Takk, og gratulerer til Mono og Andy
.
Og så oppfordrer jeg flere til å bli med. Det satt langt inne å begynne, for det var da ikke for å konkurrere at jeg brygget øl! Men noen la litt vennskapelig press på meg, og det er jeg glad for.
Nei, jeg brygger ikke øl for å konkurrere, men jeg har oppdaget at konkurransen er bra for brygginga - og sjølsagt er det motiverende å gjøre det bra. Men det virkelig viktige er at det er en fin måte å få tilbakemeldinger på ølet på.
Jeg sendte inn tre øl, og de to andre gjorde det slett ikke bra. Så jeg gikk inn og leste dommerskjemaene. Den ene tror jeg det må ha vært noe galt med, men den andre var interessant. Det var en münchner helles som jeg nok ikke regnet som den beste av de jeg sendte inn, men jeg syntes den var rimelig lettdrikkelig og grei - og jeg kunne jo sende inn tre øl. Men så var den altså, etter dommerens mening, ikke så grei. Jeg leste, og syntes det der hørtes rart ut. Så jeg tok med meg ei flaske ut i sola i dag, satte meg ned sammen med katta, og skjenket opp og smakte, mens jeg hadde dommerens beskrivelse foran meg.
Og joda - hvordan hadde jeg
ikke kjent det der? Neste tanke: Hvorfor? Så jeg gikk inn igjen og sjekket bryggeloggen - og der sto det jo: Det hadde vært en nokså trøblete og langdryg gjæringsprosess. Måten jeg hadde forberedt gjæren på, var litt uortodoks, og det hadde åpenbart fungert dårlig.
Jeg synes det der var ganske lærerikt. Og jeg hadde aldri blitt klar over det om jeg ikke hadde fått denne tilbakemeldinga.
Så til høsten skal det sendes inn britisk øl. (Og kanskje en maibock til Bjorleik - forutsatt at den jeg nettopp har brygget, blir drikkelig. Det er jo ikke noen vits i å sende inn et øl jeg veit er dårlig
!) Jeg håper virkelig det blir mange konkurrenter.