Flaskekonkurranser i regi av Norbrygg Oslo i 2019

Er i samme situasjon hele tiden. Tapper nesten utelukkende på 0.33.
Nå skal det sies at jeg har slått fra meg denne typen konkurranser, siden jeg sjelden brygger for typeriktighet. ;) Har man ambisjoner om å delta i flaskekonkurranser, så bør man uansett alltid tappe opp noen halvlitere (det ville jeg gjort).
Ja, jeg tapper alltid noen 0,5 flasker i tilfelle ølet skulle bli ekstra godt. Dessverre er lageret med julebokk tomt, de siste flaskene gikk til NM.
 
Det nærmer seg innleveringsfrist. Husk å levere registrere deg på portalen og levere flaskene hos Ila hjemmebrygg i løpet av uken - det vil si innen de stenger på lørdag.

Merk at alle bidrag vil stå med status "ikke hentet/mottatt" i påmeldingsløsningen inntil alle flaskene er hentet hos Ila i begynnelsen av neste uke.
 
Jørgen har gjennomført konkurransen inkl. bedømming og han har forfattet en flott tekst til Norbrygg.no
Min (tunge) jobb består i publisering :)
Det hviler på meg - og ja - flaut dersom det ikke kommer straks (jeg kommer hjem)
 
Jørgen har gjennomført konkurransen inkl. bedømming og han har forfattet en flott tekst til Norbrygg.no
Min (tunge) jobb består i publisering :)
Det hviler på meg - og ja - flaut dersom det ikke kommer straks (jeg kommer hjem)
Jørgen tok det aleine? Stakkars Jørgen, det kommer til å bli vondt å våkne av korpset imorra. :p
 
Resultatene fra Oslomesterskapet i pils/lager 2019 er nå klare! Les mer i denne nyhetssaken på norbrygg.no: Resultater fra Oslomesterskapet i pils/lager 2019 - Norbrygg

Gratulerer til @MonoBryggeriet, @AndyHagen og @Finn Berger med henholdsvis første-, andre- og tredjeplass!

Diplom og gavekort på henholdsvis 1500, 1000 og 500 kroner fra vår samarbeidspartner Ila Hjemmebrygg kommer i posten.

Tusen takk til alle deltakere og til vår samarbeidspartner Ila Hjemmebrygg, og velkommen tilbake til høstens konkurranse i britisk øl. Første innlegg i denne tråden holdes oppdatert, og diskusjonen fortsetter samme sted.
 
Takk, og gratulerer til Mono og Andy:).

Og så oppfordrer jeg flere til å bli med. Det satt langt inne å begynne, for det var da ikke for å konkurrere at jeg brygget øl! Men noen la litt vennskapelig press på meg, og det er jeg glad for.

Nei, jeg brygger ikke øl for å konkurrere, men jeg har oppdaget at konkurransen er bra for brygginga - og sjølsagt er det motiverende å gjøre det bra. Men det virkelig viktige er at det er en fin måte å få tilbakemeldinger på ølet på.

Jeg sendte inn tre øl, og de to andre gjorde det slett ikke bra. Så jeg gikk inn og leste dommerskjemaene. Den ene tror jeg det må ha vært noe galt med, men den andre var interessant. Det var en münchner helles som jeg nok ikke regnet som den beste av de jeg sendte inn, men jeg syntes den var rimelig lettdrikkelig og grei - og jeg kunne jo sende inn tre øl. Men så var den altså, etter dommerens mening, ikke så grei. Jeg leste, og syntes det der hørtes rart ut. Så jeg tok med meg ei flaske ut i sola i dag, satte meg ned sammen med katta, og skjenket opp og smakte, mens jeg hadde dommerens beskrivelse foran meg.

Og joda - hvordan hadde jeg ikke kjent det der? Neste tanke: Hvorfor? Så jeg gikk inn igjen og sjekket bryggeloggen - og der sto det jo: Det hadde vært en nokså trøblete og langdryg gjæringsprosess. Måten jeg hadde forberedt gjæren på, var litt uortodoks, og det hadde åpenbart fungert dårlig.

Jeg synes det der var ganske lærerikt. Og jeg hadde aldri blitt klar over det om jeg ikke hadde fått denne tilbakemeldinga.

Så til høsten skal det sendes inn britisk øl. (Og kanskje en maibock til Bjorleik - forutsatt at den jeg nettopp har brygget, blir drikkelig. Det er jo ikke noen vits i å sende inn et øl jeg veit er dårlig:confused:!) Jeg håper virkelig det blir mange konkurrenter.
 
Støtter Finn helhjertet.
Dersom du ikke alltid er fornøyd med eget øl, er det trolig fordi du har blitt en selvdømmende og selvkritisk brygger. Da er det svært motiverende å få en god tilbakemelding.
Dersom du har et øl du vet er dårlig, men ikke hver hvorfor, sender du det inn utenom konkurranse for bedømming. Du får den samme tilbakemeldingen, men slipper å legge beslag på en dommer under konkurranse :)
Evaluering av innsendt øl - Norbrygg
 
Støtter Finn helhjertet.
Dersom du ikke alltid er fornøyd med eget øl, er det trolig fordi du har blitt en selvdømmende og selvkritisk brygger. Da er det svært motiverende å få en god tilbakemelding.
Dersom du har et øl du vet er dårlig, men ikke hver hvorfor, sender du det inn utenom konkurranse for bedømming. Du får den samme tilbakemeldingen, men slipper å legge beslag på en dommer under konkurranse :)
Evaluering av innsendt øl - Norbrygg

Bedømmer dere utenom Norbryggs typedefinisjoner? Har et brygg som jeg er veldig fornøyd med, men som ikke er dekket av Norbrygg, men av BJCP. Kunne vært gøy og fått slike bedømt også …
 
Tilbake
Topp