Belgisk klosterøl (triple trippel)

Da endte jeg med å kjøpe 0.375 liters "champagneflasker", korke dem, og sette på et slikt nettingbur på toppen. Ikke at jeg lenger fryktet karboneringen, men det ser jo så stilig ut!

eofM36f.jpg

ODoiD
 
Hvordan er arbeidsmengden på den korkingen der i forhold til vanlig øl-korking med bordkorker? Spør selvfølgelig fordi jeg er helt enig i at det ser svært pent ut!
 
Hvordan er arbeidsmengden på den korkingen der i forhold til vanlig øl-korking med bordkorker? Spør selvfølgelig fordi jeg er helt enig i at det ser svært pent ut!
Det er jo definitivt mer arbeid enn å sette på vanlige korker, men ikke noe ekstremt. Jeg korket og satte på bur, mens en kompis fylte flasker. Dette var ca 26 liter øl, og jeg estimerer at jeg brukte omtrent 50% mer tid på jobben min enn han gjorde på sin. Det ble brukt en vanlig håndkorker, type slik man får på europris og korkene svømte i Starsan-løsning. Burene satte jeg på og vred til med "overflow"-røret fra min Grainfather-maskin, da diameteren på røret var helt perfekt.

Det vanskeligste var å finne ut eksakt hvor langt inn korken skulle. Jeg har lest meg frem til at det er ønskelig at ca 1/3 av korken stikker ut på toppen. Dette fikk jeg til etter å ha funnet den rette teknikken. Anbefaler absolutt å korke noen testflasker først, de første tre-fire flaskene ble ganske mislykkede.
 
Var innom Bryggselv i dag for å handle ingredienser, mot slutten av besøket begynte jeg å bla litt i "Ølbrygging - Fra hånd til munn" boka, tror du jaggu ikke de hadde oppskriften på Tiger Tripel?


25 liters batch, estimert OG 1.085 og FG 1.016, 40 IBU

3400 gram pilsnermalt
100 gram
2700 gram hvetemalt
ca 1,5 kg Demera sukker

Bobek 5% 55 gram 60 min
Saaz 4% 40 gram 5 min
Columbus 15% 20 gram 0min
Saaz 4% 60 gram 0 min

Mesking:
63*C 60 min
72*C 15 min

Gjær WLP 510

Jeg hadde allerde fått målt opp malt etter hva Bernts sa så jeg kjører på like mye pilsener og hvete, men kommer til å skalere ned dette til 20 liter og følge humleskjema her.

Boka ble med meg hjem og etter å ha bladd kjapt gjennom den virker det som en bok som absolutt er verdt å anbefale! :ilike:

Tenkte å brygge denne nå. Hvilken mesketemperatur og gjeringstemp har folket brukt? Skal bruke wlp 500 tenkte jeg..
 
God kveld :)
Jeg skal brygge en lys belgisk golden strong Ale. 20L batch. 6kg pilsner malt. 760g sukker.

Leser mye forskjellig ift sukker. Hva mener folk? I kok eller etter stormgjæring?
 
det er ingen fasit, men det gjør deg vel ikke no klokere heller
hvis du tilsetter før gjæring ville jeg gjort det mot slutten av kok
etter stormgjøring vil vel øke utgjæringsgraden
 
Takk for svar. Bruker wyeast 1388 belgian strong Ale. 2 pk i riste-gjærstarter (lager nå med 2,6L og 260g ekstra lys spraymalt + gjærnæring). Leser at denne ofte kan stoppe opp for å trenge mer oksygenering før sg kan fortsette å gå ned. Kan dette påvirkes av sukker i kok eller etter stormgjæring? Noen som har prøvd? Er takknemlig for alle innspill da dette er mitt brygg nr 2, så er rimelig n00b :)
 
Jeg får kjemperen og sunn utgjæring med sukker ved slutten av kok, typisk tilsatt ved 15 min. Belgisk candisirup D-180 tilsetter jeg ved flameout pga aromaer fra den.

Et argument jeg har kommet over som taler for tilsetting av hvitt bordsukker etter stormgjæringa er at gjæren da har brukt den mest aktive perioden av gjæringa på de mest vanskeligste/komplekse sukkerartene i malten. Så tilsetter man lettere fordøybart hvitt bordsukker etter den verste strabasen med 30 sek o2. Men bare å eksperimentere og sammenlikne her. Beste måten, prøve ting ut selv.

Sent from my F8331 using Tapatalk
 
Jeg kjørte på siste 15 min i kok
SG var 1.010 for to dager siden. Måler igjen i morgen tenker jeg.

Har søkt en del rundt, men blir ikke helt klok.

Hva mener folk om hvor lenge denne bør stå på gjæringskar? Leser alt fra to til seks uker. Vet at denne bør flaskemodnes en stund.

Stå til den har stabil, planlagt sg over flere dager eller bør den stå lengre?
Har stått hele tiden på 20 grader.
Brygget med Wyeast 1388
 
Sist redigert:
Til den har stabil sg over tre fire dager. Belgisk dark strong ale kan man gjøre hva man vil med. Flaske med en gang det er stabil sg eller følge trappistbryggerienes tradisjon om å lagre ølet en 40 dagerstid på 10 grader før flasking. Jeg har boka "Brew like a monk", men lærte utrolig mye mer bryggeteknisk på den praktiske biten fra denne tråden her: https://www.homebrewtalk.com/forum/threads/westvleteren-12-clone-multiple-award-winner.500037/

Sent from my F8331 using Tapatalk
 
Det er forøvrig god praksis generelt å øke temperaturen en grad eller to de siste to-tre dagene av gjæringsforløpet for å sikre at gjæren spiser opp så fullstendig som mulig stoffene den skilte ut under stormgjæringa.

Om du vil lagre ølet på 10 grader over en 40 dagers tid (for klarning og modning) så anbefaler jeg å stikke om ølet til en carboy av passende størrelse, og fylle den helt opp til halsen for minimal oksygen eksponering. Det som blir til overs flasker du bare.

Sent from my F8331 using Tapatalk
 
Takk. Nå er denne lys (wannabe Duvel).

Jeg er litt skeptisk til å la den stå for lenge for kjølig pga gjæraktivitet ift flaskekarbonering. Vet ikke om det er berettiget.

Regner jo ikke med at mitt andre brygg blir likt Duvel da jeg ser at mange sliter med å komme i nærheten
Det blir dog sikkert godt :)
 
Da skal jeg fortelle om enda en god praksis å adoptere, særlig ved høyere alkoholprosentene enn 6-7 prosent. Nemlig å bruke egen karboneringsgjær på flaske dagen. Kjøper mitt hos bryggselv.no, tror de bare har en variant. Dette er en tørrgjær som du på flaskedagen rehydrerer på normalt vis og har i bunn av karet du skal flaske fra sammen med sukkerlaken, rett før du stikker over ølet på det. Viktig etter omstikket å røre rolig sammen til en uniform blanding.

Sent from my F8331 using Tapatalk
 
Coldcrashing så kaldt som mulig, gjerne 3-4 grader over et par døgn før flasking er også god praksis, så synker eventuelle svevende partikler i ølet til bunns, pluss at gjærkaken blir fast og fin mot bunnen (enkelte lavt-flokkulerende gjær typer forblir flytende) slik at omstikket kan foregå uten å suge opp like mye av gjærkaken når det nærmer seg slutten av omstikket.

Sent from my F8331 using Tapatalk
 
Takk det høres fornuftig ut alt du nevner her. Har sett at det finnes gjær for karbonering og det er kanskje lurt som du sier. Ikke koster det stort heller. Tror jeg tar med meg alt du nevner her. Denne trenger uansett tid, så er på ingen måte noe stress med å få den ferdig. Også ville det jo vært innmari gøy med et klart og flott øl. :) Mange takk for tips.
 
Hei, jeg lurer på om noen der ute har en oppskrift på en Belgisk Trippel og som faktisk smaker Belgisk Trippel?
Har forsøkt meg før, men det smaker svært lite. Brygger på en Grainfather Connect.

Hilsen tom
 
Her tror jeg det er mer prosess enn oppskrift
Du trenger egentlig bare pilsnermalt, litt sukker, belgisk gjær og litt humle
Jeg liker å slenge oppi litt hvete, men har ennå tilgode å brygge en tripel jeg er hundre prosent fornøyd med


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mine erfaringer med favorittølstilen; følger stort sett Jamil's oppskrift fra Brewing Classic Styles. Mesker lavt, litt sukker i kok, gjærer med WLP530 på 19 de første 30-40 timene (etter tips fra bryggermesteren på Westmalle), så opp rundt 22. Høy karbonering, minst 1 måned kald lagring før første flasken sprettes.
 
Tilbake
Topp