For høy FG enn forventet.....

Jeg har brygget min første Porter og i dag skulle jeg tappe over på flasker. Har tatt målinger underveis bla. 17.04.16: 1.022 og 22.04.16: 1.020. Med forventning om en FG på ca 1.016 i dag målte jeg til overraskelse samme verdi i dag, 1.020. La meg legge til at jeg målte OG 1.063 den 13.04.16 (bryggedag). Kan noen gi litt råd om det er noe som kan/bør gjøres? Er usikker på om jeg skal vente litt før jeg tapper eller om jeg skal kjøre på?
 
Vi har samme problem med en Porter. OG lå på 1.060 første bryggedag, noen dager senere lå den på 60, og det har den gjort 5 dager nå. Planen var å tappe på flasker i morgen, men det vil vel gi oss lettøl? Har rugget litt på gjæringskaret etter tips fra en kollega. Temperaturen ligger stabilt på 20 grader.

Tar gjerne i mot samme råd som trådstarter.
 
Jeg har brygget min første Porter og i dag skulle jeg tappe over på flasker. Har tatt målinger underveis bla. 17.04.16: 1.022 og 22.04.16: 1.020. Med forventning om en FG på ca 1.016 i dag målte jeg til overraskelse samme verdi i dag, 1.020. La meg legge til at jeg målte OG 1.063 den 13.04.16 (bryggedag). Kan noen gi litt råd om det er noe som kan/bør gjøres? Er usikker på om jeg skal vente litt før jeg tapper eller om jeg skal kjøre på?

Kjør på

Vi har samme problem med en Porter. OG lå på 1.060 første bryggedag, noen dager senere lå den på 60, og det har den gjort 5 dager nå. Planen var å tappe på flasker i morgen, men det vil vel gi oss lettøl? Har rugget litt på gjæringskaret etter tips fra en kollega. Temperaturen ligger stabilt på 20 grader.

Tar gjerne i mot samme råd som trådstarter.

Er du sikker på at du husket å tilsette gjær
 
Ein feil fg på 0.004 er heilt normalt. Det kan vere mesketempratur og eller mengde spesial malt.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Du skrev 60 i steden for 40 først ;)

Men bare 20 poeng attenuering er jo helt ute. Måler dere med refraktometer? Hvis ikke er noe veldig rart.
 
Brygget selv en Porter for 3 uker siden,å OG var 1.063 og FG stoppet på 1.020. Prøvde også å øke temp og rugge litt på karret uten at det hendte noe mere. Valgte å flaske da etter at den lå stabilt på samme måling over flere dager.
 
Du skrev 60 i steden for 40 først ;)

Men bare 20 poeng attenuering er jo helt ute. Måler dere med refraktometer? Hvis ikke er noe veldig rart.

Sorry. Jeg som kløna. Før vi tilsatte gjær lå OG på 1.060. Så noen dager senere lå den på 40, som den fortsatt ligger på.

Vi måler med Hydrometer på 20C.

Kan nevnes at vi hadde litt for høy mesketemperatur i starten, men fikk den ned etter et kvarters tid.
 
Du har i det minste fått litt alkohol i ditt øl du Ambull1

Sånn jeg ser det har jeg to valg nå, utsette noen dager, for å så flaske ølet, eller å tilsette mer gjær.

Noen her som har noe formening om hva jeg bør gjøre?
 
Du har i det minste fått litt alkohol i ditt øl du Ambull1

Sånn jeg ser det har jeg to valg nå, utsette noen dager, for å så flaske ølet, eller å tilsette mer gjær.

Noen her som har noe formening om hva jeg bør gjøre?

Joda alkohol ble det . Men noen råd på hva du skal gjøre vil æ ikke tørre å komme med. Det får noen som har mere erfaring enn mæ ta seg av .
 
Hvor lenge er det siden du brygga og hva er SG nå?
Jeg tror jeg ville tilsatt en aktiv starter
 
Hvor lenge er det siden du brygga og hva er SG nå?
Jeg tror jeg ville tilsatt en aktiv starter

Hei. Har vært i Bergen i helgen, og ikke fått gjort noe med ølet, men målte SG nå. Den viser fortsatt 70. Nå er det 13 dager siden vi brygget ølet. Jeg kan stikke innom bryggeland og kjøpe mer gjær i morgen, og tilsette det.

Blir spennende å se om dette blir øl.

Er det en spesiell måte jeg bør tilsette mer gjær på nå?
 
70?
Du skrev først 1.060, nå må du holde tunga rett i munnen
Bygg opp en starter og pitch at krausen, etter 24 t
hvilken gjær type brukte du?
 
70?
Du skrev først 1.060, nå må du holde tunga rett i munnen
Bygg opp en starter og pitch at krausen, etter 24 t
hvilken gjær type brukte du?

Sorry. 40. ja. Dette begynner å bli flaut. Har vært en lang helg.

Den er på 40 nå.

Det var ikke jeg som handlet inn, men gjæren ble anbefalt på bryggselv og var en sånn boks som ligner på brusboks.
Den ligger ned i søplekassa på bryggerommet fortsatt, så stikker innom å tar bilde av den før jobb i morgen og kjøper en til.
 
Tilbake
Topp