Finnes det noe bra utstyr/metode for karbonering på fat, deretter overføring til flaske?

Jeg begynner å se meg lei på å bomme på CO2mengden ved karbonering på flaske.
Samme hvor mye jeg regner føler jeg at det er litt tilfeldig. Det blir vanligvis litt for mye eller litt for lite. Sjelden helt perfekt.

Jeg ønsker meg mer presisjon i dette steget, men uten å måtte kjøpe veldig mye mer utstyr.

Det jeg tenker meg er en luft-tett tank som kan forsegles, med trykkmåler/regulator, så jeg kan slenge litt i overkant med karboneringssukker oppi der, og la trykkregulatoren ta seg av resten. Eller enda bedre, bruke dette som sekundærkar, lukke karana mot slutten av gjæringa og ha ferdig karbonert øl når gjæringa er ferdig.

Har noen her gjort noe sånt? Forslag til utstyr? Bør få plass i et kjøleskap, og gjerne 50L kapasitet (gjærer ofte i 60L labb-dunk, eller 2x 30L gjæringskar)

Edit: Litt dårlig tittel... Burde stått "metode for NATURLIG karbonering på fat"... Men det får jeg ikke endret på.
 
Høres ut som det du er på utkikk etter er en spunding ventil. På utstyrsforumet lenger ned er det en tråd om dette.
 
Det der var ikke dumt. Ganske kjekk mtp at du ser når den er rein inni! Skulle bare hatt en 50 eller 60L-variant av den...
 
Tilbake
Topp