Flaskekonkurransen NM 2016

Mye klaging her, gjør som meg! Misfornøyd med 99 poeng sammenlagt, men fordi jeg vet jeg kan gjøre det bedre... NM 2017 flaskene er tappet i dag :) håper bare de holder seg. Bare å prøve på nytt neste år.
Sikker på at du ikke har tappet på feil flasketyper, da? ;)
 
Uten dommerskjemaer? Hvorfor er ikke denne finalen gjennomført på samme måte som de andre? Er det kun topp 3 som er rangert?
 
" Bedømming ut i fra typeriktighet"
Høres litt kjipt ut å ha med en spesial her ,sånn typ fra klasse 13 ;)
 
Dette smaker av en lettvint løsning

15 øl gikk videre til andre runde i gruppen Lyst ale. Det er vanskelig å forstå at 4 personer kan teste alle disse bidragene uten å bruke dommerskjema og så velge finalistene kun utfra ”typeriktighet. Dette betyr at de 15 ølene ble vurdert uten den formalitet og struktur som er nedfelt i NM’s formål og regelverk. Formålet med NM er ikke bare å kåre vinnere, men også å gi tilbakemelding på ølene som er sendt inn. Nå skal altså de andre 12 ølene ikke få vite hvordan finaledommerne vurderte og rangerte dem.

En kjip avslutning på et ellers godt gjennomført NM.
 
I klasse C-IPA er heller ikke dommerskjema for finale lagt ut.
Dessuten er ikke reglene til for å holdes, de kan sovne slik at man ikke trenger å følge dem :)
 
Helt enig! Kan virke som noen plutselig fikk veldig dårlig tid, og at det da ble valgt en enkel løsning. Veldig skuffende etter å ha ventet i spenning så lenge.
 
Helt enig! Kan virke som noen plutselig fikk veldig dårlig tid, og at det da ble valgt en enkel løsning. Veldig skuffende etter å ha ventet i spenning så lenge.

Jeg sitter i dommerkomiteen, men ikke i NM-komiteen, og i følge den informasjonen vi har fått, skyldes dette en misforståelse. Dommerne som dømte finalen hadde den oppfatningen at det ikke var vanlig eller nødvendig med dommerskjema i finalen. Dette er selvsagt noe vi tar med oss videre for å gjøre klarere i dommeropplæringa, men er vanskelig å rette opp igjen for den avholdte finalen.
 
Dette smaker av en lettvint løsning

15 øl gikk videre til andre runde i gruppen Lyst ale. Det er vanskelig å forstå at 4 personer kan teste alle disse bidragene uten å bruke dommerskjema og så velge finalistene kun utfra ”typeriktighet. Dette betyr at de 15 ølene ble vurdert uten den formalitet og struktur som er nedfelt i NM’s formål og regelverk. Formålet med NM er ikke bare å kåre vinnere, men også å gi tilbakemelding på ølene som er sendt inn. Nå skal altså de andre 12 ølene ikke få vite hvordan finaledommerne vurderte og rangerte dem.

En kjip avslutning på et ellers godt gjennomført NM.


Jeg er enig i at det er ett uheldig tilfelle, men det er to ting å merke seg:
Ølene er vurdert med dommerskjema tidligere, så tilbakemelding er gitt.
Ølene er vurdert av 4(?) dommere, og vi må anta og stole på at selv om disse ikke har brukt skjemaer - så har de gjort det som trengs for å kunne rangere dem riktig.

Det er selvsagt viktig å kunne dokumentere avgjørelsen, og å ha en transparent dømming, men vi har ingen grunn til å tvile på at riktig øl har vunnet gruppen.
 
Jeg er enig i at det er ett uheldig tilfelle, men det er to ting å merke seg:
Ølene er vurdert med dommerskjema tidligere, så tilbakemelding er gitt.
Ølene er vurdert av 4(?) dommere, og vi må anta og stole på at selv om disse ikke har brukt skjemaer - så har de gjort det som trengs for å kunne rangere dem riktig.

Det er selvsagt viktig å kunne dokumentere avgjørelsen, og å ha en transparent dømming, men vi har ingen grunn til å tvile på at riktig øl har vunnet gruppen.
Det er riktig at vi har fått noe tilbakemelding, men jeg har flere ganger opplevd at kommentarene fra første og andre runde er vidt forskjellig, både i poengsum og kommentarer.
 
Uten dommerskjemaer? Hvorfor er ikke denne finalen gjennomført på samme måte som de andre? Er det kun topp 3 som er rangert?
Finale er ikke dømt med dommerskjema, men smaking av jury ut fra typeriktighet og så rangering. Finaledommerne var av den feiloppfatning av at det bare var nødvendig å rangere øl 1-3, og dommerskjema med tilbakemelding på ølet var allerede laget. Vi har altså ikke den resterende rangeringen, men er sikre på at ølene som er rangert som nr 1, 2 og 3 er de riktige. For dommerskjema på ølene henviser vi til skjema fra innledende runde.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp