For høy meskeeffektivitet

Finn Berger

Moderator
Jeg lurer på om kalkultoren på Brewersfriend lurer meg. Jeg brygger batch sparge, og i dag brygger jeg en trippel med 5 kg Weyermanns Floor-malted pilsner-malt. Utbyttet blei 26 liter med pre-boil SG på 1.050. I følge kalkulatoren skulle det gi en pre-boil effektivitet på 85% - mens jeg hadde lagt til grunn 78%, som er det jeg normalt vil få med et øl av denne styrken.

Jeg har opplevd dette flere ganger med pilsnermalt fra Weyermann. Jeg liker at ting henger i hop, og det gjør det definitivt ikke her.

loebrygg

Norbrygg-medlem
Kan ikke skjønne annet enn at 85% er korrekt. Nå har jeg sjekka både med Weyermanns, Bestmalz og i BeerCalc og alle gir mer eller mindre 85% effektivitet

Sist redigert:

Finn Berger

Moderator
Kan ikke sjønne annet en at 85% er korrekt. Nå har jeg sjekka både med Weyermanns, Bestmaltz og i BeerCalc og alle gir mer eller mindre 85% effektivitet
Hmm - da er det noe med pilsnermalt fra Weyermann. Til vanlig brygger jeg øl med OG på 1.045 -1.050, og ligger nokså stødig på 82-83%. Men dette har en OG på 1.062, og da bør effektiviteten i alle fall ligge 5 poeng under. Det gjør det da også normalt. Men her ligger den altså 7 poeng høyere enn den burde.

(Jeg tilsetter sukkeret seinere, under gjæringa, om du lurer. Da går OG opp i 1.077:).)

Finn Berger

Moderator
men hvor lenge skal du koke egentlig?
Trodde du skulle ha 15 liter tripel på 1.077 jeg? :rolleyes:
Som sagt, jeg tilsetter sukkeret etterpå. Jeg hadde beregna 90 minutter, men nå blei det bare 75. Det skulle sånn omtrent kompensere for feilen, siden jeg faktisk fikk en liter mer enn beregna, også.

Det blir bare litt mer øl. Det kan jeg leve med:). Det skulle uansett bli godt med frirom i dunken. (Den gjæren bygger et helvete av skum:)!)

loebrygg

Norbrygg-medlem
Som sagt, jeg tilsetter sukkeret etterpå. Jeg hadde beregna 90 minutter, men nå blei det bare 75. Det skulle sånn omtrent kompensere for feilen, siden jeg faktisk fikk en liter mer enn beregna, også.

Det blir bare litt mer øl. Det kan jeg leve med:). Det skulle uansett bli godt med frirom i dunken. (Den gjæren bygger et helvete av skum:)!)

Har du noen gang prøvd Westmalle tripel forresten?
Konge øl

Topp