Flytende gjær fra E.C Dahls Bryggeri

Jeg var på Trondheim Mikrobryggeri i dag for å spørre om de solgte overskuddsgjær. Fyren bak baren sa etter hvert at de ikke gjorde det. Derimot fikk jeg nok en meget sterk følelse av at han ikke visste, og sa nei for sikkerhets skyld...... For de hadde jo ikke mye gjær å selge, selv om det hadde vært flere der i samme ærend som meg...
 
Virker som det er litt avhengig av hvilken person man treffer på nede på Dahls bryggeri.  Altså om man får kjøpt Dahls sin gjær eller ikke...  Samme gjelder for fat, ref denne tråden http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1211.0.html Sist gang var det Hansa som nektet å selge fat, i sommer var det Dahls som mente det var ulovlig å selge 30 liters fat til privatpersoner som skulle arrangere nabolagsfest. Men så ordnet det seg likevel etter en runde oppover i systemet..
 
Vi brygger for øyeblikket en pilsner (første lageren vår) med dahlsgjær.

However: Vi har gjort en celletelling ved å følge metoder og formler fra Yeast (Jamil/White) og ut i fra denne kommer vi frem til at gjæren vi har fått har en konsentrasjon på 7.5 milliarder/milliliter, noe som er "off the scale" i piching-kalkulatoren og gir en pitching på en halv desiliter i en 20 liter batch.

Kan dette i det hele tatt stemme, eller er tellingen vår helt på jordet?
 
Knut André skrev:
Vi brygger for øyeblikket en pilsner (første lageren vår) med dahlsgjær.

However: Vi har gjort en celletelling ved å følge metoder og formler fra Yeast (Jamil/White) og ut i fra denne kommer vi frem til at gjæren vi har fått har en konsentrasjon på 7.5 milliarder/milliliter, noe som er "off the scale" i piching-kalkulatoren og gir en pitching på en halv desiliter i en 20 liter batch.

Kan dette i det hele tatt stemme, eller er tellingen vår helt på jordet?

Det høres litt mye ut, ihvertfall hvis en sammenlikner med Mr.Malty-kalkultoren.
Da høres Marius´mengde riktigere ut, men det avhenger jo litt av vørterstyrke (OG) og hvor fersk gjæren er.
 
Vi brukte til slutt én desiliter, dobbelt så mye som gjærtellingen tilsa, så får vi se hva det blir av det.

Skal telle på nytt etter hvert også, og prøve på vitalitetstelling.
 
Tilbake
Topp