Det finnes mange slags proteiner i vørteren. Karragenen tar ikke ut alle. Vi bruker det fordi det tar ut dem vi ikke vil ha. Karragenan-molekylene er negativt ladet, og tar ut proteiner med positiv ladning.
Dette er relativt kompliserte greier, og jeg synes ikke det er noen vits i å spekulere i effekter uten å ha nødvendig fagkunnskap - som jeg absolutt ikke har. Det jeg likevel veit, er at effekten av karragenan avhenger av både mengde, tid, temperatur, pH og bevegelse. Det er relativt lett å sørge for at man får lite effekt av stoffet. Bruker man for mye, vil det kunne gi usmak.
Her er konklusjonen fra én vitenskapelig studie: "The addition of carrageenan to wort during boiling, aimed at clarifing the beer at the early stage of production
does not cause significant differences in the quality of the resulting wort and beer. " (
http://cjfs.agriculturejournals.cz/pdfs/cjf/2015/04/15.pdf)
Jeg kan ikke se at det finnes noe grunnlag for spekulasjoner om at bruk av karragenanprodukter skulle gi dårligere kropp eller skum. Eneste forbeholdet er at man ikke skal bruke for mye av stoffet.
Jeg trur forøvrig heller ikke at det er noen grunn til å tru at råfrukt som flaka bygg gir noe positivt tilskudd. I prinsippet har det vel bare samme effekt som bruk av undermodifisert malt.