For høy fg

GHernes

Norbrygg-medlem
Ser ut til at årets julebock ender opp med for høy fg, Og endte på 1.065 og etter planen skulle fg havne på mellom 1.018 og 20 men har stoppet på 1.025.
Har prøvd å heve temperaturen og forsiktig risting av dunk uten at dette var til hjelp.
Trenger tips og råd om hvordan årets jul kan reddes!
 
La meg starte med det obligatoriske oppfølgingsspørsmålet: har du målt FG med refraktometer?
 
Min sluttet også på 1025, fra 1085. Ble søt og malty. Står på lagring i 4 grader frem til jul. Jeg skal i alle fall prøve en litt lavere mesketemperatur neste gang. Jeg rørte gjæren/vørteren med meskeskjeen tror det er grunnen til at den falt ned til 1025. Legger også til at den var 3.5 uker i bøtta.
 
Mener vi skal ha kontroll på prosessen. Mesketemp, gjærmengde, oksygen i vørten osv.
Er da litt forbasket at det er årets viktigeste brygg som ser ut til å ikke bli suksess, mener jeg har lest om ett eller annet enzym en skal kunne tilsette for å senke fg.
 
Du tenker sikkert på pilsnerenzym. Du kan også prøve å koke opp 100g sukker i 5dl vann (forholdet gir deg ikke noen økning i alkoholstyrke) med litt gjærnæring, avkjøle og tilsette mens det står på litt varm temperatur (16+). Ofte kan det være nok til å sparke igang gjæringen.
 
Er dette ett triks som folk har god erfaring med eller er det slik at det kanskje funker? Hvor lenge kan en la ett undergjæret øl stå på høy temperatur, økte til 16 grader for fem dager siden når sg var 1.027 for å gjære ned til 1.018 men det stoppet på 25. Blir det for lenge dersom en skal prøve med sukkertilsetning og.
 
Tilbake
Topp