Flytskjema RIMS

Hei, har akkurat kjøpt en RIMS ROCKET og planlegger nå å oppdragere vårt bryggeri. Tenker blant annet å kjøpe en tower of power control module som PID-variant. Noen som liker flytskjemaer og evt. har kommentarer til unødvendigheter, forbedringer og optimalisering?
Flytskjema 2.jpg

Se forøvrig:


CNhp3
 

Vedlegg

  • Flytskjema 3.pdf
    602,6 KB · Sett: 35
Sist redigert:
Ser gjennomtenkt ut. Evt så kan du velge å rute HLT via raketten for å få med siste lille slump av vørter og vaske den innvendig samtidig.
 
Smart ja - i tillegg kan vi da bruke PIDen til "litt" styring av temp skyllevann.

Akkurat det ville jeg ikke gjort, ikke at det brekker et brygg. Men det er vel mer av egne rutiner jeg sier at jeg ikke ville gjort det, så bare ta det som hvorfor akkurat jeg ikke ville gjort det :)

#1. PID'en i raketten bør være kalibrert til flowen du har under mesking, så hvis du har en annen flowrate på skyllevannet ditt, som du mest sannsynlig har, så vil du se at den kommer til å jobbe feil, og da blir du kanskje fristet til å justere eller bare bli litt irritert.

#2. Jeg liker å sette alle pider som har gjort jobben sin til 0C, slik at det ikke er mulig å få element styrt av PID'en til å fyre når det ikke skal brukes, har du bryter på elementet så hjelper jo det, men likevel, det lille lyset på PID'en lyser :)

Dessuten så har du restvarme igjen i raketten etter utmesk (iallefal siste steg i mesken), så det blir bare å justere HLT-PID etter hvor mye du ser evt temp dropper over tid i raketten, noen grader over eller under på skyllevannet hvis du kjører kontinuerlig skylling er ikke så veldig utslagsgivende.
 
Akkurat det ville jeg ikke gjort, ikke at det brekker et brygg. Men det er vel mer av egne rutiner jeg sier at jeg ikke ville gjort det, så bare ta det som hvorfor akkurat jeg ikke ville gjort det :)

#1. PID'en i raketten bør være kalibrert til flowen du har under mesking, så hvis du har en annen flowrate på skyllevannet ditt, som du mest sannsynlig har, så vil du se at den kommer til å jobbe feil, og da blir du kanskje fristet til å justere eller bare bli litt irritert.

#2. Jeg liker å sette alle pider som har gjort jobben sin til 0C, slik at det ikke er mulig å få element styrt av PID'en til å fyre når det ikke skal brukes, har du bryter på elementet så hjelper jo det, men likevel, det lille lyset på PID'en lyser :)

Dessuten så har du restvarme igjen i raketten etter utmesk (iallefal siste steg i mesken), så det blir bare å justere HLT-PID etter hvor mye du ser evt temp dropper over tid i raketten, noen grader over eller under på skyllevannet hvis du kjører kontinuerlig skylling er ikke så veldig utslagsgivende.

OK - takk for svar!
 
Lite hjelp og få fra meg men jeg må si veldig kult design og kul presentasjon! Gir masse inspirasjon :)

Men kan jeg få spørre om kjelestørrelse. Hvorfor har du valgt din største kjele som MLT? Trodde det var vanlig med den som kokekjele jeg.

Den venstre chuggeren leverer slik det er satt opp nå kun til MLT, også må man koble av den ledningen om den skal levere til noe annet. Har du "seriekoblet" de to pumpene, eller er det et skille jeg ikke ser? Det ser ut som chugger på høyre nå kan levere til chugger til venstre. Er det meningen og i såfall hvorfor?

Ellers har jeg mer eller mindre funnet ut at alle mine kjelegjennomføringer skal få seg en ventil. Slik at jeg kan stoppe væske. Det viste seg for eksempel at whirlpool armen min fungerte nærmest som en hevert, selv om uttaket var høyt over væske nivå når jeg tok av slangen nede ved pumpen.

Svarer muligens på det første spørsmålet mitt selv: Dersom bildene stemmer er det vel MLT som er størst fordi det er en vaskeekte blingmann som rett og slett er for fin til å brukes som kokekjele kun. Helt forståelig.

Kommer til å snikstjele bildet ditt til inspirasjon og flytskjema for mitt eget lille langdryge HERMS prosjekt, bare så du vet det.
 
Lite hjelp og få fra meg men jeg må si veldig kult design og kul presentasjon! Gir masse inspirasjon :)

Men kan jeg få spørre om kjelestørrelse. Hvorfor har du valgt din største kjele som MLT? Trodde det var vanlig med den som kokekjele jeg.

Den venstre chuggeren leverer slik det er satt opp nå kun til MLT, også må man koble av den ledningen om den skal levere til noe annet. Har du "seriekoblet" de to pumpene, eller er det et skille jeg ikke ser? Det ser ut som chugger på høyre nå kan levere til chugger til venstre. Er det meningen og i såfall hvorfor?

Ellers har jeg mer eller mindre funnet ut at alle mine kjelegjennomføringer skal få seg en ventil. Slik at jeg kan stoppe væske. Det viste seg for eksempel at whirlpool armen min fungerte nærmest som en hevert, selv om uttaket var høyt over væske nivå når jeg tok av slangen nede ved pumpen.

Svarer muligens på det første spørsmålet mitt selv: Dersom bildene stemmer er det vel MLT som er størst fordi det er en vaskeekte blingmann som rett og slett er for fin til å brukes som kokekjele kun. Helt forståelig.

Kommer til å snikstjele bildet ditt til inspirasjon og flytskjema for mitt eget lille langdryge HERMS prosjekt, bare så du vet det.

Hei og takk for kommentarer! Det bare å "stjele". Jeg lagde det i powerpoint(!), stjålet/inspirert av http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=252837

Årsaken til forskjeller i kjelestørrelser er nok for dårlig planlegging (derfor denne nøysomme planleggingen ifm. denne oppgradering ;) ). Ved neste oppdragering igjen kommer vi sikkert til å la dagens 50 L bli HLT og anskaffe oss en større BK. Det krever at vi må gå over til gass. Uansett, meskekjelen er knapt halvfull når vi makser volum på systemet vårt i dag.

Når det gjelder den venstre chuggeren er tanken at den både kan levere til MLT og BK ved stenge/åpne ventilene. Eneste omkoblingen som er tenkt er utløpsledningen fra vørterkjøleren som kobles til en innløpsledning til BK for desinfeksjon av denne strengen under kok. Se bildene der jeg har forsøkt å vise strømmene av vann og vørter gjennom systemet i de ulike fasene.
 

Vedlegg

  • 1.jpg
    1.jpg
    156,6 KB · Sett: 94
  • 2.jpg
    2.jpg
    161,4 KB · Sett: 91
  • 3.jpg
    3.jpg
    150,2 KB · Sett: 88
  • 4.jpg
    4.jpg
    160,1 KB · Sett: 85
  • 5.jpg
    5.jpg
    165,5 KB · Sett: 93
  • 6.jpg
    6.jpg
    158 KB · Sett: 94
Dette ser veldig kurant ut, og kan fort bli inspirasjon for noe liknende hos meg når tiden kommer for å utvide oppsettet litt. Jeg må bare kommentere dette: 3500 kW er j**lig mye for å varme noen få liter vann. :p
 
Dette ser veldig kurant ut, og kan fort bli inspirasjon for noe liknende hos meg når tiden kommer for å utvide oppsettet litt. Jeg må bare kommentere dette: 3500 kW er j**lig mye for å varme noen få liter vann. :p

Tenker du til Rims-rocketen? Det er jo hele mesken som skal varmes opp.
 
Ja, 3,5 kW må jo være riktig(!)

Vi har ellers kommet litt videre med oppgraderingen (i hvert fall på plan-stadiet), og det har dukket opp noen store/små spørsmål som jeg ikke har funnet gode svar på inne på forumet. Hvis noen har innspill på følgende er jo det helt supert:

1. SS304 versus SS316: Det meste av rør-deler er bestilt fra Hong Kong, og jeg ser nå de har sendt meg SS304 og ikke SS316. Forskjellen så vidt jeg forstår er vel at SS304 ikke inneholder molybden som beskytter mot klorid i saline miljøer? Noen som har noen betenkeligheter med å bruke SS304 - eller er sannsynligvis hipp som happ så lenge det er syrefast?

2. Krabbekoker og kjele: Vi har sett oss nødt til å gå over til gass, og vurderer nå en CAL krabbekoker (https://speider-sport.no/cal-krabbekoker.html) kombinert med en 78 L kjele (https://www.bryggselv.no/kjeler/400247/kjele-78l-med-lokk). Ringen i toppen på stativet til krabbekokeren er oppgitt å ha en diameter på 55 cm. Diameter på gryte inkl. fals er 52 cm. I mine ører høres det ut som hånd i hanske. Er det noen som har denne krabbekokeren med stativ og som kan bekrefte at diameter i hvert fall er større enn 52 cm? De tre beina på stativet virker litt spinkle så vi får vel vurdere å støtte den opp mer. Vi snakker riktignok ikke en full 78 L kjele (meskekjelen vår er på 78 L og vi skal få brygge ned i to fat så ca. 50 L er nok mer riktig).

3. Ventilasjon: Vi går som sagt over til gass (9.5 kW). Ved bruk av gass må man jo tenke på ventilasjon. Vi brygger innerst i en garasje med vegger, tak og gulv i betong (se tegning nedenfor). Bredde på 2,7 m og høyde på 2,0 m. Avstand ut til døren er ca. 5 m. Døren er en dobbel love-dør vi kan åpne for fullt. Bør vi ha noen form for mekansik ventilasjon eller er det trolig tilstrekkelig med gjennomlufting hvis vi har døren åpen?

4. Festing av rør-deler: Som vist på tegningen nedenfor, blir det to stk. chugger-pumper med mange rør-deler og ventiler. Vi har begynt å skru denne sammen men merker at noen overganger er litt for dårlig skrudd på når de har riktig vinkel. Andre overganger er nesten helt skrudd igjen, men feil ift. vinkelen på tegningen. Er det noen som har tips ift. hvordan man kan skru sammen rør-deler og treffe perfekt slik at f.eks. alle ventiler ligger i samme plan? Rørleggerne blandt oss har jo åpenbart god snøring på dette.

5. Beskyttelse pumper: Jeg har sett flere som har en metallplate bøyet til bue for å hindre drypp på pumpehuset. Jeg har ikke maktet å finne hvor man kan få kjøpt en slik tynn metal-plate. Er det noen som vet? Vi trenger også en tilsvarende løsning på himlingen over kokekjelen da malingen flaker av når vi brygger pga mye damp.

upload_2017-4-11_14-18-41.png
 
1. SS304 versus SS316: Det meste av rør-deler er bestilt fra Hong Kong, og jeg ser nå de har sendt meg SS304 og ikke SS316. Forskjellen så vidt jeg forstår er vel at SS304 ikke inneholder molybden som beskytter mot klorid i saline miljøer? Noen som har noen betenkeligheter med å bruke SS304 - eller er sannsynligvis hipp som happ så lenge det er syrefast?
Så og si alt av SS Brewtech og Blichmann er vel levert i 304 stål. Så ville ikke ha betenkeligheter med det.
 
Tilbake
Topp