For å si det på en annen måte - hva er sannsynligheten for at en flaske pulveriseres i tusen biter med dødelig kraft og risiko for å bli blind på begge øya når jeg bruker et ekstrakt-sett fra f.eks. mangroves jack, lar det gjære helt ut (ca to uker og stabil SG over 48t), bruker nøgne Ø flasker, bruker ca 4 g karboneringsdrops pr flakse og er svært nøye med vasken og desinfeksjonen? Jeg tror det faktum at folk fortsatt tør å brygge, og ikke minst at det er lov å brygge, brygger taler for seg selv, nemlig at den sannsynligheten er rimelig lav
ELLER er dette noe jeg faktisk må regne med? Jeg har jo små barn, så burde kanskje revurdere hele hobbyen hvis jeg plutselig risikerer å befinne meg midt i en krigssone
Det er ikke mye sannsynlig.
Som nevnt over er det noen ting som kan skape problemer. Infeksjon er kanskje den viktigste. Får du med deg litt gjær fra en tidligere brygging som gjærer mye lenger ut enn den du har brukt vil det kunne fortsette å gjære på flaske. Noen gjærtyper spiser langt mer kompliserte sukkerarter enn vanlig ale-gjær klarer. De vil finne mat også i øl som virka ferdiggjæra. Har du brukt den slags gjær tidligere kan det være lurt å skru opp rengjøringsregimet et par hakk. Belle saison har fått en del negativ omtale her på grunn av en litt kinkig kombinasjon av egenskaper, nemlig at den gjærer ekstremt langt ut og er vanskelig å bli kvitt alle rester av da den klorer seg fast til flasker, tappestaver etc etc.
Ufullstendig utgjæring kan også være et problem. Hadde du forventa en FG på 1012 og det hele stopper på 1022 (bare for å finne på noen tall) kan det være grunn til bekymring. Det er ikke gitt at gjæringa ikke kommer i gang igjen på et seinere tidspunkt. Om du får den utgjæringa du har grunn til å anta ut fra produsentens anslag for gjæra du har brukt er det mindre å bekymre seg for (men se punktet om infeksjon over).
Siste er vel sukkerdosering. Drops er selvsagt en grei måte å unngå å kløne det til på, men er muligens en potensiell kilde til infeksjon siden de ikke er kokt? Det ser jo ikke ut til at infeksjon ved bruk av drops er noe stort problem, så det går vel helst bra. Jeg har aldri brukt det.
Selv har jeg laga flaskebomber én gang,og da var punkt to her synderen. Ølet stoppa å gjære tidligere enn antatt, men da det ikke fortsatte flaska vi og tenkte det var greit. Det var det ikke.
I tillegg sleit vi en del tid seinere med en stygg infeksjon som vi ikke blei kvitt før vi brant alt på kald side, men de flaskene (mange, mange kasser øl...) har bare et vanvittig overtrykk, de sprenger ikke (så langt, ihvertfall). Et eksempel på trykket vi snakker om er at når vi jekka korkene på de infiserte flaskene smalt korkene i taket med en sånn kraft at det blei merker i betongen, og flere av korkene er bretta i to av anslaget mot taket. De tåler en del trykk før de gir seg, sånne flasker. Noe som ikke akkurat er betryggende den dagen de faktisk gir seg. Men altså, med normalt utgjæra øl klarte ikke den infeksjonen å skape nok trykk til å sprenge glasset. Det fikk vi bare til med prematur flasking.
Og siden jeg gikk solo har jeg ikke hatt noen sånne problemer.