ØL som aldri klarner og litt om filter

Etter ca 50 brygg opplever jeg at ølet aldri klarner, jeg vil si aldri når det var ferdig til lagring i oktober 2007 og vi er i slutten av februar.
Eneste forandring i bryggingen er at kjølingen tar lengre tid, noe over en time mot en halv time før, såvidt jeg kan huske har dette skjedd samtidig, (her ser vi hvor viktig loggføring er :-(  )
kan det gjøre utslaget.
Ølet har ingen usmak men jeg tør ikke sende det til NM

Etter filtrering med 0,5 filter sitter jeg igjen med "kjøletåke" men har bestilt nytt fordi jeg ikke tror jeg har 0,5 filter som jeg bestilte fra US for noen år siden, eller så må det på en uforståeli måte for meg være ødelagt, pappfilter for vin greier jo å lage ett krystall øl.

Filterhuset fra US (husker ikke hvor) er konstruert slik at bunnen skrues mot toppen slik at filteret også vries, kan dette skade filteret.

Mitt nye hus fra CO har "mutter" slik at topp, bunn og filter klemmes sammen, dette blir tett uten å bruke makt i motsetning til US filteret som jeg så godt som aldri fikk tettt så jeg anbefaler et slik filterhus hvis du skal kjøpe nytt, MEN du må ha overgang 1" rør til slange.
Oddvar
 
Hei Oddvar. Kan du kanskje si litt om meskemetodene, malttypen og gjærtypen du bruker? Tipper at tåken kan henge sammen med dette. Ellers, så tror jeg ikke at kuldetåke blir noe problem for NM i og med at ølet blir smakt ved en høyere temperatur enn den som rår i kjøleskap.
 
Hei

Jeg bruker 12-14 Kg Muntons pilsmalt med 1 Kg Munchener (vet ikke typen nå) eller uten. (2 brygg)
Jeg mesker på 66 grader som jeg treffer med en gang eller at jeg kjører opp tempen litt med HERMS 
og deretter bare resikulasjon.
Ca 2 timer mesking og deretter skylling med 75-80 grader vann til 80-90 liter i kokekjelen
Humle pellets eller blomst rett i kjelen.
2278 og tørrgjær i vert sitt brygg som gjærer i trykktank ved 10-14 grader.

Slik har jeg gjort det noen år så det er ikke noe nytt her utenom at ølet ikke har klarnet de 2 siste gangene kanskje også de tre siste siden det var en weis.

Det er litt frustrerende når det har gått bra siden 2000 og at jeg er tidsnok ute til NM men ender opp med et øl som aldri klarner.

Angående "tåken" mistenker jeg filteret for å slippe igjennom for mye grums, synes alltid det har gjort det, jeg har prøvd det noen få ganger pga dette og det vises en tåke når det holdes mot lyset, om det er varmt eller kaldt.
Nytt er bestilt så dette får jeg svar på da.
Oddvar
 
Hvis det er filtrering, så kunne du kanskje sjekke disse filterpatroner: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=183.msg1456#msg1456
Med disse fra Ebay har vi fått skikkelig klart øl.

Men i og for seg skal det være mulig å få temmelig klart øl uten filtrering også.

Vi har slitt litt med øl som har blitt klart etter filtrering, for så å bli tåkete igjen. Ølet fikk også en litt muffens lukt og vi mistenker en liten infeksjon som har slike følger. Har du merket noe ulukt på ølet ditt?
 
Disse to siste øl det er snakk om smaker godt i motsetning til infisert øl som jeg ikke klarer å drikke.
Infisert øl vil i mitt filter være veldi uklart i forhold til det jeg har nå så jeg utelukker infeksjon.
3. siste ølet, en weis ble oksydert (første gang) og er nå kastet, det er ikke mulig å drikke slikt heller.
Ser du har testet 3 micro mot 0,2 micro men vet du forskjellen på 0,2 og 0,5 micro, jeg lurer på om du ser forskjell ?
Jeg dant ikke i farten filtrene på ebay.

Knusing av malt, kan den virke inn på klarningen.

Oddvar
 
Infeksonfare via filter kan hindres ved å la filteret stå og kose seg litt i sprit..  Men har også sett filtere med filterduk av rustfritt stål, da med tilørende"hyggelig" pris..  Men vis filterne tåler å varme opp til foreksempel 80 grader, så er det jo ikke noe problem å få disse sterile.
 
Hvilket klarningsmiddel bruker du? - Irish moss (et sjøalgeprodukt), "Klar urt" (et Irish moss-konsentrat) eller isinglass (laget av svømmebæren til fisk)?
 
Brukte før Irish moss i flak form fra humlegården, i de siste brygg har jeg brukt Irish moss i pulver fotm fra petit.
Da er det to forandringer, senere nedkjøling og en annen type Irish moss
Oddvar
Petit kaller det 
Irish Moss blader    og   
Irish Moss knust/pudder
 
Hei,

Jeg har gått over fra "immersion chiller" dvs kobberkveil og lang kjøling dvs opp mot 50-60 minutter fra kok til 22-23 grader, nå har jeg kjøpt Therminator platekjøler i Blichmann som kjøler superraskt. Har merket at kjøletåken er helt borte nå faktisk, får krystallklart øl med f.eks WLP001 California ale. Så dersom du bruker lang tid på å kjøle kan det være grunnen.  :skaal2:

Jeg brygger 45-50 liters batcher, og da synes jeg at bruk av kobberkveil til kjøling gikk plagsomt sakte.
 
odemmo skrev:
Irish Moss knust/pudder

Ja, det er vel det samme som "Klar urt"? Merkelig at du får uklart øl når du bruker det de siste 15 min av koketiden. Langsom kjøling KAN kanskje ha noe med saken å gjøre - vi bruker en stor kobberspiral kombinert med rotor (drevet en el-motor) så det blir bevegelse i ølet under nedkjølingen, det er meget effektivt.
 
For det aller første: Send inn ølet til NM!! :)  Utseende er bare 3 av 50 poeng, og da går det både på farge, skum og klarhet. Det er mao veldig lite å tape i poenggivningen på at ølet er uklart :)

Når du sier at ølet er uklart, hvor uklart mener du da? Så uklart at du ikke kan se igjennom glasset? Eller bare en lett tåke?

Uklart øl kan ha mange sammenhenger, men det første først: Hvis du filtrerer på 0,5 mikron så skal det ikke slippe igjennom verken kjøletåke (som dannes av at proteinene i ølet slår seg sammen med tanninene) eller gjærceller, forutsatt at filteret fungerer som det skal.

Jeg regner med at du filtrerer kaldt? Man får ikke filtrert ut kjøletåke hvis den ikke allerede har dannet seg i kaldt øl. Man kan altså ikke filtrere varmt og klart øl, det hjelper ikke.

Så er det sant som Eduard sa, at øl stort sett skal klarne selv, bare det får litt tid. Hvis det ikke gjør det, så er det noe som er galt i prosessen. Det kan feks være for lite kalsium i vannet, det kan gjøre at gjæren flokkulerer mye dårligere. Mulig at kjøletiden kan ha en innvirkning, jeg har veldig lite erfaring med kjøletider på en time. Selv kjøler jeg til romtemperatur på 30 minutter, og får klart øl. Jeg har litt vondt for å tro at forskjellen skal være _så_ stor på 30 og 60 minutter.

Regner med at det ikke er noen slags infeksjon? Eller oksidasjon, som også (ifølge Fix) kan gi uklarhet?
 
Takk for egasjement.

Jeg har gått over fra "immersion chiller" dvs kobberkveil og lang kjøling dvs opp mot 50-60 minutter fra kok til 22-23 grader, nå har jeg kjøpt Therminator platekjøler i Blichmann som kjøler superraskt. Har merket at kjøletåken er helt borte nå faktisk, får krystallklart øl med f.eks WLP001
Jeg tenkte på en slik men leste at det ble mindre aroma ved bruk motstrømskjøler men Therminatoren blir vel mye raskere og antar at du ikke opplever noe slikt ?


vi bruker en stor kobberspiral kombinert med rotor (drevet en el-motor) så det blir bevegelse i ølet under nedkjølingen, det er meget effektivt.

Det er det samme jeg har planer om, men foreløpig har jeg 2 x 5 meter 12 mm rør kveilet pent opp langs kanten på kjelen med kjølevann forsyning fra begge ender og utløp på midten.


For det aller første: Send inn ølet til NM!!  Utseende er bare 3 av 50 poeng, og da går det både på farge, skum og klarhet. Det er mao veldig lite å tape i poenggivningen på at ølet er uklart

Ja, det er komentarene som teller mest for meg.


Når du sier at ølet er uklart, hvor uklart mener du da? Så uklart at du ikke kan se igjennom glasset? Eller bare en lett tåke?

Det er ugjennomsiktig.

Oddvar
som kanskje også må se på siteringssystemet i dette forumet
EDIT: Webmaster som gjorde det for deg i dag :)
 
odemmo skrev:
Jeg har gått over fra "immersion chiller" dvs kobberkveil og lang kjøling dvs opp mot 50-60 minutter fra kok til 22-23 grader, nå har jeg kjøpt Therminator platekjøler i Blichmann som kjøler superraskt. Har merket at kjøletåken er helt borte nå faktisk, får krystallklart øl med f.eks WLP001
Jeg tenkte på en slik men leste at det ble mindre aroma ved bruk motstrømskjøler men Therminatoren blir vel mye raskere og antar at du ikke opplever noe slikt ?

Jeg har ikke merket så mye å miste humlearoma, skrur  av kok og tilfører aromahumle og lar det trekke noen  minutter før jeg begynner å kjøle. Så tørrhumlet jeg for første gang en IPA med yakima chief sine aromatabletter, og dette frister til gjentagelse. Neste gang skal jeg tørrhumle i to steg totalt en uke, f.eks 100 gram god aggressiv sitrusaktig us-humle f.eks Amarillo eller japansk Sorachi Ace. Etter tre dager tar jeg humlen ut og tilsetter den samme mengden en gang til. Dvs 3-4 dager med hver 100 gram hel humle i pose totalt 7-8 dager.
Er faktisk lei av og øse på vanvittige mengder aromahumle som bare forsvinner ut av gjærlåsen under gjæring, nå skal det tørrhumles så det griner etter  :skaal2: Det er mye mer effektivt og ikke minst billigere enn å hive på en kg på slutten av koking.
Mikrobryggeriene i usa har fantastisk aroma, og mye av hemmeligheten er tørrhumling... Sorry Eduard, jeg vet jeg er langt ute på humlevidda nå (off-topic ja) :samenvol:
 
Gammel tråd, men jeg tar den opp igjen. Jeg har nemlig opplevd noe litt pussig i det siste.

Vanligvis får jeg ølet nokså klart etter bare en ukes tid eller to, uten bruk av filter eller tilsetninger; men ikke denne gangen ...

For ca en måned siden brygget jeg en lys bitter (100% malt) som ennå ikke er blitt klar. Jeg vet at jeg har slurvet litt med kjølingen, som jeg vanligvis gjør i et melkespann oppi en stor balje, og overrislet med kaldt vann. Det gjorde jeg nå også, men vannet er jo ikke så veldig kaldt for tiden, og så tok jeg meg en pause for å spise middag i tillegg ... så hele kjøleprosessen må ha tatt noe rundt 1 time.

Så kommer det pussige: Fordi jeg var litt usikker på renheten av den gjærkulturen jeg skulle bruke (WY 1028), delte jeg batchen i to og tilsatte Muntons tørrgjær i den andre. Muntons er fortsatt totalt ugjennomsiktig (men smaker helt OK), mens WY 1028 er vesentlig klarere, dog ikke så klar som jeg hadde forventet ut fra mine tidligere erfaringer med denne gjæra.

Min erfaring med Muntons tørrgjær hittil, er at den klarner helt greit (har kun brukt den til ekstrakt-brygg tidligere), men altså ikke denne gangen.

Kan det være slik at noen gjærkulturer er mer følsomme for dårlig kjøling enn andre? Er det noe med tørrgjær vs flytende gjær, tro?

Rimelig rask vørterkjøling er uansett viktig for klarheten, det er uansett helt tydelig.

MK
 
Jeg har også erfaring med at kjøling (selve prosessen fra varm til kald) som tar for lang tid vil ofte utvikle seg til skikkelig tåkete øl.

Jeg bruker å løse opp 5 plater gelatin etter bruksanvisningen på pakka og blande ut i litt av ølet og helle tilbake på fatet.
4-5 dager senere så er problemet løst  ;D
 
Det kan også være kjøletåke, infeksjon eller ufullstendig stivelseskonversjon (til maltsukker) som ligger til grunnlag for tåken. Vanskelig å si hva som er grunnen her. Prøv Nøisom sitt råd, eller bruk fiskelim (Isinglass) istedet, effekten er lik.
 
Tilbake
Topp