Der har du nok rett. Problemet var at settet kom med en enkel pose tørrgjær, og jeg hadde ikke mer. En tripel med en pose tørrgjær, gav meg en leksjon i hvordan fusel smaker, til tross for iherdig riktig rehydrering, og ren oksygen tilsetning. Av alle mine 30 batcher, har dette vært det verste skvipet. Hvordan det hadde gått med nok gjærceller, vet bare øl guden.Tviler på at de dårlige erfaringen skyldes selve settet. Det er sikker helt kurrant. Mer trolig er det feil/uheldig bruk av gjær. Uten at jeg skal tråkke noen på tærne...
Skulle jeg brygget ett sett fra ølbrygging.no med tørrgjæren som fulgte med, ville jeg brukt det gamle trikset med å tilsette gjæren varmest mulig, og kjølt ned iløpetav24timer.Jeg har brygget dette settet 1gang. Brukte fersk gjær (anbefalt av ølbrygging). Ølet ble meget bra, og det står seg fremdeles etter 1,5 år.
Byferien = bayeren?Skulle jeg brygget ett sett fra ølbrygging.no med tørrgjæren som fulgte med, ville jeg brukt det gamle trikset med å tilsette gjæren varmest mulig, og kjølt ned iløpetav24timer.
Har faktisk brygget ett sett fra den kanten med tørrgjær, et lagerøl. Den ene påsan var litt snaut synes jeg. Byferien var ikke den beste lagerølen jeg har brygget, synes å huske det.
Sodastream overgangen, som var det jeg egentlig trengte, var heller ikke top notch.
Prisen(3) var det derimot ingenting å utsette på
F***ck autokorrektur
Brygget en batch med belgisk tripel i sommer. Etter en mnd med karbonering var det masse skum. Tror jeg hadde rundt 9g/l sukker. Har åpnet et par nylig som er helt flate. Null futt what so ever. De er krystallklare i fargen og etter 1 time i kjøleskap så blir de tåkete som bare det. Smaker ikke godt heller. Sukker og fusel og f... skap har lyst å helle alt i vasken. Hva kan ha skjedd her?