Belgisk klosterøl (triple trippel)

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å brygge en tilnærmet Westmalle-klone (Belgisk trippel) med en oppskrift jeg mener jeg fant her på forumet. Den skal ifølge oppskriften brygges utelukkende med pilsnermalt som basismalt. Nå viser det seg at jeg bare har ca 3 kg pilsnermalt, dvs ca 4,5 kg "short". Derimot har jeg TF Maris Otter pale malt så det holder. Er det forsvarlig å bruke pale malt i stedet? Samme mengde? Mener jeg har hørt at Maris Otter gir lavere utbytte enn andre basismalt-typer generelt. Jeg har noe Wiener (Vienna) og lys Münchener malt også, kan de kompensere på noen måte for dette "avviket"? Alternativet er å hente en sekk med pilsnermalt hos Jens M, men hvis pale malt er OK utsetter jeg gjerne den handleturen litt.
 
Dårlig med respons her, så jeg prøver meg med litt tips selv om det ikke blir annet enn synsing.

Maris Otter har såvidt jeg veit endel ugjærbare sukker i seg, så dette kan føre til at du får en noe høy FG. En måte å kompensere på vil kunne være å øke sukkerprosenten, det vil også virke i retning av riktig farve.
 
Hvis du vil brygge en Westmalle-klone, ja da må du handle en sekk for den inneholder bare pilsmalt. Men det blir også helt sikkert en god tripel med blanding av malt. (jeg bruker ved siden av malt opp til 20 % farin men har ikke fått en tripel med FG 1008 enda..tror Wmalle har en utgjæring på nesten 90%  :eek:)
 
Takk for svarene! Jeg synes egentlig ikke at det er så viktig om brygget kan kalles en westmalle-klone. Poenget er å få til en brukbar tripel, så da tror jeg det blir tut og kjør med pale malt. Har sett andre oppskrifter på tripel der pale malt inngår, om enn kanskje ikke som dominerende basismalt. Har forresten lest artikkelen her på medlemssidene om brygging av belgisk tripel, og der var det jo mange gode poenger å ta med seg.
 
Ville ikke satset på Maris Otter hvis det er en tripel du er ute etter. Pilsnermalt og sukker er vel hovedbestand-delene i en tripel.

Hva med å lage en Belgian Blonde Ale isteden? Evt. en svakere Belgian Pale ale?

Hvilken gjær har du tilgjengelig forresten?

PS: Anbefaler ellers boka "Brew like a munk"  :skitbra:
 
OK, får prøve å skaffe fram den pilsnermalten likevel, enten nå eller over påske. Jeg har laget en starter av Wyeast ... eh, er det Trappist ale gjæren heter tro? Men starteren tar vel neppe livstruende skade av å hvile i kjøleskapet en ekstra uke eller to. (Produksjonsdatoen var 22. juni 2009, men jaggu våknet den til live etter 4-5 dagers tålmodig og kjærlig pleie, gitt! Har nå et centimeter tykt lag med lys og frisk gjær i bunnen av en toliters Erlenmeyer.)
 
Henning1 skrev:
OK, får prøve å skaffe fram den pilsnermalten likevel, enten nå eller over påske. Jeg har laget en starter av Wyeast ... eh, er det Trappist ale gjæren heter tro? Men starteren tar vel neppe livstruende skade av å hvile i kjøleskapet en ekstra uke eller to. (Produksjonsdatoen var 22. juni 2009, men jaggu våknet den til live etter 4-5 dagers tålmodig og kjærlig pleie, gitt! Har nå et centimeter tykt lag med lys og frisk gjær i bunnen av en toliters Erlenmeyer.)

Den gjæren er sterk. Brukte den på forrige dubbel, og er fornøyd med resultatet.

Noe jeg oppdaget med denne gjæren er at temperatur-kontroll er svært viktig. Hvis den gjærer for varmt i begynnelsen går det for fort, og man får litt mer ester-fruktig smak enn man gjerne ønsker. På en trippel ville jeg kanskje begynt på 18 grader og deretter langsomt gått opp til 22 grader på en uke. Litt tricky iom at all den aggressive gjæringen øker temperaturen inne i karet.
Gjærer du for varmt mot slutten vil du trolig få noe mer lignende en "Belgian Golden Strong Ale", som er mye mer fruktig enn en trippel. Kanskje ikke "the end of the world", men greit å ha i bakhodet dersom det var en trippel du ville ha. Kort sagt er vel en trippel renere og noe mer humle-fokusert (fks. westmalle trippel), mens i en belgian golden strong er det malt/frukt/ester som står i fokus. (Fks. Duvel)

Hvordan blir oppskriften du tenkte å teste?
 
Jeg brygget for en tid siden en Trippel som kom litt ut av kontroll - og endte på 11,5%.
Trodde den kom til å bli dårlig, men den ble faktisk veldig god, men dog - mye alkohol i denne krabaten.

Fikk en tilbakemelding på Trippelen i dag, som hittil er dagens beste kommentar:

Det værste er vel at den fortsetter å sparke når man allerede ligger nede 

Jeg tar det som et kompliment ;D
 
Tenkte å brygge noe sterkt belgisk til helg/uka.
Har Wyeast 1388, 1762 gjær og 1,5 kilo kandis EBC 600-700 på tor inn
Tenkte å bruke oppskrifta fra boka pølser og øl som er

45 liter
12000 gr. pilsmalt
1500 gr. kandissukker
OG 1095 FG 1017 IBU ca. 25

Da lurer jeg på de 1500 gr. mørkt kandissukker jeg får inn er i meste laget, om jeg skal bytte det ut med litt strøsukker ?
Adre gode tips for en førstegangs belgiskbrygger ? gjær ?
 
Jeg tror det er VELDIG viktig å ha kontroll på gjæringa her. Jeg lagde en belgier med OG=1.100 og den utviklet en slags løsemiddelaroma. Jeg gjæret ved ganske lav temperatur (18 °C tror jeg) og hadde brukt mrmalty kalkulatoren til å beregne gjærmengde. Brukte Wyeast 3787 - Trappist High Gravity.


Tror det er veldig viktig med nok oksygen og gjærnæring. Er sikkert mange andre faktorer du bør ta hensyn til også.

Har f.eks. sett det anbefalt å tilsette kandisukker/farin etter at gjæringen er forbi "high kreusen" for å unngå å flaske opp gjærcellene på lettfordøyelige sukkerarter.
 
Dalaker skrev:
Jeg tror det er VELDIG viktig å ha kontroll på gjæringa her. Jeg lagde en belgier med OG=1.100 og den utviklet en slags løsemiddelaroma. Jeg gjæret ved ganske lav temperatur (18 °C tror jeg) og hadde brukt mrmalty kalkulatoren til å beregne gjærmengde. Brukte Wyeast 3787 - Trappist High Gravity.


Tror det er veldig viktig med nok oksygen og gjærnæring. Er sikkert mange andre faktorer du bør ta hensyn til også.

Har f.eks. sett det anbefalt å tilsette kandisukker/farin etter at gjæringen er forbi "high kreusen" for å unngå å flaske opp gjærcellene på lettfordøyelige sukkerarter.

Hei. Jeg hadde også dette problemet sist jeg brukte dette gjæret, riktignok med noe høyere gjæringstemperatur. Etter en lang og god modning, forsvant usmaken/lukta, og prosjektet blei til noen flasker med riktige godsaker. Jeg har en ny pakke til bestilling fra Petit, og gleder meg til å prøve igjen. :)
 
Hva vil lang lagringstid si?

Jeg smakte en nå for ikke lenge siden, da forsvant lukta litt, men når jeg pustet ned på glasset kom den tilbake. Den hadde da vært lagret i ca 6mnd.
 
Har samme erfaring med Wyeast 3787. Den er ikke så lett å ha med å gjøre, det lukter ofte malingstynner av ølen hvis man ikke er nøyaktig med temperaturene og lagrer i en mannsalder.

Jeg synes heller Whitelabs "Abbey Ale" lager mye bedre belgisk øl, ihvertfall Dubbel. Temperaturkontroll er ihvertfall viktig med sterke belgiere: Begynn på 18 grader og øk sakte til 22 grader mot slutten. Da slipper man unna den heslige malingstynner-smaken og får god utgjæring. Mesk lavt, og ikke spar på sukkeret! :)
 
Chriselv skrev:
Det er ikke uvanlig å gjære opptil 27 - 28 grader med denne gjæra, så det er nok bare å kjøre på.

enig. Westvleteren bruker Westmallegjær (3787) og på Westvleteren stiger gjæringstemperaturen mot 28..
 
Tilbake
Topp