Flasketørking -Hvor viktig er det??

Er det noen som vet hvorfor klor/eddikk blandingen er så effektiv? Jeg skjønner at eddikk senker ph, men klor er jo veldig basisk. Blir det ikke slik at de utligner hverandre?
Jeg hørte jo den podcasten der han sa at ved å senke ph'en med eddikk ble klorin blandingen mye mer effektiv. Men jeg skjønner altså ikke helt hvorfor.
Litt forenklet forklart: Hypokloritt i basisk løsning er stabil, dette er en fordel for lagring. Hypokloritt i sur løsning er mindre stabil, men dette innebærer også at hypokloritten er mer reaktiv og har bedre effekt mot mikroorganismer.
Både eddiksyre, svovelsyre, saltsyre og forforsyre kan brukes for å få surgjort løsningen til pH 5,0 (som gir god effekt). Det er imidlertid tryggest å bruke eddiksyre, siden denne er svakere og ikke tar pH ned så effektivt. Blir det FOR surt, så blir det klorgass og første verdenskrig-stemning på roterommet. Dette er direkte helsefarlig, og må ikke tas lett på.
Merk også at melkesyre og sitronsyre brukt på denne måten IKKE vil gi en god desinfiserende effekt. Bruk derfor kun eddiksyre, og kun hvis du har utstyr til å måle pH på en pålitelig måte.

For mer info; Kuroiwa et al. 2002
 
Sist redigert:
Jeg bruker strips til å måle pH i Starsan. Er det det folket bruker, eller burde jeg investere i noe annet?
 
Litt forenklet forklart: Hypokloritt i basisk løsning er stabil, dette er en fordel for lagring. Hypokloritt i sur løsning er mindre stabil, men dette innebærer også at hypokloritten er mer reaktiv og har bedre effekt mot mikroorganismer.
Både eddiksyre, svovelsyre, saltsyre og forforsyre kan brukes for å få surgjort løsningen til pH 5,0 (som gir god effekt). Det er imidlertid tryggest å bruke eddiksyre, siden denne er svakere og ikke tar pH ned så effektivt. Blir det FOR surt, så blir det klorgass og første verdenskrig-stemning på roterommet. Dette er direkte helsefarlig, og må ikke tas lett på.
Merk også at melkesyre og sitronsyre brukt på denne måten IKKE vil gi en god desinfiserende effekt. Bruk derfor kun eddiksyre, og kun hvis du har utstyr til å måle pH på en pålitelig måte.

For mer info; Kuroiwa et al. 2002
Takk for utfyllende svar.
Da er jeg litt klokere.
Jeg blandet Salmiakk og Klorin en gang da jeg skulle være flink å vaske gulvene.
Det gjør jeg ikke flere ganger.
 
Takk for utfyllende svar.
Da er jeg litt klokere.
Jeg blandet Salmiakk og Klorin en gang da jeg skulle være flink å vaske gulvene.
Det gjør jeg ikke flere ganger.

Hvordan gikk det? Så vidt jeg veit, er det noe av det siste du bør gjøre - og det blir fort noe av det siste du gjør.
 
Hvordan gikk det? Så vidt jeg veit, er det noe av det siste du bør gjøre - og det blir fort noe av det siste du gjør.
Det ble bare et skikkelig hosteanfall før jeg holdt pusten og bar det ut.
Først blandet jeg grønnsåpe og en dæsj salmiakk som jeg bruker. Men så fikk jeg den strålende ideen om å tilsette litt klorin som klart måtte bli bare bedre. Ja ja. Lærer på den harde måten.
Det ble dessuten aldri nevnt i naturfagtimene på skolen. Jeg skylder på læreren, he he.
 
I disse tider der det er mye fokus på å eliminere oksygen fra alle prosesser i bryggingen kan kanskje nettopp oksygenopptak være en grunn til å tilstrebe flasking til tørre flasker. Den lille skvetten med vann vil være mettet med oksygen og dette vil overføres til ølet. Har ikke regnet på det; mengden er kanskje neglisjerbar men noe kan det være å hente.
 
I disse tider der det er mye fokus på å eliminere oksygen fra alle prosesser i bryggingen kan kanskje nettopp oksygenopptak være en grunn til å tilstrebe flasking til tørre flasker. Den lille skvetten med vann vil være mettet med oksygen og dette vil overføres til ølet. Har ikke regnet på det; mengden er kanskje neglisjerbar men noe kan det være å hente.
Frank Dåstøl ( @FrankD ?) har skrevet en del om dette i en bloggpost: Oksidert øl
 
Bruker flaskespyler og flasketre. Noen ganger spyler jeg dagen før, noen ganger en times tid før. Har noen ganger opplevd det med skum, men ser det ikke som noe stort problem.
 
Den hadde jeg ikke lest. Veldig bra!
Leste fort gjennom. Lang, men bra artikkel. Men angående overføring til fat, så jeg han gjorde det helt oksygenfritt. Hvis jeg skal få til det, må jeg koble en slange fra min GF Conical Fermenter til "Beer-Out" ventilen på Cornelis-fatet. Noen som har gjort det? Tenkte å bruke en silikonslange til en 6mm ball-lock på Cornelis-fatet. Men vil slangen passe stussen på GF Fermenteren? (har ikke målene tilgjengelig)
Ball lock ølkobling - nippel Med nippel - BryggSelv
 
Leste fort gjennom. Lang, men bra artikkel. Men angående overføring til fat, så jeg han gjorde det helt oksygenfritt. Hvis jeg skal få til det, må jeg koble en slange fra min GF Conical Fermenter til "Beer-Out" ventilen på Cornelis-fatet. Noen som har gjort det? Tenkte å bruke en silikonslange til en 6mm ball-lock på Cornelis-fatet. Men vil slangen passe stussen på GF Fermenteren? (har ikke målene tilgjengelig)
Ball lock ølkobling - nippel Med nippel - BryggSelv
Jeg tror den har 10 mm indre diameter. Så en 12 mm silikonslange vil antagelig passe bra. Men det blir i videste laget for en ballock. Jeg bruker 9 mm på mitt oppsett. Da er slangen festet til en gjenget sort ballock med en skrueklemme. På GF-siden kan du evt tre en 9 mm slange inn i en 12 mm slangestuss. Ellers finnes det sikkert noen John Guest overganger som passer.
 

Vedlegg

  • Oksygenfritt.jpg
    Oksygenfritt.jpg
    158,8 KB · Sett: 26
Tilbake
Topp