Har det noe for seg å fjerne denne fra røret på utsiden av GF? Vi hadde første brygg, belgisk wit, på mandag og gikk tett. Filteret i bånn i kjelen virket ikke så tett at det skulle resultere i så dårlig flow under kjølingen. Men pumpa er kanskje ikke den sterkeste og det slår raskt ut på flowen? Tenker mest at det var det revne appelsinskallet som gikk gjennom filteret og satt seg i fjæra. På den andre siden var det kanskje dette brygget man kommer til å huske best da vi fikk åpnet pumpa, demontert røret...hele pakka :). Blir poser ved neste brygg tror jeg..
 
Jeg har aldri opplevd at det går helt tett, men at flowen er svært redusert. Jeg pleier da å stoppe pumpa, vente 5-10 sekunder slik at vørteren kan renne litt tilbake og åpne opp noen porer i filtret, og så starte igjen. Det hender jeg må gjøre dette et par-tre ganger før alt går som smurt.

Jeg har også opplevd at pumpa ikke gir noe flow i det hele tatt - men da skyldes det luft i pumpa. Start og stopp noen ganger fjerner dette.

Så dere en tett plugg noe sted i systemet da dere åpnet opp? Var pluggen av appelsinskall? Nyttig info!

Hva tenker du da å erstatte røret med?
 
Jeg vet det er mange som fjerner den fjæren og kula, har selv gjort det når jeg skal bruke mye humle. Hvor mye det hjelper vet jeg ikke, men når jeg rengjør å den ikke har vært fjernet så sitter det mye rart der.
 
Kjøp deg et humlefilter først som sist :)

Brukte 60 g fuggles på forrige brygg, og det var nok til å nærmest tette pumpefilteret. Fjæren og kula på ventilen har en viktig funksjon, den skal stenge når nivået i kjelen skaper trykk, og du skal skifte koplinger.
 
Nei det gikk ikke helt tett men svært redusert og det tok en evighet og få gradene nedover. Det var stort sett i den fjæra som det satt mest gunk, litt usikker på hva det var men skallet var jo det som jeg tror sklei lettest gjennom det første filteret. At vi hadde opp i klarningsmiddel hjalp vel heller ikke? Tenkte ikke å erstatte røret men snarere fjerne de to koplingene mellom røret og armen med silikonslangen.
 
Det er bare å skru opp så faller fjæra og kula ut, ingen ting som må byttes ut med slange :)
 
Tilbake
Topp