Flasking og karbonering av eplecider

Skal igang med flasking og karbonering av eplecider. Sist måling jeg tok med hydrometer var 097-098. Dette vil vel si at den har gjæret helt ut? Planen er å ha i sukker i hver flaske for karbonering. Har lest at man bør bruke 8 gram pr flaske. Spørsmålet mitt er om jeg da må pasteurisere flaskene når de er passe karbonert, eller om det ikke trengs? Er det ikke nok sukker til å lage flaskebomber siden jeg lot den gjære helt ut?
 
Sist redigert:
Egner forresten natreen (se bildet) seg til søtning før flasking? Trenger noe som ikke gjærer.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    300,2 KB · Sett: 34
  • image.jpg
    image.jpg
    298 KB · Sett: 36
Synes 8 gram høres mye ut jeg. Den vil spise alt av sukker så du får full effekt. Men du trenger ikke pasteurisere, dersom du er helt sikker på at du starter med fullstendig utgjæret cider.
Natreen fungerer fint men bruk den flytende den er enklere å porsjoner og få lik fordeling med. 2 til 3 dråper på en 0.33 flaske synes jeg er greit på en cider med fg på rundt 097
 
Jeg har brukt 6g pr liter. Jeg merket at det tok veldig lang tid før karboneringen var ferdig (3 måneder) men på det tidspunktet var ikke cideren noe god heller. Når jeg brukte 6g pr liter ble den hakket over perlene. Jeg kommer nok til å bruke 7 eller 8g pr liter ved neste gang.
 
Takk for svar! Har bare pulver versjon av natreen dessverre. Hvordan bør jeg blande den ut? Koke opp noen dl med vann og hvor mange gram natreen? Er snart igang her;)
 
Hvis du liker den kunstige søtsmaken, er det vel greit. Jeg har valgt en klønete løsning - men den funker fint:): Har stående litt kald sukkerlake i kjøleskapet. Så kan jo folk velge hvor søt de vil ha cideren, også:).
 
Da er alt på flasker:) endte opp med å gå for din variant, Finn. Får søte til med sukkerlake etter behov. Jeg valgte denne metoden fordi jeg ikke egentlig syntes det var så stort behov for noe mer etter prøvesmaking. Liker den tydeligvis litt sur.

Jeg fikk derimot litt problemer med sukkermengde i flaskene, da vekta mi tok kvelden. Endte opp med å ta ca ei halv teskje brunt sukker i 0,33 flasker og nesten ei teskje i 0,5 flasker. Høres dette fornuftig ut? Og hvor lenge vil det trolig gå før man når passe karboneringsnivå? Står i et rom der det nå er 22 grader.

Cideren har gjæret fra 1.046 til 0.097. Hvordan regner jeg ut alkoholprosenten? Har sett mange forskjellige formler.
 
Da er alt på flasker:) endte opp med å gå for din variant, Finn. Får søte til med sukkerlake etter behov. Jeg valgte denne metoden fordi jeg ikke egentlig syntes det var så stort behov for noe mer etter prøvesmaking. Liker den tydeligvis litt sur.

Jeg fikk derimot litt problemer med sukkermengde i flaskene, da vekta mi tok kvelden. Endte opp med å ta ca ei halv teskje brunt sukker i 0,33 flasker og nesten ei teskje i 0,5 flasker. Høres dette fornuftig ut? Og hvor lenge vil det trolig gå før man når passe karboneringsnivå? Står i et rom der det nå er 22 grader.

Cideren har gjæret fra 1.046 til 0.097. Hvordan regner jeg ut alkoholprosenten? Har sett mange forskjellige formler.

i følge denne siden har du en alkoholprosent på imponerende 124.95%. I følge formelen som er hentet herfra, så skal det stemme. Hvor er feilen, den bør da kunne ta tall negative ifht. 1?
 
Er nok jeg som roter med avlesning. Tror det skal være fra 1.046 til 1.003. Bare jeg som surret med hydrometeret:D denne målingen har ligget stabil en god periode. Stemmer det da at jeg er på 5,64%?

Høres ca en teskje med sukker pr 0,5 liter greit ut da?
 
Tilbake
Topp