Flaske på 1.011 eller vente?

Hei,

har en frisk sommer-øl fra en av settene kjøpt på BrewShop.
Har vært på gjæringstanken i to uker nå,
OG var 1.044 som den skulle være ifølge oppskrift,
nå etter to uker - inkl. tørrhumling på dag 7 - er FG på 1.011 som gir 4.4%alc.
Fått samme måling tre dager på rad.
Oppskrifta sier 1.004, for opplysningens skyld.
Er jeg utålmodig, bør jeg la det stå en uke til, eller kan jeg flaske i kveld?

Jeg sprayer hydrometeret med StarSan og lar det renne av litt før jeg slipper hele målet oppi dunken,
er dette "godkjent" måte? Fikk tipset fra en annen brygger.
En tanke som har slått meg etter de jevne målene på 1.011 er at jeg kanskje har avbrutt gjæringen pga StarSan, kan det stemme?

Blir litt paranoid og stressa :p
 
Litt starsand avbryter ikke gjæringen. Hvilken gjær har du brukt? enkelte gjær er noen late jævler... spiser seg mett og så må det ha seg en middagspause for så å jobbe litt igjen.... is i magen, gi det tid
 
US05 tørrgjær som jeg rehydrerte med vann og litt sukker, fulgte oppskrift da det var første gang jeg rehydrerte.
Neste øl skal jeg prøve meg på fersk gjær, og se hvordan det går, med en Belgisk Wit.

Takk for raskt svar, som vanlig =) Lar det stå til neste helg, begynner måling på fredag, da.
 
Us-05 tar seg ikke pause og siden du har målt samme sg, tre dager på rad, etter to uker så er det bare å flaske.

Forøvrig bør du ikke bruke sukker når du rehydrerer. Kun vann.
 
Us-05 tar seg ikke pause og siden du har målt samme sg, tre dager på rad, etter to uker så er det bare å flaske.

Forøvrig bør du ikke bruke sukker når du rehydrerer. Kun vann.
Aha, takk for svaret, det endrer kveldens planer noe, men det blir gøy!
Da rehydrerer jeg kun med vann neste gang, takk for det :)
6gr/liter som vanlig, på et lyst, friskt sommerøl?
 
Enig med Miguel, hadde det vært wlp 007 fersk gjær så er den troende til slikt.. og forsåvidt belgiske gjær også... lunefulle rakkere.. US05 spiser alt, og det til siste smule. Banner på den spiser hull i dunken om du lar den stå lenge nok. Kan det være feil måling?
 
Aha, takk for svaret, det endrer kveldens planer noe, men det blir gøy!
Da rehydrerer jeg kun med vann neste gang, takk for det :)
6gr/liter som vanlig, på et lyst, friskt sommerøl?

Ja. Men dette kan du variere neste gang hvis du brygger det samme.
 
Enig med Miguel, hadde det vært wlp 007 fersk gjær så er den troende til slikt.. og forsåvidt belgiske gjær også... lunefulle rakkere.. US05 spiser alt, og det til siste smule. Banner på den spiser hull i dunken om du lar den stå lenge nok. Kan det være feil måling?

007 er egentlig ikke veldig lunefull synes jeg, man må bare sørge for at den får varme, da tygger den gjennom en murstein fort, bare at den lar det siste laget ligge igjen, mao så spiser den fort men ikke for mye. 05 er litt av det samme men litt tregere. Ingen av de tørker ut ølet som en diastaticus f.eks.
 
Hva var mesketemperaturen? (Og er du sikker på at termometeret ditt viser riktig temp?)

Rehydrering i sukkeroppløsning er vel ikke å anbefale, men om det kan skade gjæren så mye at det kan forklare dårlig utgjæring, vet jeg ikke.
 
Hva var mesketemperaturen? (Og er du sikker på at termometeret ditt viser riktig temp?)

Rehydrering i sukkeroppløsning er vel ikke å anbefale, men om det kan skade gjæren så mye at det kan forklare dårlig utgjæring, vet jeg ikke.

Mesket på 65 grader i 60 minutter, og 76 grader i 10min etterpå, pluss tida det tok å få 76 grader, da.
Jeg har et nytt, digitalt, termometer, men tenker på å kjøpe et analogt, med lang stang, som festes på kanten av kjelen. https://brewshop.no/produkt/utstyr/maleutstyr/termometer-30-cm-av-hoy-kvalitet

Jeg rehydrerte ikke i sukkerlake, jeg rehydrerte i avkjølt kokt vann, også tilsatte jeg en teskje sukker 5 minutter før jeg tilsatte i karet.
Dette skulle vissnok "activate the yeast".
Det var den oppskrifta/veiledningen jeg fant på stående fot, da hjernecellene ikke ropte "les How to Brew, din gjøk!" :)
 
Sist redigert:
Mesket på 65 grader i 60 minutter, og 76 grader i 10min etterpå, pluss tida det tok å få 76 grader, da.
Jeg har et nytt, digitalt, termometer, men tenker på å kjøpe et analogt, med lang stang, som festes på kanten av kjelen. https://brewshop.no/produkt/utstyr/maleutstyr/termometer-30-cm-av-hoy-kvalitet

Jeg rehydrerte ikke i sukkerlake, jeg rehydrerte i avkjølt kokt vann, også tilsatte jeg en teskje sukker 5 minutter før jeg tilsatte i karet.
Dette skulle vissnok "activate the yeast".
Det var den oppskrifta/veiledningen jeg fant på stående fot, da hjernecellene ikke ropte "les How to Brew, din gjøk!" :)

Fytti grisen det var stiv pris til noe tilsvarende som funker helt fint til ca en femtilapp på ebay.
 
Mesket på 65 grader i 60 minutter, og 76 grader i 10min etterpå, pluss tida det tok å få 76 grader, da.
Jeg har et nytt, digitalt, termometer, men tenker på å kjøpe et analogt, med lang stang, som festes på kanten av kjelen. https://brewshop.no/produkt/utstyr/maleutstyr/termometer-30-cm-av-hoy-kvalitet

Jeg rehydrerte ikke i sukkerlake, jeg rehydrerte i avkjølt kokt vann, også tilsatte jeg en teskje sukker 5 minutter før jeg tilsatte i karet.
Dette skulle vissnok "activate the yeast".
Det var den oppskrifta/veiledningen jeg fant på stående fot, da hjernecellene ikke ropte "les How to Brew, din gjøk!" :)

Gitt at termometeret viser riktig temperatur, så ser jeg ikke noen grunner i det du har fotalt så langt, til at du skulle få så dårlig utgjæring. Og det er nok ganske dårlig utgjæring - 05 burde ligget godt over 80%, normalt, på et brygg som dette. (Jeg går ut fra at det ikke er så mye krystallmalt i oppskriften, heller.) Og 05 er vel ikke kjent for å være særlig sær, heller - snarere tvert i mot. Et brått temperaturfall kan sende gjæren i dvale, men det er vel heller ikke så sannsynlig at du har fått til noe sånt.

Men med mindre ølet har noen kjennbar søtsmak, så skulle det være greit å flaske det. Det blir antakelig litt mindre sommerøl-preget, men kan bli godt for det:).

Sukkertilsetningen din anbefales i den første utgaven av How to Brew, den som ligger på nettet:p. Såkalt "proofing". Men Palmer har siden angret . Så rådet RTFP skal ikke alltid uten videre følges, nei;).
 
Sist redigert:
Gitt at termometeret viser riktig temperatur, så ser jeg ikke noen grunner i det du har fotalt så langt, til at du skulle få så dårlig utgjæring. Og det er nok ganske dårlig utgjæring - 05 burde ligget godt over 80%, normalt, på et brygg som dette. (Jeg går ut fra at det ikke er så mye krystallmalt i oppskriften, heller.) Og 05 er vel ikke kjent for å være særlig sær, heller - snarere tvert i mot. Et brått temperaturfall kan sende gjæren i dvale, men det er vel heller ikke så sannsynlig at du har fått til noe sånt.

Men med mindre ølet har noen kjennbar søtsmak, så skulle det være greit å flaske det. Det blir antakelig litt mindre sommerøl-preget, men kan bli godt for det:).

Sukkertilsetningen din anbefales i den første utgaven av How to Brew, den som ligger på nettet:p. Såkalt "proofing". Men Palmer har siden angret . Så rådet RTFP skal ikke alltid uten videre følges, nei;).

Jeg er så imponert og takknemlig for alle de gode og utdypede svar folk her inne på forumet kommer med, det viser en hjelpevilje jeg kun opplever her inne og på Linux-forum.
Mange forum er gjennomsyra med ego, som jeg ennå har til gode å se her inne :)

Jeg vet ikke hva som kan være feil ift utgjæring, dette er bare mitt 5. brygg, mitt 3. all-grain (BIAB), så mange variabler kan være feil, men resultatet får jeg om noen uker.
Alltid spennende, tida etter flasking.

For for alle gode svar, folkens :)
 
Jeg er så imponert og takknemlig for alle de gode og utdypede svar folk her inne på forumet kommer med, det viser en hjelpevilje jeg kun opplever her inne og på Linux-forum.
Mange forum er gjennomsyra med ego, som jeg ennå har til gode å se her inne :)

Jeg vet ikke hva som kan være feil ift utgjæring, dette er bare mitt 5. brygg, mitt 3. all-grain (BIAB), så mange variabler kan være feil, men resultatet får jeg om noen uker.
Alltid spennende, tida etter flasking.

For for alle gode svar, folkens :)

Det var en hyggelig tilbakemelding å få, så på vegne av oss alle: Takk:).

Som du sier; resultatet får du om noen uker. Men siden det er en ørliten risiko for at karboneringsprosessen kan sette i gang en bedre utgjæring og gi deg flaskebomber, så er det greit å ta forholdsregler. Legg et laken eller noe over flaskene når de står til karbonering, og sett dem om mulig slik at ølsøl og glassbiter ikke gjør skade. Og test en flaske etter noen dager (tre?). Dette er antakelig litt småhysterisk, men better safe than sorry:).

Et laken over flaskene skjermer jo mot lys, også - om du ikke har flaskene stående i lystette kasser.
 
Tilbake
Topp