Belgisk klosterøl (triple trippel)

Poenget mitt er ikke at norske mikrobryggerier ikke lager godt øl. det jeg mener er at små nystartede bryggerier bl.a. ikke har råd til å dumpe batcher som ikke ble helt som de hadde ventet. Står valget mellom å betale husleie eller trekke ett parti tilbake har jeg full forståelse for at husleiea kommer forran. De har heller ikke generasjoner av erfaring, hvor hver minste detalj i bryggeprosessen er tweeket og massert, kunnskap om hvordan variasjon i råvarekvalitet påvirker nettopp deres brygg, osv. osv.

En annen faktor når man kommer til nystartede mikrobryggerier, er deres ønske om å skille seg ut i markedet. Jeg lot meg irritere godt av en ølskribent som anmeldte alternative sommerøl for noen år siden. I omtalen av humlesus fra håndbryggeriet ble det trukket frem som negativt at det ikke var ett nyskapende øl. Jeg blåser i om et øl er nyskapende eller ikke. Jeg er opptatt av at øllet skal være godt. Ikke spesielt. Ja, spesielle øl kan være godt, men gamle tradisjonsrike øl har gjerne overlevet nettopp fordi det er godt. Bryggerne har jobbet år etter år med å lage øllet så godt som mulig, fordi det er godt øl som selger best.

Jeg har blitt skuffet såpass mange ganger av øl fra norske mikrobryggerier, også helt ut øl, at jeg på polet stort sett går forbi den hylla, da jeg brygger øl jeg selv liker bedre. Jeg ender gjerne heller opp med en duvel eller aas bock.
Er helt enig, Bøvelen er for lite karbonisert, og for tung og karamellaktig. Tiger Tripel er enda verre, syke mengder hvete og nesten ikke skum. Columbus-humle gir noe fremmed som ikke passer.

Hele poenget med tripel er å få til en farlig letthet og drikkbarhet i forhold til alkoholprosenten. Westmalle er veldig bra, Maredsous er enda bedre, og St. Bernardus er best. Er helt tilbakestående etter den, topp tre av alle øl jeg har smakt.

Når jeg tenker meg om, kan jeg ikke huske noen norske bryggerier som har fått til noen belgiske øl.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er helt enig, Bøvelen er for lite karbonisert, og for tung og karamellaktig. Tiger Tripel er enda verre, syke mengder hvete og nesten ikke skum. Columbus-humle gir noe fremmed som ikke passer.

Hele poenget med tripel er å få til en farlig letthet og drikkbarhet i forhold til alkoholprosenten. Westmalle er veldig bra, Maredsous er enda bedre, og St. Bernardus er best. Er helt tilbakestående etter den, topp tre av alle øl jeg har smakt.

Når jeg tenker meg om, kan jeg ikke huske noen norske bryggerier som har fått til noen belgiske øl.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har smakt mye snadder fra Hubertus.

http://hubertusbryggeri.no/utsalsstader/
 
Mange norske mikrobryggeri som lager gode Wit, Saison og Blonde. Men, problemet med tripel og også quadruppel, er at mikrobryggeriene ikke har mulighet til å lagre de i 6 måneder til et år før de slippes. Det overlates til kundene, og da kjøper folk de og drikker uferdig øl. Har selv laget tripel som smaker høgg etter to uker, og helt nydelig etter 6 måneder.

Men, amerikanske humler har ikke noe i en trippel å gjøre. Aroma forsvinner etter den nødvendige lagringstiden og bitterheten er alt for skarp for en så lett øl. Saaz, EKG, Hallertauer o.l er mye bedre.
 
Sist redigert:
Trenger trippel lagring da?
Trippel IPA er godt det, men kanskje ikke typeriktig


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Skal til med en Belgisk Trippel som det skal tilsettes 3 kg sukker i (50L).
Har lest at for mye sukker ikke er bra for gjæren "sukkersjokk" tenkte da og tilsette halvparten ved kok og resten etter at storm gjæringen har roet seg (Lake) kanskje til og med dele den opp i 2 omganger.

Høres dette fornuftig ut eller skal jeg peise på med sukkeret rett i koken?
Gjæren er S-03 ser jeg dert står på settet:)
 
Oss har tilsatt sukker etter ca 3 og ca 5 dager. Då tenke er at gjæra først skal ete opp sukkeret frå malten først

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Så lite som eg fekk til for blande ut sukket med . eg har ikkje notater her .

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Sist redigert:
Tenker å brygge denne snart, og lurer på om noen av dere har inspill på gjærings temperatur for wlp510.
Tiger klon - wlp510
23/10-15 og = 1086 dag 1 17 grader.
30/10 SG = 1026 dag 7
1/11 dag 9 økt til 20 grader
8/11 SG = 1020 dag 16 økt 22 grader
15/11 SG = 1020 dag 23 økt 24 grader
20/11 SG = 1018 dag 28
25/11 FG = 1017 dag 33
 
Takk for svar, men er det meningen å gjære så kalt som 17 grader i en uke? Ville tro at mesteparten av ester produksjonen foregår da, og at du får lite karakter fra gjæren i øllet?
Forventet mer rundt 22-23 grader
 
Prøvde meg på en belgisk tripel som nå har stått en måned i varmen og flaskekarbonert. Smakte på en flaske nå og den nærmer seg ferdig karbonering, men den har altså veldig fremtredende banansmak som overskygger nellik og kryddersmaken jeg forbinder med denne øltypen. Jeg regner med at dette stammer fra en litt høy gjeringstemperatur under stormgjæringen. Den tok helt av veldig fort (12 timer), så jeg regner med at 20C i gjeringsskapet mitt ble til 25C eller noe i vørteren med gjæraktiviteten. Jeg brukte forøvrig "Bastogne Belgian Ale yeast".

Spørsmålet mitt er om dette vil gi seg med lang flaskelagring eller om jeg fortsatt vil ha bananøl etter 2 måneder med kaldlagring?
 
Tilbake
Topp