Flaska bruser over når jeg åpner den

Litt semantisk pirk: Man vasker ikke med Star San; man desinfiserer. Utstyret må i forkant ha vært vasket med f.eks. PBW. Om det ligger skitt i bunnen av flaskefylleren, for eksempel gamle humlerester, så hjelper det nok ikke med Star San.

All sanitizers are meant to be used on clean surfaces. A sanitizer's ability to kill microorganisms is reduced by the presence of dirt, grime or organic material. Organic deposits can harbor bacteria and shield the surface from being reached by the sanitizer. So it is up to you to make sure the surface of the item to be sanitized is as clean as possible.
http://howtobrew.com/book/section-1/brewing-preperations/sanitation

Det har du nok rett i. Men selvsagt var alt rent før jeg vasket.. Nei, desinfiserte, med Star San. ;)
 
Det har du nok rett i. Men selvsagt var alt rent før jeg vasket.. Nei, desinfiserte, med Star San. ;)
Star San er et flott desinfeksjons middel. Men har du kommet dit at du mistenker at du har fått villgjær/mugg i bryggeutstyret, så kan det være en god forsikring å midlertid forsøke et annet desinfeksjons middel som har et annet spektrum av virkningsgrad. Star San er ikke det beste middelet mot disse gjestene.

Koking av utstyr er noe av det beste motmiddelet, fungerer gjerne bare på mindre deler som hevert/kran etc. der det får plass i kjele el. lign.

Klorin er et bredspektret og kraftig desinfeksjons middel, men alt må være helt rent for best effekt.
Kan skade metaller, ikke bruk det der.
Følg produsentens bruksanvisning for desinfeksjons bruk
Må selvfølgelig skylles grundig etterpå.

Etterpå ville jeg gått tilbake til normal rutine med grundig vask & Star San

Her er en god referanse, men litt "snill" dosering av klorin, se tråder fra forumet for mer brutal blanding
http://howtobrew.com/book/section-1/brewing-preperations/sanitation/sanitizing-your-equipment

https://forum.norbrygg.no/threads/klor-til-desinfisering.18246/page-2#post-355122
 
Sist redigert:
Hva var OG og FG, og hva var forventet FG? Ble det oppgitt noen tall for dette? Er det helt umulig at gjæringen stoppet opp før den egentlig var ferdig, men at den så har gjort seg ferdig i flaskene og dermed gitt deg mer CO2 enn beregnet?
 
Hva var OG og FG, og hva var forventet FG? Ble det oppgitt noen tall for dette? Er det helt umulig at gjæringen stoppet opp før den egentlig var ferdig, men at den så har gjort seg ferdig i flaskene og dermed gitt deg mer CO2 enn beregnet?
De tallene kan ikke si noe spesifikt om årsak, før du har kjørt en Fast Ferment test og vet utgjæringsgraden på vørteren med den gjærstammen du har benyttet. Hva et bryggeprogram kalkulerer eller hva som står i en oppskrift gir bare en pekepinn.

Se forøvrig post#12 i denne tråden.
 
De tallene kan ikke si noe spesifikt om årsak, før du har kjørt en Fast Ferment test og vet utgjæringsgraden på vørteren med den gjærstammen du har benyttet. Hva et bryggeprogram kalkulerer eller hva som står i en oppskrift gir bare en pekepinn.

Se forøvrig post#12 i denne tråden.
Nei, man kan ikke vite noe uten en slik test, men en høy FG kunne i det minste vært mistenkelig. Klart, det skal nok ikke mange poengene til før man har flaskegranater og ikke flasker som bare bruser over.
 
Jeg kjører alt av smådeler i oppvaskmaskinen. De får også en omgang StarSan rett før bruk.

Jeg tenker at rengjøring med vaskemiddel rett etter bruk + desinfisering (enten ved koking eller StarSan) rett før bruk holder.
 
Oppvaskmaskin er fin å bruke, varmen kombinert med fuktigheten tar knekken på de små

Jeg bruker kun rengøring og Star San normalt.Bruker i tillegg varme på det som benyttes under oppdyrking av gjær, som er det mest kritiske når det gjelder renhold/desinfisering.

Jeg skisserte hva jeg ville gjort i tilfelle jeg hadde fått uønsket besøk i bryggeriet i post #22, ikke noe jeg gjør normalt.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp