Flaskekarbonering av weiss og ABV

JEG

Moderator
Har tenkt å lage en wessbier. Da jeg karboner med sukkerlake på flaske er jeg litt betenkt. Da denne som kjent skal ha ganske mye futt, vil man typisk bruke 8-10 g sukker per liter. Ut fra hva jeg har lest vil dette bety ar ABV øker mellom 0,5-0.7 %. Detter er jo ikke ett ubetydelig bidrag bør en wiezen typisk er på 4,5 - 5,5 %.

Hvordan vil dette påvirke smaken i forhold? Bør man gjøre noen justeringer på oppskrift for å tilpasse dette?

Eller er det helt uproblematisk? (Altså RDWHAHB!).

Skal mekke en pale ale først, men setter en *UP* på denne, i håp om noen innspill :).

Jeg synes 8-10 høres litt vel mye ut, kan ende opp med litt overkarbonert øl. Ut i fra kalkulaoren jeg bruker burde du sikte på ca 7 g per liter.
Flaskekarbonering påvirker nesten altid smaken til en øl, men ikke nødvendigvis på grunn av alkoholen, men på grunn av at gjæren blir aktiv igjen. Men ja, RDWHAHB.

Synes 7g/l hørtes lite ut for en sprek weiss. Ville kjørt på med 8-10 som foreslått over. Smaker man en frisk en fra fat så er det ganske spreke saker ifht pale alen i krana ved siden av.

Ville ikke brydd meg om ekstra ABV. Brygger du den svakere så får du mindre maltsmak.

Jeg synes dette er litt tricky. Har en stående til gjæring nå, som ender på 5,2-5,4 før karbonering, og jeg er ikke sikker på at jeg har lyst til å slenge oppi sånne mengder med sukker. Ikke vil jeg ha ølet opp i 6%, og ikke vil jeg risikere det jeg tror sukkeret kan gjøre med smaken. Det er vel en grunn til at weissbier egentlig skal karboneres med speise?

Jeg har karbonert mine på 6 gr/l, og synes det holder godt.

Det er vel en grunn til at weissbier egentlig skal karboneres med speise?
Eh, nei. Vet ikke hva "speise" er men bare renhetsloven i Tyskland som gjør at de ikke kan bruke sukker på flaskemodnet øl.
Nei, sukker gjør ingenting med smaken. Enkle sukkerarter (molekyler) blir 100% fortært av gjæren så ingenting igjen. På generellt bases så er kullsyre (karbonsyre) en syre, dvs. den er en syre som gjør ølen friskere i smak. Samme som du kjenner om du drikker farris.

Du kommer nok ikke til å merke den ekstra økningen i det hele tatt. Såå.... RDWHAHB.

Speise er rett og slett vørter (altså ugjæret). En enkel måte å gjøre dette på i dag er å sette av noen liter av vørteren før du har i gjær, og slenge dette i fryseren mens resten av batchen gjæres, så tiner du og tilsetter en passe mengde for karbonering. Hvor mye du skal ha i kan du fex regne ut her: http://www.brewersfriend.com/gyle-and-krausen-priming-calculator/

En enklere variant, men som jo vil gi litt avvik i smaken, er å blande ut litt spraymalt av en passende type i stedet. Hvis du vil unngå økning i ABV, så kan du blande ut til samme OG som resten av batchen hadde, og blande i for karbonering.

Karbonerer mine Weiss-batcher med 9,25 gram per liter, 6-7 gram hadde vært altfor slapt for min smak. Hvis man er redd for økningen i ABV er det jo bare å kontre med mer vann til sukkerlaken.

Neida, jeg vet at sukkeret ikke gir smak i seg selv. Det jeg tenker på - og jeg er sikkert paranoid - er muligheten for produksjon av fusel. Og siden dere som bruker alt det sukkeret antakelig ikke får det problemet, er det vel ... ja altså, bare paranoia:). (men den fuselen er ute etter meg, jeg vet det!)

Karbonerte en weissen med 13g/liter som sikkert ville blitt perfekt på flasker, men er nå håpløst på fat ...... høyt og solid skum.....

Hvor går forresten grensa for hva som er trygt når man bruker bjørnunger? Jeg har klart å få noen flaskebomber med dem pga dårlig blandet sukkerlake. Aner jo ikke hvor mye de som eksploderte hadde fått, men det kan tross alt ikke ha vært ekstremt.

Tilbake
Topp