet på seg en trykkmåler kunne de lagt til en femkroners ventil også som blåser dersom det blir for høyt trykk. Flaskebombe i en metallflaske kan nok bli stygt.
 
Du blander to forskjellige produkter her. Dette er ikke den growleren du tenker på. Jeg synes forøvring ikke at absolutt burde være sikkerhetsventil på den. I mitt tilfelle var det helt glassklart brukerfeil. 2L ferdig gjæret øl i growleren bruker en god del tid på å utvikle nok CO2 til at det skal utgjøre en fare. I tillegg blir kreftene små når den er full (lite headspace), selv om trykket skulle være høyt. Det kan også være at pakningen begynner på lekke lenge før trykket blir så høyt at det utgjør en fare for at den skal revne.
 
Du blander to forskjellige produkter her. Dette er ikke den growleren du tenker på. Jeg synes forøvring ikke at absolutt burde være sikkerhetsventil på den. I mitt tilfelle var det helt glassklart brukerfeil. 2L ferdig gjæret øl i growleren bruker en god del tid på å utvikle nok CO2 til at det skal utgjøre en fare. I tillegg blir kreftene små når den er full (lite headspace), selv om trykket skulle være høyt. Det kan også være at pakningen begynner på lekke lenge før trykket blir så høyt at det utgjør en fare for at den skal revne.
Okey, sorry. Ikke lett å vite hva som er hva i denne tråden, her er det diskusjoner om kullsyrepatroner og mye annet. Takk for oppklaringen. Er forresten interessert i hvor dere kjøper 16g patronene, hvis andre har noe å dele angående dette kan det taes her kanskje http://forum.norbrygg.no/posts/253653/
 
Bare å bestille :) Nå er min sikret.
Vurderte også denne ukeg, men det som gjort at endte på drinktanks er at jeg kommer til å bruke den mest på telt/fisketurer.
Da blir denne enklere og drasse med seg i sekken, den er litt mindre og mangler endel av det ekstra stashet på utsiden. Tror også at dette vil gjøre at at ølet vil holde seg lengre kaldt.

Jeg starter med et sett fra katla med gass, ikke nødvendigvis for det jeg kommer til å trenge gassen så ofte.. Som nevnt 2l øl går fort :)
Men for en som ikke har mulighet til å ha fat i leiligheten så er det en ekstra show-off faktor som absolutt er verdt spenna.
 
Hmmm, interessant.

Jeg bruker i dag kun flasker, og går og tenker på oppgradering til cornelius. Vil det være mulig og benytte seg av denne som et "øvingssteg" på veien?

Så når jeg skal tappe av mine 20 liter ferdiggjæret øl, så kan jeg tappe 4 liter øl(uten sukkerlake) på drinktanken, og tvangskarbonere med CO2 patron, og lagre ølet x uker på drinktank før jeg drikker det, også tilsette sukkerlake i dunken og tappe resten på flaske?

Er det også mulig å karbonere på flasker, og deretter fylle over på drinktank ved behov, og rekarbonere(er det noe som heter det? :) ) på drinktank hvis man skal på en fisketur eller lignende?

Antar vel egentlig at det anbefales det heller å gå rett på corneliusfat, og kjøpe en drinktank som man fyller fra corneliusfat, men er litt skeptisk til plassforbruk på cornelius, og mulighet for nedkjøling av disse. Har et tempstyrt kjøleskap(STC-1000), men det bruker jeg jo som gjæringsskap. :)
 
Jeg tenker mye av det samme som deg, men her i gården vurderer jeg drinktank som et alternativ til cornelius, ikke øvingssteg. Årsaken er enkel: WAF'en på et par drinktanks er høyere enn for tappetårn på stua.

Når det gjelder tvangskarbonering, så hevder de det skal være mulig: "Home brewers can now force carbonate small batches without having to bottle condition. "

Du kan selvfølgelig tappe over fra flasker. Bare sørg for å mette med co2 slik at ølet holder seg. Kjedelig med oksidert øl på fisketur!
 
Corneliusfata fins også i mindre versjonar enn 19-20 liters fata - f.eks. 9 liter. Dessverre er desse ikkje halv pris av 19 liters fata - dei kostar omtrent det same.

Og så er det vel ein vesentleg forskjell at Corneliusfata ikkje er termosar - slik Drinktank (og andre) growlarar er.
 
Jeg tenker mye av det samme som deg, men her i gården vurderer jeg drinktank som et alternativ til cornelius, ikke øvingssteg. Årsaken er enkel: WAF'en på et par drinktanks er høyere enn for tappetårn på stua.

Når det gjelder tvangskarbonering, så hevder de det skal være mulig: "Home brewers can now force carbonate small batches without having to bottle condition. "

Du kan selvfølgelig tappe over fra flasker. Bare sørg for å mette med co2 slik at ølet holder seg. Kjedelig med oksidert øl på fisketur!

Se der! Da er vi flere med samme begrunnelse ser jeg. Kommer nok til å slå til på denne ja.

Er også interessert i å vite om det er mulig å få tak i 74g patronene her til lands.

Også lurer jeg litt på om noen kommer til å ta inn disse til Norge, og om det kan anslås noen pris? ( @katla :)?)

Skjønner at spørsmålet sikkert er så og si umulig og svare på... :)
 
Se der! Da er vi flere med samme begrunnelse ser jeg. Kommer nok til å slå til på denne ja.

Er også interessert i å vite om det er mulig å få tak i 74g patronene her til lands.

Også lurer jeg litt på om noen kommer til å ta inn disse til Norge, og om det kan anslås noen pris? ( @katla :)?)

Skjønner at spørsmålet sikkert er så og si umulig og svare på... :)

Den skal visst ta alt fra 16g og opp til 74, men større er helt sikkert bedre når det er snakk om 3.79 liter.
 
Litt vanskeleg å sei noko om pris på eit produkt som ikkje er komt i handelen. 64oz versjonen med kegcap tok eg vel 875 for og det var før den norske krona gjekk ned. Drinktanks kjem frå Oregon - altså på vestkysten av USA og det er lang og dyr frakt og den nye modellen er større og kostar dermed meir å frakta den lange vegen. Når det gjeldt 74 g patronene har eg sendt forespørsel til min distributør.
 
Tilbake
Topp