Flaskebomber

Hei,

Jeg leser og hører mye om "flaskebomber", men slik jeg forstår det så er risikoen for dette helt minimal så lenge man :

1) bruker uskadde og egnede flasker (f.eks. 0,5l nøgne ø e.l. bestilt fra bryggselv.no el.l.)
2) lar vørteren gjøre helt ut (stabil SG over minst 48t)
3) bruker karboneringsdrops rett på lasken i henhold til oppskrift (det finnes sikkert "proffere" metoder enn drops, mtp infeksjoner osv, men dog)

Får man flaskebombe da må det skyldes produksjonsfeil ved flasken. Enig?

Lars
 
Den vanligste feilen, tror jeg, er å ikke blande sukkerlaken man bruker til karboneringen, godt nok med ølet. Jeg har begått den feilen, og det var ikke moro. Å tappe for tidlig er nok en god nr 2, vil jeg anta.

Ellers er "egnede flasker", som du skriver, et stikkord. Øl som skal karboneres hardt, bør ikke tappes på bjørnunger eller lette engangsflasker. Ved feil på flasker og normalt karboneringstrykk tror jeg ikke du får de store eksplosjonene. Jeg har opplevd et par ganger å ha tatt tak i ei flaske i ei kasse - for bare å få med meg en del av den. Da har den delt seg i all stillhet - og etterlatt seg en del søl, men ikke en masse glassbiter.

En kamerat av meg blei forstyrra i arbeidet, og klarte å ha i dobbel dose sukker da han laget sukkerlake. Kassene blei plasserte på badet. Det så ikke pent ut da det begynte å smelle - og kona hans var ikke spesielt blid.
 
La oss ikke glemme infeksjon :)

Den siste er en avart av for tidlig flasking. Dette avhenger av gjærtype. Enkelte gjærtyper tar pauser i gjæringen. Da må man ha stabil FG over to uker.

Ellers er det større fare for at høy FG starter ettergjæring enn at lav FG gjør det. Bakterier spiser alt, så da er høy/lav mindre viktig rent bortsett fra at det er mer potensiell CO2 i høy FG
 
For å si det på en annen måte - hva er sannsynligheten for at en flaske pulveriseres i tusen biter med dødelig kraft og risiko for å bli blind på begge øya når jeg bruker et ekstrakt-sett fra f.eks. mangroves jack, lar det gjære helt ut (ca to uker og stabil SG over 48t), bruker nøgne Ø flasker, bruker ca 4 g karboneringsdrops pr flakse og er svært nøye med vasken og desinfeksjonen? Jeg tror det faktum at folk fortsatt tør å brygge, og ikke minst at det er lov å brygge, brygger taler for seg selv, nemlig at den sannsynligheten er rimelig lav :)

ELLER er dette noe jeg faktisk må regne med? Jeg har jo små barn, så burde kanskje revurdere hele hobbyen hvis jeg plutselig risikerer å befinne meg midt i en krigssone :)
 
For å si det på en annen måte - hva er sannsynligheten for at en flaske pulveriseres i tusen biter med dødelig kraft og risiko for å bli blind på begge øya når jeg bruker et ekstrakt-sett fra f.eks. mangroves jack, lar det gjære helt ut (ca to uker og stabil SG over 48t), bruker nøgne Ø flasker, bruker ca 4 g karboneringsdrops pr flakse og er svært nøye med vasken og desinfeksjonen? Jeg tror det faktum at folk fortsatt tør å brygge, og ikke minst at det er lov å brygge, brygger taler for seg selv, nemlig at den sannsynligheten er rimelig lav :)

ELLER er dette noe jeg faktisk må regne med? Jeg har jo små barn, så burde kanskje revurdere hele hobbyen hvis jeg plutselig risikerer å befinne meg midt i en krigssone :)
Det er ikke mye sannsynlig.

Som nevnt over er det noen ting som kan skape problemer. Infeksjon er kanskje den viktigste. Får du med deg litt gjær fra en tidligere brygging som gjærer mye lenger ut enn den du har brukt vil det kunne fortsette å gjære på flaske. Noen gjærtyper spiser langt mer kompliserte sukkerarter enn vanlig ale-gjær klarer. De vil finne mat også i øl som virka ferdiggjæra. Har du brukt den slags gjær tidligere kan det være lurt å skru opp rengjøringsregimet et par hakk. Belle saison har fått en del negativ omtale her på grunn av en litt kinkig kombinasjon av egenskaper, nemlig at den gjærer ekstremt langt ut og er vanskelig å bli kvitt alle rester av da den klorer seg fast til flasker, tappestaver etc etc.

Ufullstendig utgjæring kan også være et problem. Hadde du forventa en FG på 1012 og det hele stopper på 1022 (bare for å finne på noen tall) kan det være grunn til bekymring. Det er ikke gitt at gjæringa ikke kommer i gang igjen på et seinere tidspunkt. Om du får den utgjæringa du har grunn til å anta ut fra produsentens anslag for gjæra du har brukt er det mindre å bekymre seg for (men se punktet om infeksjon over).

Siste er vel sukkerdosering. Drops er selvsagt en grei måte å unngå å kløne det til på, men er muligens en potensiell kilde til infeksjon siden de ikke er kokt? Det ser jo ikke ut til at infeksjon ved bruk av drops er noe stort problem, så det går vel helst bra. Jeg har aldri brukt det.

Selv har jeg laga flaskebomber én gang,og da var punkt to her synderen. Ølet stoppa å gjære tidligere enn antatt, men da det ikke fortsatte flaska vi og tenkte det var greit. Det var det ikke.
I tillegg sleit vi en del tid seinere med en stygg infeksjon som vi ikke blei kvitt før vi brant alt på kald side, men de flaskene (mange, mange kasser øl...) har bare et vanvittig overtrykk, de sprenger ikke (så langt, ihvertfall). Et eksempel på trykket vi snakker om er at når vi jekka korkene på de infiserte flaskene smalt korkene i taket med en sånn kraft at det blei merker i betongen, og flere av korkene er bretta i to av anslaget mot taket. De tåler en del trykk før de gir seg, sånne flasker. Noe som ikke akkurat er betryggende den dagen de faktisk gir seg. Men altså, med normalt utgjæra øl klarte ikke den infeksjonen å skape nok trykk til å sprenge glasset. Det fikk vi bare til med prematur flasking.

Og siden jeg gikk solo har jeg ikke hatt noen sånne problemer. :)
 
Faren er liten, og med litt trening vet du intuitivt hvilke brygg du er usikker på.
Ferdige flasker lagres vanligvis i bod, utenfor barns lekesone. Flaskekarbonerer du på badet, pakker du et håndkle rundt - just in case...
 
Takk for gode svar her. Det med korkene som brettet seg av kraften de traff taket er en tankevekker.

Da virker det som det er infeksjoner og gjærrester som spiser mer enn vanlig som er risikoen. Dette prøver jeg å unngå med nøye vasking. Dessuten står flaskene i boden før kjøleskap. Jeg tror jeg i fortsettelsen vil ta stikkprøver, etter en uke, to uker osv, og åpne i boden med verneutstyr :)

Jeg kan ikke unngå å få inntrykk av at bombene enten har vært straff for unøyaktigheter, evt. resultat av mer eksperimentering enn det som er aktuelt for meg. Ved å følge reglene tidligere nevnt, samt ved å ta stikkprøver underveis for å undersøke trykket, anser jeg risikoen som minimal (famous last words - hvis dere ikke hører noe mer vet dere hva som har skjedd :) neida.)
 
Takk for gode svar her. Det med korkene som brettet seg av kraften de traff taket er en tankevekker.

Da virker det som det er infeksjoner og gjærrester som spiser mer enn vanlig som er risikoen. Dette prøver jeg å unngå med nøye vasking. Dessuten står flaskene i boden før kjøleskap. Jeg tror jeg i fortsettelsen vil ta stikkprøver, etter en uke, to uker osv, og åpne i boden med verneutstyr :)

Jeg kan ikke unngå å få inntrykk av at bombene enten har vært straff for unøyaktigheter, evt. resultat av mer eksperimentering enn det som er aktuelt for meg. Ved å følge reglene tidligere nevnt, samt ved å ta stikkprøver underveis for å undersøke trykket, anser jeg risikoen som minimal (famous last words - hvis dere ikke hører noe mer vet dere hva som har skjedd :) neida.)
Det høres ut som en riktig oppsummering. Det blir ikke flaskebomber av seg selv. Og om du sjekker flaskene iblant bør du oppdage eventuell uheldig utvikling før det går langt. Disse infeksjonene pleier å utvikle seg sakte. Om du flasker uferdig øl kan det selvsagt gå mye fortere, men det kan du jo gardere deg mot ved å vurdere utgjæringa du har fått opp mot hva du burde kunne forvente.
 
Som en liten kuriositet til dem som blander sukkerlake i omstikkingskar før flasking.
Dersom du får en flaske etter avsluttet flaskegjæring uten kullsyre, så er det et faresignal om at sukkeret har vært ujevnt fordelt - og da er det fare for overkarbonering i noen av de gjenværende flaskene... :)
 
Har du mistanke om at noe ikke er som det skal være (infeksjon, lav utgjæring) så kan du oppbevare en av flaskene ved litt høy temperatur. Pakk den inn for eksplosjon.
Den smeller en god stund før det andre ølet du har i kjøleskapet.

Husk at det er to typer bryggere.
De som har hatt infeksjon og de som vil få det:)
 
Har du mistanke om at noe ikke er som det skal være (infeksjon, lav utgjæring) så kan du oppbevare en av flaskene ved litt høy temperatur. Pakk den inn for eksplosjon.
Den smeller en god stund før det andre ølet du har i kjøleskapet.

Husk at det er to typer bryggere.
De som har hatt infeksjon og de som vil få det:)

- og de som har hatt flaskebomber, og de som vil få det.

Jeg er ikke så sikker på at infeksjon er en så vanlig årsak - kanskje fordi infeksjoner utvikler seg såpass langsomt at du gjerne blir klar over at noe er galt før det kommer så langt som til sprengning av flaskene.

Som sagt, jeg har hatt flaskebomber - og er temmelig sikker på at det ikke kommer til å gjenta seg. Jeg tror de fleste tilfellene kommer tidlig i bryggerkarrieren, og gjerne skyldes uvitenhet/manglende rutine.

Legg et laken eller et teppe over kassene med flasker. De skal jo uansett beskyttes mot lys - og så beskyttes folk i omgivelsene mot flaskene med det samme.
 
Ser i ettertid at det antagelig er min feil. Hadde satt surølen på hylla for porter og stout. Så da ble den antagelig frosset ut... :D
 
Låner tråden i håp om at jeg kan få litt hjelp her.
Har laget en belgisk blonde (Leffe ish klone) der OG var 1.080 ved tapping og bruker SafBrew t58 Har gjæringskap med STC 1000 regulator som jeg satte på 19 grader og lukket døra.

Neste morgen var det party i gjærlåsen og det hadde skummet litt over, men det var nesten forventet da det ble vel fullt i karet.

Var innom senere på dagen for å sjekke om det fortsatt var god fart og da fant jeg at det var 30 grader i karet..... Jeg hadde glemt å slå på bryteren inne i kjøleskapet så det hadde ikke vært noen kjøling det første døgnet. Satte på kjøling og neste dag var det liten aktivitet i gjærlåsen.

Et par dager etter tok jeg prøve og den er nå på 1.032. Den skal stå ca 10-12 dager til før jeg skal tappe.

Hvis den er stabil med samme verdi, er det da noen fare for flaskebomber? Bør jeg evt vurdere å tappe på fat og karbonere med Co2 før jeg evt flasker? Vi er en gjeng som skal dele på dette.
 
Låner tråden i håp om at jeg kan få litt hjelp her.
Har laget en belgisk blonde (Leffe ish klone) der OG var 1.080 ved tapping og bruker SafBrew t58 Har gjæringskap med STC 1000 regulator som jeg satte på 19 grader og lukket døra.

Neste morgen var det party i gjærlåsen og det hadde skummet litt over, men det var nesten forventet da det ble vel fullt i karet.

Var innom senere på dagen for å sjekke om det fortsatt var god fart og da fant jeg at det var 30 grader i karet..... Jeg hadde glemt å slå på bryteren inne i kjøleskapet så det hadde ikke vært noen kjøling det første døgnet. Satte på kjøling og neste dag var det liten aktivitet i gjærlåsen.

Et par dager etter tok jeg prøve og den er nå på 1.032. Den skal stå ca 10-12 dager til før jeg skal tappe.

Hvis den er stabil med samme verdi, er det da noen fare for flaskebomber? Bør jeg evt vurdere å tappe på fat og karbonere med Co2 før jeg evt flasker? Vi er en gjeng som skal dele på dette.
Hvis du ikke får den lenger ned enn til 1,03 tror jeg ikke det er så mye å samle på. Og jeg ville ikke turt å ha det på flaske. Men smak. Det er ikke umulig at det ølet bare er å helle ut med en gang, så slipper du å vaske fat og flasker.
 
Låner tråden i håp om at jeg kan få litt hjelp her.
Har laget en belgisk blonde (Leffe ish klone) der OG var 1.080 ved tapping og bruker SafBrew t58 Har gjæringskap med STC 1000 regulator som jeg satte på 19 grader og lukket døra.

Neste morgen var det party i gjærlåsen og det hadde skummet litt over, men det var nesten forventet da det ble vel fullt i karet.

Var innom senere på dagen for å sjekke om det fortsatt var god fart og da fant jeg at det var 30 grader i karet..... Jeg hadde glemt å slå på bryteren inne i kjøleskapet så det hadde ikke vært noen kjøling det første døgnet. Satte på kjøling og neste dag var det liten aktivitet i gjærlåsen.

Et par dager etter tok jeg prøve og den er nå på 1.032. Den skal stå ca 10-12 dager til før jeg skal tappe.

Hvis den er stabil med samme verdi, er det da noen fare for flaskebomber? Bør jeg evt vurdere å tappe på fat og karbonere med Co2 før jeg evt flasker? Vi er en gjeng som skal dele på dette.

Hvis den fortsatt står på 19° ville jeg ha økt til rundt 25° for å se om gjæringen tar seg opp igjen. Belgisk gjær liker ikke at temperaturen går ned i gjæringsforløpet og går i dvale. Hvis du er heldig så kan du kanskje få OG et sted på 20-tallet.

Men det er mulig ølet er ødelagt, så mye varme i starten lager alkohol- og fuselsmaker som kan være ubehagelig, og det er ikke noe som forsvinner med lagring. Som @erikraude sier, smak på det så kjenner du om det er noe å ta vare på.
 
Tilbake
Topp