Flaskekarbonering og ingredienser i belgisk dubbel

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei !

Har lenge vært litt "ute av gamet" når det kommer til flaskekarbonering av øl. Har stort sett brukt fat nå, ganske lenge.
Skal snart lage en belgisk dubbel, og driver samtidig å leser "Brew Like a Monk"
Her står det "westmalle aims for 6 to 8 grams (3 to 4 volumes) of co2 pr liter in the bottle"
I følge brewersfriend kalkulatoren resulterer det fra 173 gram til 253 gram sukker i 20 Liter øl ved 21 grader. Dette tilsvarer 8,65 -> 12,65 gram sukker pr liter ved karbonering!
Når forumet stort sett har vært vant til å anbefale 6g/L øl, synes jeg dette hørtes ut som en oppskrift på flaskebomber!

Jeg har tidligere karbonert blant annet weissbiers og wit ganske kraftig på fat. Nærmere 3-3,5 volumer, noe jeg synes har vært passende for disse ølsortene.
Jeg vet jo at belgiske ølsorter skal ha relativt mye kullsyre også, men dette vet jeg ikke om jeg tør!

Noen som har noen erfaringer med flaskekarbonering av belgisk øl?
 
Jeg har belgiske til gode enda. Det høyeste jeg har karbonert var en pils med 9 g/liter ble ikke overdrevent, men godt med kuldsyre.
 
Hm, ok! Blir spennende å se hva andre har å si om dette med belgisk øl, da! :)
Pils synes jeg også trenger litt kullsyre for å få den rette smaken! :)
 
Jeg pleier å karbonere mine belgiske med 8 gr og mine tyske hveteøl med 10 gr uten problem.
Det meste jeg har brukt er 8 gr i en ca. halvfull flaske, noe som vel tilsvarer 15-16 gr. Det ga et skikkelig plopp da den ble åpnet, men ikke noe problem utover det. Så lenge ølet er gjæret skikkelig ut, tror jeg det skal ganske mye til for å få bomber.
 
Ifølge BJCPs retningslinjer fra 2008 skal belgiske øl ha mellom 3 og 4 vol CO2. Ved naturlig karbonering på 20 grader (og gjæret på 20 grader) vil det kreve mengdene sukker som du nevner. Hvorvidt flaskene tåler det er en annen sak. Finnes vel mer robuste flasketyper for belgiske øl også.

http://www.bryggekalkulator.no/ -> Kalkulatorer -> Karbonering
 
Ifølge BJCPs retningslinjer fra 2008 skal belgiske øl ha mellom 3 og 4 vol CO2. Ved naturlig karbonering på 20 grader (og gjæret på 20 grader) vil det kreve mengdene sukker som du nevner. Hvorvidt flaskene tåler det er en annen sak. Finnes vel mer robuste flasketyper for belgiske øl også.

http://www.bryggekalkulator.no/ -> Kalkulatorer -> Karbonering

Ikke for å kuppe tråden din men...
På kalkulatoren din, er gjæringstemperatur ment for høyteste demp under gjæring?

f.eks. 18 en dag, 19 dag to, 20 ti dager og cc 2 dager. Skal da 20 grader brukes?
 
Du kan trygt 20 grader i ditt eksempel. Dersom du ser på kildehenvisningen til BYO på kalkulatorsiden ser du at karboneringsnivå ved gjæring på 18,3 grader C er 0.894 vol CO2, mens på 20 grader C er det 0.850 vol CO2. Marginale forskjeller altså, så det har ikke så mye å si (mesteparten av tiden i gjæringsforløpet er jo på èn temperatur, i alle fall er det ikke store sprik på temperaturene).
 
Jeg har brukt 12g/l i tripel uten bomber. Brukte kinn-flasker nå sist, men tror jeg har gjort det samme på vanlige 0.5 og 0.33 flasker fra bryggselv før. Har ihvertfall hatt 10g/l i dem.
 
Jeg hadde tenkt å karbonere til 3,4 volumer på dubbelen, så da tenker jeg at jeg prøver meg med ca 9-10 gram pr liter !
Får ta å sette flaskene et sted hvor jeg tåler en flaskebombe eller to! :)
 
Har et lite spørsmål til angående denne dubbelen min!

Jeg ønsker den skal være relativt tørr, og har handlet to 250mL "flasker" med mørk kandisirup fra Brewferm.
Problemet er at jeg må fylle inn mengden kandisirup i gram i bryggeprogrammet mitt!
Hvor mange gram tilsvarer 250mL kandisirup?
EDIT : Glem det, på bryggselv står det at 250mL er 325g.

En ting til. I "Brew like a monk" bruker bryggeriene sukker i svært varierende grad alt fra 5% opptil nesten 20% av fermentables i noen øl. Blir 500mL (650g) mørk kandisirup i en dubbel på OG 1.066 mye?
 
Har et lite spørsmål til angående denne dubbelen min!

Jeg ønsker den skal være relativt tørr, og har handlet to 250mL "flasker" med mørk kandisirup fra Brewferm.

En ting til. I "Brew like a monk" bruker bryggeriene sukker i svært varierende grad alt fra 5% opptil nesten 20% av fermentables i noen øl. Blir 500mL (650g) mørk kandisirup i en dubbel på OG 1.066 mye?

Svaret er nei. Beklager å si det men brewferm sin kandissirup gir ikke så veldig, om noe, smakstilskudd. Jeg lager dette selv med gjærnæring, sitron og sukker og jeg bruker 1 kg i mine dubbels og quads og selv det tror jeg er for lite. TIlsetning av sukker er avgjørende for at ølet skal bli tørt nok. Etter min mening er det enorm forskjell på en dubble med en FG på 1.014 og 1.010.

mvh
Bårdd
 
Sist redigert:
Takk for informasjon! Jeg lagde min egen kandisirup etter oppskrift fra homebrewtalk:

http://www.homebrewtalk.com/f12/20-lb-sugar-jar-yeast-nutrient-114837/

Kokte opp 900g sukker, to og en halv "teaspoon" med whitelabs gjærnæring og en "cup" med vann til 290 fahrenheit, tilsatte vann og kjølte ned til 240 fahrenheit. Fikk da en nydelig mørk kandisirup med kjempegod smak! Slår brewferm sin ned i støvla!

Bruker hele batchen på ca. 950g i brygget på lørdag :)
Takk for tipset forresten.
 
Tar gjerne også litt oppskriftskritikk, her på tampen! Skal brygges nå på lørdag.
Jeg tenker at oppskriften bør være enkel, da de belgiske oppskriftene stort sett også er det (ifl. Brew like a monk). Derfor jeg kun kjører 3 maltsorter og kandisirup.

Navn på brygget: Dobbelt Opp!
Øltype: Belgisk Dubbel
OG: 1.069
FG: 1.009
ABV: Ca. 8%, litt avhengig av Attenuasjon. Vet ikke hvor godt kandisirupen min gjærer ut.
Farve (beregnet): 44,7 EBC
Beregnet bitter: 22 IBU
Vørtermengde: 24 l
Sluttvolum: 22 l

Malt & sukker
5500g Castle Pilsnermalt
900g Hjemmelaget Mørk Kandisirup
600g Weyermann Caramunich II
300g Special B

Meskeskjema
60 min 65 ºC

Humle
33 gram East Kent Goldings koketid 60min
15 gram Tettnang koketid 20min
15 gram Tettnang koketid 5min

Koketid
Total koketid vørter: 90 min

Gjær
Betegnelsen på gjæren: WLP 530 . To smågamle rør i 1,5 Liter starter. (Etter Mr. Malty)

Gjæren pitches ved ca. 18 grader, mens skapet er satt inn på 21 grader. Lar tempen øke til 21 grader over det første døgnet før den gjærer der i 14 dager.
Etter 14 dager Skal deler av ølet på flasker, og deler på fat.
 
Takk for informasjon! Jeg lagde min egen kandisirup etter oppskrift fra homebrewtalk:

http://www.homebrewtalk.com/f12/20-lb-sugar-jar-yeast-nutrient-114837/

Kokte opp 900g sukker, to og en halv "teaspoon" med whitelabs gjærnæring og en "cup" med vann til 290 fahrenheit, tilsatte vann og kjølte ned til 240 fahrenheit. Fikk da en nydelig mørk kandisirup med kjempegod smak! Slår brewferm sin ned i støvla!

Bruker hele batchen på ca. 950g i brygget på lørdag :)
Takk for tipset forresten.

Vet noen hvorfor det skal tilsettes gjærnæring når man lager sirupen?
 
Halvere mengden spesialmalt? Så altså 300g Caramunich og 150g Special B, for å deretter øke mengden pilsmalt til jeg har samme OG?

@ErikSV : Gjærnæring inneholder diammonium phosphate, som visstnok fungerer som en nitrogenkilde for å få igang maillard-reaksjonene. Det er noe kjemi som foregår her, og det er iallefall det de engelskspråklige nettsidene nevner.

Maillard-reaksjonen er annerledes enn karamellisering. Karamellisering brenner sukret, og sukret gjennomgår pyrolyse (Man brenner egentlig sukret). Maillard-reaksjonen er når sukret reagerer med en aminosyre, og danner melanoidiner. Disse melanoidinene smaker veldig godt, og gir sirupen en kompleks smak.

Det er den enkleste forklaringen jeg klarer å gi, iallefall.
 
Halvere mengden spesialmalt? Så altså 300g Caramunich og 150g Special B, for å deretter øke mengden pilsmalt til jeg har samme OG?

Ja for mye karamell/crystallmalt gir etter min mening feil karakter til belgisk øl. Det blir for mye munnfylde og restsødme og da får man ikke det belgierne kaller et øl som er "digestabelt" Poenget er å få et øl som er sterkt som en bokk og drikkbart som en pils. Det er det som gjør belgisk øl så godt og så farlig.

mvh
Bård
 
Da var ølet brygget! Vørteren hadde en særdeles intressant smak av den hjemmelagde kandisirupen. Er veldig spent nå! :)
Kuttet ned på spesialmaltet, som anbefalt.

Vil gjære ølet på samme regime som Westmalle -> pitchet på 18 grader, og lar tempen øke til 20. Lar det gjære der i 2 uker :)
 
Takk for informasjon! Jeg lagde min egen kandisirup etter oppskrift fra homebrewtalk:

http://www.homebrewtalk.com/f12/20-lb-sugar-jar-yeast-nutrient-114837/

Kokte opp 900g sukker, to og en halv "teaspoon" med whitelabs gjærnæring og en "cup" med vann til 290 fahrenheit, tilsatte vann og kjølte ned til 240 fahrenheit. Fikk da en nydelig mørk kandisirup med kjempegod smak! Slår brewferm sin ned i støvla!

Bruker hele batchen på ca. 950g i brygget på lørdag :)
Takk for tipset forresten.


900 g sukker, bruker du bare vanlig kandissukker som d får kjøpt på butikken?
 
Tilbake
Topp