Flasking/craftsan

Yohoja

Norbrygg-medlem
Hei!
Da er tiden kommet for å flaske første brygg.
Jeg har helt nye 0,5liter longnecks som jeg har skylt i rent vann deretter duppet og skyldt med craftsan vann.
Jeg har forstått det slik at craftsan er mer eller mindre det samme som starsan. (nevner dette ettersom det meste jeg har funnet på nettet om flaske vasking brukes starsan og ikke craftsan)

Det jeg lurer på er dette skummet man ikke skal frykte.. Hvor mye er greit på flaskene og kan man evt skylle med kaldt springvann uten at det ødelegger?

Kan selvfølgelig koke vann og skylle med men det medfører ganske mye ekstra arbeid.

Eventuelle andre tips mottas med glede :)


-ChristopherIMG_20210330_150436.jpg
 
Etterpåklokskapen lenge leve..
Blir flasketre og skyller før neste brygg hehe.
Takker for svar, imponerende raskt også!
Flasketre er sjef, jeg bruker det hele tiden. Når jeg tar en øl er jeg notorisk på å skylle flasken flere ganger rett etter jeg har fyllt glasset, før jeg legger meg henger flaskene på treet.

Når de er tørre går de tilbake i kassen sin, så når det skal flaskes mer øl er det bare starsan/craftsan/suresan rett før flasking, er sjeldent jeg vasker flaskene noe mer enn det og 3 år seinere har jeg enda ikke opplevd infeksjon i enkelte flasker :)
 
Sist redigert:
Hei!
Da er tiden kommet for å flaske første brygg.
Jeg har helt nye 0,5liter longnecks som jeg har skylt i rent vann deretter duppet og skyldt med craftsan vann.
Jeg har forstått det slik at craftsan er mer eller mindre det samme som starsan. (nevner dette ettersom det meste jeg har funnet på nettet om flaske vasking brukes starsan og ikke craftsan)

Det jeg lurer på er dette skummet man ikke skal frykte.. Hvor mye er greit på flaskene og kan man evt skylle med kaldt springvann uten at det ødelegger?

Kan selvfølgelig koke vann og skylle med men det medfører ganske mye ekstra arbeid.

Eventuelle andre tips mottas med glede :)


-ChristopherVis vedlegget 50660
Jeg bader flakene i ei balje med starsan, sånn at de fyller seg helt. Trikset er så å helle stoffet forsiktig ut, så det ikke "klukker" mer enn høyst nødvendig. Så havner de på flasketre. På den måten unngår jeg at det skummer opp starsan når jeg fyller flaskene.
 
Tilbake
Topp