AndyHagen
Norbrygg-medlem
Litt forenklet forklart: Hypokloritt i basisk løsning er stabil, dette er en fordel for lagring. Hypokloritt i sur løsning er mindre stabil, men dette innebærer også at hypokloritten er mer reaktiv og har bedre effekt mot mikroorganismer.Er det noen som vet hvorfor klor/eddikk blandingen er så effektiv? Jeg skjønner at eddikk senker ph, men klor er jo veldig basisk. Blir det ikke slik at de utligner hverandre?
Jeg hørte jo den podcasten der han sa at ved å senke ph'en med eddikk ble klorin blandingen mye mer effektiv. Men jeg skjønner altså ikke helt hvorfor.
Både eddiksyre, svovelsyre, saltsyre og forforsyre kan brukes for å få surgjort løsningen til pH 5,0 (som gir god effekt). Det er imidlertid tryggest å bruke eddiksyre, siden denne er svakere og ikke tar pH ned så effektivt. Blir det FOR surt, så blir det klorgass og første verdenskrig-stemning på roterommet. Dette er direkte helsefarlig, og må ikke tas lett på.
Merk også at melkesyre og sitronsyre brukt på denne måten IKKE vil gi en god desinfiserende effekt. Bruk derfor kun eddiksyre, og kun hvis du har utstyr til å måle pH på en pålitelig måte.
For mer info; Kuroiwa et al. 2002
Sist redigert: