Flytende gjær fra E.C Dahls Bryggeri

Spørs om avtalen gjelder medlemmer eller ikke?, ser du er ikke flagget som medlem enda da?

Men åkke som, 20 spenn for så mye gjær er jo ikke noen upris akkurat :)
 
Skjønner,  :) men Dahls bryggeri har en avtale som sier at de skal forsyne Trondheims innbyggere med gjær, det er en gammel avtale som står ved lag den dag i dag  :skitbra:
Tror ikke dette har noe med Norbrygg å gjøre
 
Marius Hegglund skrev:
Skjønner,  :) men Dahl bryggeri har en avtale som sier at de skal forsyne Trondheims innbyggere med gjær, det er en gammel avtale som står ved lag den dag i dag  :skitbra:
Tror ikke dette har noe med Norbrygg å gjøre

Ah, det var jo kult :)
 
Marius Hegglund skrev:
Skjønner,  :) men Dahls bryggeri har en avtale som sier at de skal forsyne Trondheims innbyggere med gjær, det er en gammel avtale som står ved lag den dag i dag  :skitbra:
Tror ikke dette har noe med Norbrygg å gjøre
Dette viser et samfunnsansvar på et høyt nivå!  :skitbra:
 
Jeg mener også det stemmer at grunnleggeren Erich Christian Dahl lagde en klausul om at bryggeriet skulle gi bort gratis gjær til de som ville ha, for å bidra til at byen eller regionen kunne brygge godt øl.
Men hvor jeg har lest det, husker jeg ikke. Noen som vet hvor dette er å oppdrive?

Forøvrig synes jeg 20 kroner for 1,5 liter gjær er så billig at det nesten kan godskrives som gratis.
Til sammenlikning er f.eks literprisen for Wyeast rundt 6-700,- i de pakningene vi vanligvis kjøper (125ml).., inkludert frakt.
 
Er det så enkelt som å bare ringe opp hovedkontoret, forklare at en skal brygge litt øl, og så spør etter litt gjær??
Høres nesten for godt til å være sant!

Gjærkostnadene ser ut til å falle i år for min del trur jeg :) Ihvertfall for lagerbryggingen!
 
Saken er vel den at for alle store kommersielle bryggerier er gjæren et problem å bli kvitt. Det blir rett og slett for mye, så de hiver mesteparten av den i kloakken. Artig med en gammel avtale hos Dahls, men jeg har hørt at det er null problem å få gjær hos alle de store bryggeriene. Har ikke prøvd, men det sies altså.
 
Så vidt jeg vet, så stemmer det Lars sier. Det skal visstnok være noe i vedtektene til EC Dahls om at de skal selge eller gi bort gjær til byens befolkning, men sannsynligvis har det hatt mer å gjøre med folkehelse og gjær som kosttilskudd enn brygging.
 
Hvis man skal hente gjær, må man ringe dagen før for å forsikre seg om at de har tilgjengelig og at det blir bestilt/hentet i bryggeriet. Selv har jeg som regel betalt 5 til 10 kroner for en halv liter. På sommeren kan det være en fordel å kun fylle halve glasset/flaska hvis man har lang tur hjem ;)
 
Hvem er det man ringer til da? Noen bestemt man skal spørre etter? Forsøkte å ringe E. C. Dahls bryggeri i dag, men endte nok opp i Oslo et sted. Hun i resepsjonen var hjelpsom nok, men viste ikke hvem hun skulle sette meg over til.
 
Ole Mørkved skrev:
Hvem er det man ringer til da? Noen bestemt man skal spørre etter? Forsøkte å ringe E. C. Dahls bryggeri i dag, men endte nok opp i Oslo et sted. Hun i resepsjonen var hjelpsom nok, men viste ikke hvem hun skulle sette meg over til.

Prøv 73 58 17 11 så treffer du nok rette vedkommende :)
 
I går satte jeg ca 40 liter med pils og brukte denne gjæren. Den plupper fint i kjelleren nå. Temperaturen i karet er ca 13 grader, og det er vel kanskje ikke så ille?
 
Hvor mye gjær brukte du på 40 liter ?

Har et spørsmål, ølet jeg brygget med E.C Dahls gjær lot jeg gjære ut helt før jeg tappet det på plaske med 1 Coopers sukker drops på 0,33, prøvde å smake på ølet etter 1,5 uke men lite kulsyre hadde blitt produsert, er dette rett ? og kansje trenger den lengre tid på dette ?

Brygget har stått i 3 uker på 11 grader, så ei uke på 22 grader før tapping
 
Marius Hegglund skrev:
Hvor mye gjær brukte du på 40 liter ?

Har et spørsmål, ølet jeg brygget med E.C Dahls gjær lot jeg gjære ut helt før jeg tappet det på plaske med 1 Coopers sukker drops på 0,33, prøvde å smake på ølet etter 1,5 uke men lite kullsyre hadde blitt produsert, er dette rett ? og kanskje trenger den lengre tid på dette ?

Brygget har stått i 3 uker på 11 grader, så ei uke på 22 grader før tapping

Det trenger mer tid. Med lagergjær tar det gjerne over 2 uker.
 
Tja, brukte kanskje en halvliter med gjærslurry. Litt usikker på om det er helt riktig. OG var 1.055.

Ellers, de karboneringsdropsene er sikkert fine, men jeg koker sukkerlake av farin. Billig og enkelt. Og man slipper å ta hensyn til flaskestørrelse.

En annen ting, kan man også spørre TMB om gjær også, på samme måte som E. C. Dahls?
 
Kjempe fint, :skitbra: da er det to plasser å kjøpe gjær

på mine brygg der jeg brukte Dahls gjær er det bra fart i gjærlåsen i 5 første dagene så roer den seg betraktelig, den siste uka kan det hende at det så si er stilt, men så kvikner det til igjen når du setter den inn i varme den siste uka.

Har ikke smakt på ølet enda da men  :) håper jeg lykkes slik at jeg får til å lage godt øl jeg å. smakte på ølet  når jeg tappet, og det var syrlig og tørt på en måte ? det stemmer sikkert ,,
 
Marius, jeg stilte et spørsmål ut til forumet, om man kan spørre TMB om å kjøpe gjær der. Jeg vet ikke om det er mulig. Kanskje andre vet?

Min også, bobler rimelig godt i kjelleren, men har ikke sjekket i dag. Uansett, takk for info om forløp på gjæringen av din pils.
 
Tilbake
Topp