Flaskekonkurransen NM 2016

Har du lagt ned veldig mye jobb for å brygge et spesielt godt og typeriktig øl, anbefaler jeg å bruke noen minutter på å lese reglene.
Det er vel og bra om man brygger spesifikt for NM. Jeg hadde ikke NM i tankene en gang da jeg brygget mitt bidrag, men syns i etterkant at det ble så bra at jeg ville prøve meg. Når reglene ikke en gang godtar alle flasketypene man feks får kjøpt på Bryggselv så er det bare flaks at jeg kunne stille. I fjor var jeg sjanseløs fordi jeg aldri har tappet på bjørnunger. Å bli stoppet av sånne teknikaliteter virker ganske meningsløst.
 
Alle plasser i samfunn er det regler me må følge. Kvifor skal det då vere så vanskelig å følge reglene frå Norbrygg?

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
Det er vel ikke noen grunn til ikke å diskutere hvorvidt det er for mange/for spesifikke regler for dette arrangementet? Ingen som har påstått at det er umulig å følge regler fra Norbrygg eller Norbrygg ikke skal ha regler.
 
Det er vel og bra om man brygger spesifikt for NM. Jeg hadde ikke NM i tankene en gang da jeg brygget mitt bidrag, men syns i etterkant at det ble så bra at jeg ville prøve meg. Når reglene ikke en gang godtar alle flasketypene man feks får kjøpt på Bryggselv så er det bare flaks at jeg kunne stille. I fjor var jeg sjanseløs fordi jeg aldri har tappet på bjørnunger. Å bli stoppet av sånne teknikaliteter virker ganske meningsløst.

Jeg foreslår at du bruker litt mer tid på å lese reglene i stedenfor å kverulere over dette. Når det gjelder flasketyper så er de ganske entydige. Det tar faktisk bare ca 1 minutt å lese de få setningene som definerer hva som er akseptabelt.
 
Jeg foreslår at du bruker litt mer tid på å lese reglene i stedenfor å kverulere over dette. Når det gjelder flasketyper så er de ganske entydige. Det tar faktisk bare ca 1 minutt å lese de få setningene som definerer hva som er akseptabelt.

Budskapet mitt nådde visst ikke frem til deg.
 
Nå skal jeg ikke dra dette så mye lengre, for jeg har åpenbart problemer med å legge frem forslag til forbedringer uten å dra på meg masse småkjekling, men dette er scenariet jeg så for meg:

Person brygger øl
Ølet blir veldig godt
Person oppdager norbrygg og/eller NM
Person oppdager at 0.33l-flaskene de kjøpte på Oslos største bryggebutikk ikke kan delta

Evt champagnflasker, 0.75 osv. Jeg forstår argumentene for logistikk veldig godt, og argumentene for anonymitet til en viss grad, men syns at dette er litt trist. Sånn det er nå må man planlegge spesifikt for å delta i NM. Vi er åpenbart uenige om hvorvidt dette er en god ting. Jeg syns det er dumt fordi det hever terskelen for å delta, men ikke ved å heve terskelen for kvaliteten på produktet, men ved å øke antall teknikaliteter man kan ryke på.

Dette er ikke egentlig veldig viktig for meg, men jeg syns det hadde vært en forbedring å øke antall godkjente flasker til ihvertfall de som selges til hjemmebryggere.
 
I utgangspunktet kan jeg være enig med deg,
men nå som Norbrygg har "strukket" seg så langt som å tilatte 0,5 flasker
er jeg lykkelig inntil videre
 
Når ølet går videre betyr det at man må sende inn flere flasker?
Må man følge med selv eller får man beskjed?
 
  • Like
Reaksjoner: Owe
Når ølet går videre betyr det at man må sende inn flere flasker?
Må man følge med selv eller får man beskjed?
Man får beskjed om man kommer videre. Følg med på norbrygg.no for oppdaterte resultater. Der blir lagt ut resultater fortøpende. Om du er en av de aller aller fleste som ikke kommer til finale får du ingen beskjed dessverre.
Kan røpe at en biere de garde som var fantastisk god vant klasse H i kveld og må sende inn flaske til hovedfinalen.
 
  • Like
Reaksjoner: Owe
For å presisere litt til. I de innledende rundene bestemmes hvilket øl som går til klassefinalene hvor klassevinnerne kåres. Går ølet vidre ditt brukes flaske nr 2 som ble sendt inn. Du trenger altså ikke sende inn ekstra øl til det.

Er du så flink at ølet ditt går vidre til selve NM-finalen, hvor NM-mester i hjemmebrygging 2016 blir kåret, blir du kontaktet og må sende inn ekstra øl. Denne bedømmingen blir gjort under hjemmebryggerhelgen i Drammen. Altså, må du sende inn ekstra flasker kontakter vi deg.

Lars-Erik
*NM-flaskekonkuransekomitemedlem på Norgesturné for å hjelpe ferske dommersteder*
 
Under vilken kategori ligger de forskjellige øltypene i NM? F.eks Klassisk Norsk Juleøl, Münchener og Amerikansk Pale Ale? Jeg finner ikke bedømming på noen av de...
 
Tilbake
Topp