Flaskevasking

Selv en som er paranoid har ekte fiender!
Skyller selv flasker med varmt vann fra springet. Alle flasker som jeg får tilbake fra venner, skyller jeg med ren klorin, før de settes på lager til neste gangs bruk.
Før flasking, får de en dusj med utblandet fosforsyre, den fra Petit Agentur.

Du er paranoid Berger,kjenner meg ikke igjen i noe av det du skriver......

Nei, men hvorfor skulle du det - og hva har det å si at du ikke gjør det? Jeg skal bare være helt sikker på at ikke noe svineri kan tilbakeføres til forurensede flasker, og at ikke noe av det som har ødelagt mye av ølet mitt, fortsetter å gjøre det.

At jeg er paranoid betyr ikke at jeg ikke blir forfulgt:).

Har du først opplevd å bli plaget med en hardnakket infeksjon, får du et litt annet perspektiv på reinholdet. Jeg vasker nå hver eneste flaske med litt maskinoppvaskmiddel (har stående en flaske med oppløst middel) og børste. Hvis du virkelig inspiserer flaskene grundig, er det nifst hvor ofte det sitter igjen noe etter enkel skylling, og ikke nødvendigvis bare i bunnen, heller. Enkelte gjærtyper danner et temmelig tøft belegg. Så spruter jeg litt Starsan nedi dem som en ekstra sikring.

Men om det så skulle komme noe støv nedi dem under lagringen, bekymrer det meg mindre. Jeg skyller dem grundig med starsan igjen før bruk, og ser ikke for meg at eventuelle støvbårne mikroorganismer overlever det.

Det tror jeg så absolutt. Paranoia som fører til at man må kjøpe nye flasker i hytt og pine fordi man er livredd smuss tror jeg nødig er positivt uansett. Som jeg nevnte tidligere, vi brygger tross alt øl, vi kjører ikke bil eller hopper i fallskjerm. Om en flaske eller to går ad undas, så griner ikke jeg i alle fall :p

Din vaskerutine høres da absolutt ikke paranoid ut. Det høres helt fornuftig ut, og jeg gjør nesten det samme. Skylling, bruker kost på de med synlig dritt, i oppvaskemaskinen med dem, deretter en sprut med StarSan rett før flasking. Det er nesten bare når jeg har fått flasker tilbake fra venner jeg ofte må til med flaskekosten, så her er flaskevask stort sett kjapt, enkelt og koselig.

Jeg hadde en vesentlig mer avslappet rutine tidligere - og fikk noen aha- og uffopplevelser ved inspeksjon av flaskene. Det holder ikke å bare skylle godt, for noen gjærsorter (saison) etterlater et nokså seigt belegg.

Jeg er ikke sikker på i hvilken grad ei forurenset flaske kan forurense flere i tappeprosessen ved at tappestaven tar med seg bakterier og villgjær videre, men jeg har et par eksempler som det virker rimelig kan skyldes dette. Jeg vil i alle fall ikke ta den sjansen nå, ettersom jeg har hatt kjedelig mange infiserte øl dette året.

Tilbake
Topp