Flaskekonkurranser i regi av Norbrygg Oslo i 2019

Stemmer nok det, ja. Kanskje du kan sende en melding til den adressen for vurdering av øl og spørre om det er mulig å få vurdert dette ølet?

Men nå er vi ganske off topic, så videre oppfølging hører kanskje hjemme i en egen tråd.
Var overhodet ikke meningen å starte noen diskusjon rundt dette. Har stor respekt for det Norbrygg får til og innsatsen som gjøres på frivillig basis!
 
Støtter Finn helhjertet.
Dersom du ikke alltid er fornøyd med eget øl, er det trolig fordi du har blitt en selvdømmende og selvkritisk brygger. Da er det svært motiverende å få en god tilbakemelding.
Dersom du har et øl du vet er dårlig, men ikke hver hvorfor, sender du det inn utenom konkurranse for bedømming. Du får den samme tilbakemeldingen, men slipper å legge beslag på en dommer under konkurranse :)
Evaluering av innsendt øl - Norbrygg

Ja, ingenting slår å få kommentaren "gjør hva du vil med det ølet - men ikke drikk det" når du rydder vekk fra ett av dommerbordene... og kjenner igjen ditt eget øl...

Been there, done that... nå på tirsdag o_O
 
Jeg sendte inn tre øl, og de to andre gjorde det slett ikke bra. Så jeg gikk inn og leste dommerskjemaene. Den ene tror jeg det må ha vært noe galt med, men den andre var interessant. Det var en münchner helles som jeg nok ikke regnet som den beste av de jeg sendte inn, men jeg syntes den var rimelig lettdrikkelig og grei - og jeg kunne jo sende inn tre øl. Men så var den altså, etter dommerens mening, ikke så grei. Jeg leste, og syntes det der hørtes rart ut. Så jeg tok med meg ei flaske ut i sola i dag, satte meg ned sammen med katta, og skjenket opp og smakte, mens jeg hadde dommerens beskrivelse foran meg.

Og joda - hvordan hadde jeg ikke kjent det der? Neste tanke: Hvorfor? Så jeg gikk inn igjen og sjekket bryggeloggen - og der sto det jo: Det hadde vært en nokså trøblete og langdryg gjæringsprosess. Måten jeg hadde forberedt gjæren på, var litt uortodoks, og det hadde åpenbart fungert dårlig.

Jeg synes det der var ganske lærerikt. Og jeg hadde aldri blitt klar over det om jeg ikke hadde fått denne tilbakemeldinga.

Det er veldig hyggelig å lese at bryggerne kjenner seg igjen i det vi skriver i dommerskjemaene. Det kan være krevende å danne seg et bilde av ølet på tre-fire minutter og to slurker. Ikke bare skal vi beskrive ølet, men også skaffe oss et bilde av hvordan det oppleves om man drikker mer normale mengder, og vi skal gi en poengsum som henger på greip. Jeg vet at jeg ikke alltid får det til, men det er hyggelig når man får bekreftet at man lykkes.
 
Det er veldig hyggelig å lese at bryggerne kjenner seg igjen i det vi skriver i dommerskjemaene. Det kan være krevende å danne seg et bilde av ølet på tre-fire minutter og to slurker. Ikke bare skal vi beskrive ølet, men også skaffe oss et bilde av hvordan det oppleves om man drikker mer normale mengder, og vi skal gi en poengsum som henger på greip. Jeg vet at jeg ikke alltid får det til, men det er hyggelig når man får bekreftet at man lykkes.

hehe - det var jo din, ja:).
 
Litt off-topic, men sidan ein er inne på dømmlng. Har dykk nokon gang hatt «stikkprøver» av referanseølene under dømming på en eller annen måte? Eller blir det vanskelig mtp flasker og slikt? @gustavf

Forøvrig henger eg meg på skryt til dommarane. Det er imponerande kva smaker dykk klarer å plukke ut, og skildre opplevelsen av ølet.
 
Nå har påmeldingen åpnet for registrering av øl til høstens konkurranse for brygging av øl fra de britiske øyer. Første innlegg i denne tråden er oppdatert med oversikt over ølklasser og annen praktisk informasjon, samt lenke til registrering.

Det er lagt ut løpesedler hos Ila Hjemmebrygg. Ytterligere markedsføring vil skje via nyhetsbrev i august samt utvalgte initiativer i sosial medier.
 
Som flere sikkert har registrert, har Ila Hjemmebrygg dessverre måtte legge inn årene, og butikken er nå stengt. Det betyr følgelig at det ikke blir flaskeinnlevering der til høsten. Jeg vil kommentere her (og oppdatere første innlegg i tråden) når ny løsning for innlevering er på plass. Men vi kan fastslå at det blir konkurranse i øl fra de britiske øyer til høsten uansett.
 
Tilbake
Topp