For høy meskeeffektivitet

Finn Berger

Moderator
Jeg lurer på om kalkultoren på Brewersfriend lurer meg. Jeg brygger batch sparge, og i dag brygger jeg en trippel med 5 kg Weyermanns Floor-malted pilsner-malt. Utbyttet blei 26 liter med pre-boil SG på 1.050. I følge kalkulatoren skulle det gi en pre-boil effektivitet på 85% - mens jeg hadde lagt til grunn 78%, som er det jeg normalt vil få med et øl av denne styrken.

Jeg har opplevd dette flere ganger med pilsnermalt fra Weyermann. Jeg liker at ting henger i hop, og det gjør det definitivt ikke her.
 
Kan ikke skjønne annet enn at 85% er korrekt. Nå har jeg sjekka både med Weyermanns, Bestmalz og i BeerCalc og alle gir mer eller mindre 85% effektivitet
 
Sist redigert:
Kan ikke sjønne annet en at 85% er korrekt. Nå har jeg sjekka både med Weyermanns, Bestmaltz og i BeerCalc og alle gir mer eller mindre 85% effektivitet
Hmm - da er det noe med pilsnermalt fra Weyermann. Til vanlig brygger jeg øl med OG på 1.045 -1.050, og ligger nokså stødig på 82-83%. Men dette har en OG på 1.062, og da bør effektiviteten i alle fall ligge 5 poeng under. Det gjør det da også normalt. Men her ligger den altså 7 poeng høyere enn den burde.

(Jeg tilsetter sukkeret seinere, under gjæringa, om du lurer. Da går OG opp i 1.077:).)
 
men hvor lenge skal du koke egentlig?
Trodde du skulle ha 15 liter tripel på 1.077 jeg? :rolleyes:
Som sagt, jeg tilsetter sukkeret etterpå. Jeg hadde beregna 90 minutter, men nå blei det bare 75. Det skulle sånn omtrent kompensere for feilen, siden jeg faktisk fikk en liter mer enn beregna, også.

Det blir bare litt mer øl. Det kan jeg leve med:). Det skulle uansett bli godt med frirom i dunken. (Den gjæren bygger et helvete av skum:)!)
 
Som sagt, jeg tilsetter sukkeret etterpå. Jeg hadde beregna 90 minutter, men nå blei det bare 75. Det skulle sånn omtrent kompensere for feilen, siden jeg faktisk fikk en liter mer enn beregna, også.

Det blir bare litt mer øl. Det kan jeg leve med:). Det skulle uansett bli godt med frirom i dunken. (Den gjæren bygger et helvete av skum:)!)

Har du noen gang prøvd Westmalle tripel forresten?
Konge øl
 
Mer belgisk med Imperial B48 (Westmallegjæren). Denne gangen en patersbier med wienermalt, rugmalt og hvetemalt, og med amerikansk humling. Oppskrift her.
Nå fikk jeg 94% effektivitet:confused:!? Det bare kan ikke være riktig.

Jeg fikk 38 liter med SG 1.046 til kok, 1 liter mer enn beregna, og 5 poeng over. Etter en times kok var det 34 liter og 1.051, stadig 1 liter og 5 poeng mer enn beregna.

Grist:
3,0 kg wienermalt (Weyermann)
1,8 kg hvetemalt (Simpsons)
1,2 kg rugmalt (Usikker)

Er det noen som bruker en annen kalkulator enn Brewersfriend som gidder å legge inn disse verdiene og se hva som kommer ut?

Jeg justerer ikke til beregna OG. Det er greit nok om dette ølet blir litt sterkere. Men noe rart har skjedd. Her var det jo ikke pilsnarmalt, heller.
 
Nå fikk jeg 94% effektivitet:confused:!? Det bare kan ikke være riktig.

Jeg fikk 38 liter med SG 1.046 til kok, 1 liter mer enn beregna, og 5 poeng over. Etter en times kok var det 34 liter og 1.051, stadig 1 liter og 5 poeng mer enn beregna.

Grist:
3,0 kg wienermalt (Weyermann)
1,8 kg hvetemalt (Simpsons)
1,2 kg rugmalt (Usikker)

Er det noen som bruker en annen kalkulator enn Brewersfriend som gidder å legge inn disse verdiene og se hva som kommer ut?

Jeg justerer ikke til beregna OG. Det er greit nok om dette ølet blir litt sterkere. Men noe rart har skjedd. Her var det jo ikke pilsnarmalt, heller.
Kanskje du har levla som brygger uten å få det med deg?
 
Nå fikk jeg 94% effektivitet:confused:!? Det bare kan ikke være riktig.

Jeg fikk 38 liter med SG 1.046 til kok, 1 liter mer enn beregna, og 5 poeng over. Etter en times kok var det 34 liter og 1.051, stadig 1 liter og 5 poeng mer enn beregna.

Grist:
3,0 kg wienermalt (Weyermann)
1,8 kg hvetemalt (Simpsons)
1,2 kg rugmalt (Usikker)

Er det noen som bruker en annen kalkulator enn Brewersfriend som gidder å legge inn disse verdiene og se hva som kommer ut?

Jeg justerer ikke til beregna OG. Det er greit nok om dette ølet blir litt sterkere. Men noe rart har skjedd. Her var det jo ikke pilsnarmalt, heller.
Viser vekten din rett?
 
Nå sjekka jeg vekta en gang til for sikkerhets skyld. 1 liter vann veier 1 kilo.

Hva slags effektivitet får du? Og hva slags innstilling kverner du på?
Da må det være papiret i hydrometeret ditt som har forskjøvet seg, påtide med en kalibreringstest :p
 
Da må det være papiret i hydrometeret ditt som har forskjøvet seg, påtide med en kalibreringstest :p
Kliss på 1.000 ved 20 grader. Så nei, det trofaste gamle hydrometeret er stadig det trofaste gamle hydrometeret.

Jeg har veldig lite tap til kjelen, vil tru det er under en liter. (Takket være et tips for ei god stund sida av @LarsUlv :).) Men det kan ikke forklare en sånn effektivitet.
 
Sist redigert:
Min siste pils landet på 95% effektivitet, normalt har jeg rundt 80%, så det er noe rart med malten for tida. 100% Weyermann floor malted.

Tilsatte 2 liter vann etter kok.

Screenshot_20220402-225458_Brewfather.jpg
 
Tilbake
Topp