Fiffig ØL Termos!!!!

Bjarte H skrev:
Og snart bryggmaker.no  :biersmile:

Jeg har brukt min drinktanks øltermos en del ganger nå, og ølet holder seg helt fint karbonert over de timene (eller minuttene) vi har brukt på å tømme den. Så dette lokket er kjekt å ha når man skal drikke opp innholdet over noen dager, men til en kveld er det ikke nødvendig, iallefall ikke for meg :)

Drinktanks growlere m/utan kegkits er ikkje noko problem her  på berget,  men patroner er litt hovudverk akkurat no.  Å få lov til å kjøpa noko frå nasjonale eller europeiske distributørar er ikkje berre berre - ein skal målast og vegast for om ein er seriøs nok eller om nokon andre forhandlarar kan bli sure.  Og det er jo ikkje heldig om noko vil selga med lågare pris enn dei andre - då kan ein jo øydeleggja image for produktet. Mange gonger får ein jo prisen ein skal bruka med på kjøpet - forkledt som salgspris til deg før rabatten du får..  Og er man så uheldig å driva nettbutikk i same by som det fins andre - så seier mange nei sidan dei vil styra korleis produkta deira flyt fram til kundane - dei har eksklusivitetsavtalar.    Løysinga er då at ein må ut på gråmarknaden utanfor landet og kanskje utanfor kontinentet vi bur på. 

Dei kaller visstnok dette eit fritt økonomisk system. Eg slit litt med å sjå fridomen her - det er iallefall mykje som sperrer for konkurranse.    Men dei bryt gjerne med prinsippa for  EIN ting:  nok pengar på bordet.  Men dette var ei avsporing av  temaet fiffig øl-termos.... 
 
Fritt marked ja...

49,- per 3 stykk på Biltema. Antar at det er samme gjengetype.

http://www.Biltema.no/no/Bil---MC/MC/Dekk-og-slange/Reparasjonssett-dekk-82573/
 
Da har jeg mottatt mine Drinktanks med co2 utstyr. Bestilt 09.02, sendt 16.02 og i mine hender 28.02. Ikke ille ekspedering det fra det store utland. Blir spennende å teste dem. Nå kan båtsesongen bare komme......
 
Jeg kjøpte co2 patroner på xxl. De brukes egentlig til sykkelpumping. Står ingenting om at de er food safe....men clean co2, riktig nok....tør jeg å prøve de??

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
 
Hvordan fungerer CO2-lokket med tappeslange, dere som har det? Jeg lurer på om jeg skal kjøpe en til, og da er spørsmålet om jeg skal slå til med CO2-lokket eller ikke.
 
Bjarte H skrev:
Hvordan fungerer CO₂-lokket med tappeslange, dere som har det? Jeg lurer på om jeg skal kjøpe en til, og da er spørsmålet om jeg skal slå til med CO₂-lokket eller ikke.

Vel, da har jeg hatt en kjapp test av co2/tappeslange.....jeg har hatt noe lokale CB-pils stående i kjøleskapet i månedsvis da sånt butikk-øl ikke lenger stimulerer mine smaksløker.
De fikk kjørt seg på den nye termosen. Og det er vel ikke annet enn å si at det fungerte som det skulle. Bare husk å ha full åpning på tappekrana når du tapper, da du bare vil få en masse skum om du struper for mye  :neinei:
Kjøpte en gjeng med co2 patroner på xxl, og disse passer som et skudd. Om de er food safe tør jeg ikke uttale meg om, men øla smakte som den pleier.....tiss :grin2:

Patenten er enkel og funker bra :yes:

Gleder meg til sommer og grilling!
 
Mattias S skrev:
Kjøpte en gjeng med CO₂ patroner på xxl, og disse passer som et skudd. Om de er food safe tør jeg ikke uttale meg om

Enkelte typar co2 patroner kan innehalda olje såvidt eg veit - det er enkelte luftvåpen som visstnok brukar slike patroner.  Det som er i sportsforretningar er vel primært tenkt til å pumpa opp sykkeldekk (vi er blitt late no  - men eg må jo medgje at det gjekk ganske så raskt å få luft i dekket med ei co2 patron - så eg er litt frelst på den metoden etter å ha kjempa med både gode og dårlege sykkelpumper sidan 1966 eller deromkring.)     

Mattias S skrev:
Gleder meg til sommer og grilling!

Og kva med påsken?  Eller for den saks skyld helga som kjem?  Ikkje noko gale i å ta growleren/ølkona med seg på tur til naboen eller til slekt og venner - for at han/ho/dei skal få sjanse til å smaka på ølet du har laga.  Dette er den nye misjonen - gå ut og gjer fleire til ølinteresserte og gje dei like godt ein smak av sakramentet!    Passeleg mengde til ein smaksrunde for 2-3-4-5-6-7-8 personar. 

Eller om du bur på ein stad der det er microbryggjeri der du kan fylla på growler - f.eks. Voss ser eg er ein mulighet alt no.  Og seinare kansje på Bønes  om Gahr då kjem til å laga brygg under 4,7 grensa .…). 
 
Mattias S skrev:
Bjarte H skrev:
Hvordan fungerer CO₂-lokket med tappeslange, dere som har det? Jeg lurer på om jeg skal kjøpe en til, og da er spørsmålet om jeg skal slå til med CO₂-lokket eller ikke.
Patenten er enkel og funker bra :yes:

Flott! Da har jeg lagt inn bestilling på en ølkone til med CO₂-lokk og patroner hos bryggmaker :skitbra: Ingen ting er som godt øl og litt salt snacks på terrassen etter en lang skitur i påsken :)
 
Kjøpte noen slike og testet de første gang mens solen snudde.
De funket ypperlig, men var ikke helt fornøyd med tappeutstyret.
Kjøpte Co2 patroner på Biltema. Disse passer, men det smaker/lukter olje av ølet så disse patronene bør en nok ikke bruke. Men problemet er at all Co2 bare blåser rett ut gjennom overtrykksventilen. Jeg må holde en finger på overtrykksventilen for å tette den, samtidlig presser jeg ned Co2 dispenseren samtidlig som jeg holder tappekranen åpen. Så snart jeg slipper fingeren av overtrykksventilen forsvinner alt overtrykk i termosen og ølet blir dødt. Har jeg ødelagt sikkerhetsventilen allerede eller er det slik dette skal være? Hva har jeg gjort galt? Det vil jo uansett være vanskelig å få sånn ca rett trykk med denne løsningen uansett siden det ikke er noen trykkregulator.
Er uansett fornøyd med termosen og det originale lokket.
 
Overtrykksventilen er der for å hindra at du trykkset med for mykje trykk - det skal berre ein kort støt til for å gje trykk nok. Ølet skal vera karbonert på forhånd og CO2-patrona er der kun for å skyva ølet ut av øltermosen/ølkona/growleren.

1) Ta av standardlokket
2) Growler må ikkje vera fylt for full så om den er full må du tappa av eit halvt glas slik at det er plass til gass (ca. 3 dl)
3) Monter CO2 lokket
4) Gje eit kort støt med CO2 patrona - omtrent som når du trykkjer på ein brytar. Det er alt som skal til

Sjekk ellers video på denne sida frå produsenten:
http://www.drinktanks.com/growler-faqs/

Om det går tid frå ein fyller den til ein skal tappa ølet er det sikkert lurt å bruka standardlokket fram til ein skal bruka growleren.
 
Sist redigert:
Ok, nå var jeg innom byggmaker idag og fikk veldig lyst til å ønske meg et par av disse til jul.

Spørsmålet er, skal jeg bestille en pakke med c02 løsning alene, eller skal jeg bestille med en ekstra growler når jeg først?
Nå er sommeren over og jeg regner med at de fleste her inne har fått prøvd den ut og kan gi en rapport på om de fungerer like bra som man får inntrykk av så langt i denne tråden? :) Ting er jo ofte litt ekstra stas og bling de første rundene.
Jeg kommer til å fylle den opp med øl fra naturlig karbonerte flasker hvis det skulle ha no å si for funksjon.


Faren med å spørre her inne nå rett før jul er jo at Katla bare har 8 stk igjen og ved å piske liv i denne tråden igjen kan de alle være borte før jeg får gamlingene får bestilt :p
 
Sikla mer på pickles'en ved siden av skal jeg være ærlig. Synes den flaska har mere bling faktor enn en dårlig rapper

Mulig jeg ikke har skjønt konseptet, men er det strengt tatt nødvendig med trykkmåler på en ølflaske?
Kjekt å ha eller må en ha??? Heldigvis så har vi forskjellige preferanser og eksponeringsbehov ,hvis ikke ville verden vært temmelig kjedelig.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp