Er helt enig, Bøvelen er for lite karbonisert, og for tung og karamellaktig. Tiger Tripel er enda verre, syke mengder hvete og nesten ikke skum. Columbus-humle gir noe fremmed som ikke passer.Poenget mitt er ikke at norske mikrobryggerier ikke lager godt øl. det jeg mener er at små nystartede bryggerier bl.a. ikke har råd til å dumpe batcher som ikke ble helt som de hadde ventet. Står valget mellom å betale husleie eller trekke ett parti tilbake har jeg full forståelse for at husleiea kommer forran. De har heller ikke generasjoner av erfaring, hvor hver minste detalj i bryggeprosessen er tweeket og massert, kunnskap om hvordan variasjon i råvarekvalitet påvirker nettopp deres brygg, osv. osv.
En annen faktor når man kommer til nystartede mikrobryggerier, er deres ønske om å skille seg ut i markedet. Jeg lot meg irritere godt av en ølskribent som anmeldte alternative sommerøl for noen år siden. I omtalen av humlesus fra håndbryggeriet ble det trukket frem som negativt at det ikke var ett nyskapende øl. Jeg blåser i om et øl er nyskapende eller ikke. Jeg er opptatt av at øllet skal være godt. Ikke spesielt. Ja, spesielle øl kan være godt, men gamle tradisjonsrike øl har gjerne overlevet nettopp fordi det er godt. Bryggerne har jobbet år etter år med å lage øllet så godt som mulig, fordi det er godt øl som selger best.
Jeg har blitt skuffet såpass mange ganger av øl fra norske mikrobryggerier, også helt ut øl, at jeg på polet stort sett går forbi den hylla, da jeg brygger øl jeg selv liker bedre. Jeg ender gjerne heller opp med en duvel eller aas bock.
Hele poenget med tripel er å få til en farlig letthet og drikkbarhet i forhold til alkoholprosenten. Westmalle er veldig bra, Maredsous er enda bedre, og St. Bernardus er best. Er helt tilbakestående etter den, topp tre av alle øl jeg har smakt.
Når jeg tenker meg om, kan jeg ikke huske noen norske bryggerier som har fått til noen belgiske øl.
Sent from my iPhone using Tapatalk