Flaske eller vente?

Har en "kölsch" i gjæringsdunken, stått siden forrige fredag. Laget med us-05 og hadde OG 48, har stått i ca 17 grader ei uke nå.

(vet det ikke blir typeriktig, men som helt fersk i faget må noen bommerter tillates)

Reiser på ferie neste lørdag, og blir borte minst 10 dager (biltur og telting..) Dilemmaet er om jeg skal la den stå i gjæringsdunken over ferien (blir da 3-4 uker totalt), eller flaske på torsdag og så sette de på badet i halvannet døgn før de går ut i boden, hvor det er ca 12-15 grader.

Noen gode råd å få?
 
Har en "kölsch" i gjæringsdunken, stått siden forrige fredag. Laget med us-05 og hadde OG 48, har stått i ca 17 grader ei uke nå.

(vet det ikke blir typeriktig, men som helt fersk i faget må noen bommerter tillates)

Reiser på ferie neste lørdag, og blir borte minst 10 dager (biltur og telting..) Dilemmaet er om jeg skal la den stå i gjæringsdunken over ferien (blir da 3-4 uker totalt), eller flaske på torsdag og så sette de på badet i halvannet døgn før de går ut i boden, hvor det er ca 12-15 grader.

Noen gode råd å få?
Vente ville eg ha gjort

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Jeg ha hatt min Kölsch stående over 3 uker, blir minst like god av det. Jeg har temperaturkontroll på gjæringen(16grader for Kölsch). Det går bra, god ferie!
 
Takk for svar. Da venter jeg!

Er det slik at det generelt sett er bedre med for lang gjæring fremfor for kort? Og hvor lenge kan øl egentlig stå i gjæringskaret før det evt. blir ødelagt? (som newbie er det mange spørsmål og problemstillinger å forholde seg til)
 
Umulig å svare på, alt for mange ukjente variabler som drar resultatet i den ene eller andre retningen. Det er derfor vi bruker etablerte prosedyrer og retningslinjer, som noen synes det er så spennende å utfordre selv om de ikke aner hva de driver med. Kjør på med best practices inntil du forstår de, deretter kan du gjøre hva du vil
 
Min Kølsch ble best etter to måneder, wlp029. Var en fruktbombe etter tapping, likte den ikke da. Gjæret på 16 grader.
I utgangspunktet pleier en måned i gjæringskaret være innenfor, men som det sies over her it depends.
Flere har hatt suksess uten usmaker selv etter tre måneder eller lengre, temperatur er en spesielt viktig faktor blant flere. Selv har jeg kun erfaring med to måneder, men tappet da om til sekundær tredje dagen i gjæringsforløpet når stormgjæringen begynte å avta for å minimalisere oksygenopptak og fjerne trub og død gjær.
 
Tilbake
Topp