Nå blir det mange spørsmål fra meg. Er målet å få den fra 20 til 27 så
Det er riktig.Lar du den øke fritt i romtemperatur for så å hjelpe den med en varmeplate etter 1 døgn, eller leser jeg feil?
I et hjemmebryggeroppsett vil som regel ikke gjæringstemperaturen stige så veldig mange grader pga. varmeutviklingen fra gjæren, så derfor kan det være greit å ha en varmekilde med termostat. Som nevnt er en Inkbird et godt hjelpemiddel. Det kan være lurt å gjære i et lukket kammer der grunntemperaturen er lavere enn gjæringstemperaturen. Da sørger romtemperaturen og termostaten for at temperaturen ikke går ukontrollert høyt. Et typisk gjæringsforløp for saison i f.eks. et kjøleskap som står i en kjeller vil være 3-4 dager på 20 grader. Kanskje vil ikke varmekilden slå seg på nevneverdig under denne stormgjæringen. Så setter man kanskje opp til 22 grader et par døgn. Nå vil termostaten helt sikkert slå inn. Så videre til 24 noen døgn, og opp til 26 mot slutten. Det er m.a.o. ikke et mål å få opp temperaturen til maks før mot slutten. Når det er sagt, så har ulike bryggere ulike fremgangsmåter – og det går nok også fint an å gjære flatt på 24 grader i f.eks. 14 døgn. Min teori er at fenolproduksjonen kanskje vil være høyere om man gjærer varmt helt fra starten, men det er ikke noe jeg har testet eller undersøkt spesielt nøye.Står den uten ekstra varme under stormgjæringen?
Hvor for øker den fra 20 til 27?
Holder du den på 27 til den blir tappet på flaske eller fat?
"beryktet?Antagelig ikke. Den beryktede d'Erpe-Mere bruker Mittelfruh. Har brygga den mange ganger og blir knall
Drew Beechum er en av verdens mer dedikerte saison-fantaster. Her er hans tips - og en hel del om gjær: https://www.maltosefalcons.com/blogs/brewing-techniques-tips/a-guide-to-saisons-and-saison-yeastsEr oppskrift og fremgangsmåte tilgjengelig?
Så berømt at den er beryktet!"beryktet?
"beryktet?
Regna med at det bare var en "slip of the brain". Du mente vel "berømt", går jeg ut fra.Kanskje feil ord. Du får rette det opp så det ikke oppstår misforståelse
Gahr skrev en veldig god innlegg om Brygging av Saison i 2011. Den finnes fremdeles under fanen Det Lille Extra (for medlemmer av Norbrygg)Er oppskrift og fremgangsmåte tilgjengelig?
Hvor mange pakker gjær bør jeg bruke? Skal saison underpitches?I et hjemmebryggeroppsett vil som regel ikke gjæringstemperaturen stige så veldig mange grader pga. varmeutviklingen fra gjæren, så derfor kan det være greit å ha en varmekilde med termostat. Som nevnt er en Inkbird et godt hjelpemiddel. Det kan være lurt å gjære i et lukket kammer der grunntemperaturen er lavere enn gjæringstemperaturen. Da sørger romtemperaturen og termostaten for at temperaturen ikke går ukontrollert høyt. Et typisk gjæringsforløp for saison i f.eks. et kjøleskap som står i en kjeller vil være 3-4 dager på 20 grader. Kanskje vil ikke varmekilden slå seg på nevneverdig under denne stormgjæringen. Så setter man kanskje opp til 22 grader et par døgn. Nå vil termostaten helt sikkert slå inn. Så videre til 24 noen døgn, og opp til 26 mot slutten. Det er m.a.o. ikke et mål å få opp temperaturen til maks før mot slutten. Når det er sagt, så har ulike bryggere ulike fremgangsmåter – og det går nok også fint an å gjære flatt på 24 grader i f.eks. 14 døgn. Min teori er at fenolproduksjonen kanskje vil være høyere om man gjærer varmt helt fra starten, men det er ikke noe jeg har testet eller undersøkt spesielt nøye.
Jeg bruker Lallemand sin pitching kalkulator for all tørrgjær. Deres Belle Saison skal pitches med 1.1 g/l om OG er rundt 1.060. Sender 2 pakker BE-134 med ølsettene på 23 liter. Ganske perfekt etter min mening.Hvor mange pakker gjær bør jeg bruke? Skal saison underpitches?
Så lenge du gjør det du kan for å unngå plasking, bør det gå greit.Mitt forrige og første forsøk med Lallemand Farmhouse ble ingen stor suksess, den minte mer om en nøytral ale enn saison. Men har smakt @Kloakk sin med samme gjær, den var nydelig. Så det må ha skjedd noe hos meg.
Vil nå brygge en ny Saison med BE-134. Jeg har blitt fancy med unitank, fat og tappetårn, men her tenkte jeg å bruke gode gamle flasker
og plast gjæringsdunker. (Pga. diastaticus) Er det uproblematisk å stikke om til nytt plastkar når gjæringen er ferdig? Det blir jo ingress av O2 av omstikk. Tanken med det var for å blande inn sukkerlaken samtidig og flaske med flaskefyller på ventilen i kar nr 2.
Den er ganske heftig. Lurer på om ikke @MortenSickel hadde et innlegg om det i en tråd? Lurt å bruke blowoff om headspace er litt knapt.Hvordan er det med krausen på BE-134? Er det ikke noen belgiske gjærtyper som skummer noe fryktelig?
Nei, her er det gjæren som er helten. Uansett er er jeg litt usikker på om dekstrin-steget er viktig i det store og hele...Er Dextrinization Rest viktig for denne oppskriften?
Jeg skal heller ikke sverge på at effeken er viktig, men jeg har mer tru på det enn deg, basert på egen erfaringer.Nei, her er det gjæren som er helten. Uansett er er jeg litt usikker på om dekstrin-steget er viktig i det store og hele...