For god effektivitet...tynne ut vørter?

Jeg står og brygger en lys ale. Rett før kok nå. Target OG er 1.041. Jeg måler preboil sg på 1.045 etter å ha korrigert for temperatur. Beersmith sier jeg skal ha 1.035 før kok. Volumet er nå ca 30 liter på en Bratberg kompaktbrygger, så jeg har ikke så mye plass til mer vann.

Skal jeg tilsette mer vann under eller etter kok? Vil gjerne havne på rett OG.

Tilsett ideelt sett før kok dersom du har plass, da blir humleutbyttet som tiltenkt i oppskriften (spiller dog ikke allverdens rolle). Dersom du kommer til å ende opp med betydelig mer vørter enn tiltenkt bør du også skalere humlemengdene tilsvarende.

Takker for tips! Jeg satte til 2 liter vann nå, men tør ikke mer. Skal øke mengdene humle som du tipser om. Hadde ikke tenkt så langt selv :)

Veldig lett å få for høy måling på preboil sg ..
Ta ut en prøve etter at det har kokt 10-15 min..

Fortsatt noe over. Måler 1.041, etter at jeg tilsatte 2 liter før kok. Ser ut som jeg må godta at ølet blir noe sterkere enn planlagt.

Synderen er nok at oppskriften er basert på 75% meskeeffektivitet. Da ligger jeg en del over det. Forsåvidt er dette første gang jeg brygger en øl med forholdsvis lav alkoholprosent. Mistenker at dette utstyret er mer effektiv med mindre maltmengder.

Hadde tilsatt så mye at jeg holdt OGen du har nå.
Gjorde det selv med en bitter i dag. Korrekt OG etter oppkok, tilsatte kokt vann under kokingen slik at volumet ved kokestart var likt som ved kokeslutt.

Det ble til at jeg gikk for sterkere vørter enn planlagt. Hadde kunnet tynne ut under koking, men da hadde jeg ikke fått plass til alt i gjæringskaret. Forhåpentligvis blir ikke denne ølen så mye fælere av en halv prosent mer alkohol.

Tilbake
Topp