For høy OG

Takk for mange gode svar! Jeg får ikke brukt lokk da jeg må bruke en ventilhette med et fleksirør for å få dampen inn til ventilatoren, ellers blir det tyrkisk bad på kjøkkenet... Men jeg skal forsøke lavere effekt neste gang.

Når jeg skal regne ut alkoholprosenten, skal jeg da benytte FG før utblandet sukkerlake og den modifiserte verdien for OG? Jeg burde kanskje finne riktig teoretisk alkoholprosent for å så bestemme volum på sukkerlaken?

Det går sikkert å komme seg utenom dette problemet med å justere oppskrifter, men frem til jeg får mer erfaring blir det slike ferdige kit også fremover. Så, er det en av metodene som er å foretrekke for å treffe OG? Det virker jo veldig enkelt å bare øke mengde vann i sukkerlaken... :)


Det er jo ikke noe galt med oppsettet ditt. Du har kokt bort 5 liter på 90 minutter - helt normalt på BB30. For å oppnå riktig OG og volum har du flere muligheter.

1. Enten kan du starte kok med større volum. Jeg pleier å bruke 23 liter til mesk i BB30, og skyller til jeg har ca. 30 liter før kok. Da må man passe på ved hot-break for å unngå at det koker over, men det går fint. Dette gir meg godt utbytte og pålitelige resultater.

2. Dersom du er usikker på effektiviteten i mesk og skylling, kan du få mer fleksibilitet ved å justere OG med vann ETTER kok. Da gjør du som nå, og starter kok ved ca 27 liter. Etter kok måler du OG (husk å justere for temperatur eller kjøle ned prøven) og justerer med vann for å senke OG til riktig nivå. Jeg vet mange bruker kokt vann til dette, men vi kjører kaldt vann direkte fra springen. Du ønsker jo oksygen i vørteren, og jeg har aldri hørt om infeksjon i øl fra norsk spring-vann.
Det er mange fremgangsmåter for å regne ut hvor mye vann du skal tilsette, men jeg liker å gjøre det manuelt. I ditt tilfelle hadde du 19 liter med OG 55. det gir 55x19= 1045 sukkerpoeng. 1045 sukkerpoeng delt på ønsket OG (48) gir 1045/48= 21,77 liter. Da må du tilsette vann så du går fra 19 til 21,77 liter.
 
... Da må man passe på ved hot-break for å unngå at det koker over, men det går fint. Dette gir meg godt utbytte og pålitelige resultater.
...
2. Dersom du er usikker på effektiviteten i mesk og skylling, kan du få mer fleksibilitet ved å justere OG med vann ETTER kok. Da gjør du som nå, og starter kok ved ca 27 liter. Etter kok måler du OG (husk å justere for temperatur eller kjøle ned prøven) og justerer med vann for å senke OG til riktig nivå. Jeg vet mange bruker kokt vann til dette, men vi kjører kaldt vann direkte fra springen. Du ønsker jo oksygen i vørteren, og jeg har aldri hørt om infeksjon i øl fra norsk spring-vann.
...
Det er mange fremgangsmåter for å regne ut hvor mye vann du skal tilsette, men jeg liker å gjøre det manuelt. I ditt tilfelle hadde du 19 liter med OG 55. det gir 55x19= 1045 sukkerpoeng. 1045 sukkerpoeng delt på ønsket OG (48) gir 1045/48= 21,77 liter. Da må du tilsette vann så du går fra 19 til 21,77 liter.

Har du toppet kjelen skikkelig opp, kan du unngå problemer med hot-break gjennom å skumme av det som kommer opp etter hvert som det kommer. Jeg bruker ei hullsleiv. Dermed blir det noe mindre bunnfall også - og proteinene fra hot-breaket er av det som ikke gjør noe nytte for seg videre i prosessen, hvis du tar med deg bunnfallet.

Jeg brygget et par-tre ferdighumlede ekstraktbrygg en gang i verden, før jeg begynte å brygge "på ordentlig", og da fylte jeg opp med vann direkte fra springen. Det gikk bra det, og generelt tror jeg du har rett. Men det er nå en sjanse å ta, da - og ledningsnettet er ikke veldig godt over hele landet (for å si det mildt). Dessuten: Skulle du få en infeksjon, kan det jo være greit å vite at vannet du tynnet ut vørteren med, ikke var en mulig årsak.

For den som ikke er så glad i å regne - det er noen av oss:) - er denne kjekk når du skal beregne mengden vann som skal tilsettes: https://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/
 
Ny øl, ny høy OG..! Jeg begynner å få god kontroll av temperaturen under meskingen og følger oppskriften til punkt ved vannmengder og endte på riktig volum til gjæringskaret iht oppskrift. Dette skjer hver gang. Hva kan være årsaken og hvordan kan jeg unngå dette, justere maltmengden?
 
Ny øl, ny høy OG..! Jeg begynner å få god kontroll av temperaturen under meskingen og følger oppskriften til punkt ved vannmengder og endte på riktig volum til gjæringskaret iht oppskrift. Dette skjer hver gang. Hva kan være årsaken og hvordan kan jeg unngå dette, justere maltmengden?

Ja:). Du har ganske enkelt høyere effektivitet enn oppskriften er basert på - og det er ikke noe merkelig med det. Det er bare å bruke litt mindre malt. Problemet er å vite hvor mye mindre. Du kan finne effektivitetsprosenten din ved hjelp av denne: https://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/

Som du ser, er det flere effektivitetsbegreper, så det hadde vært kjekt om du visste i hvilket ledd den høyere effektiviteten oppstår. Mesker du mer effektivt ("pre-boil efficiency"), eller oppstår gevinsten etter meskingen? Altså: Oppgir oppskriften hvor mye med hvilken SG du skal ha til kok?
 
Takk for bra svar! Jeg skal sjekke opp dette og forsøke å justere oppskriften neste gang. Ingen av oppskriftene jeg har brygget har SG, som jeg har lagt merke til i hvert fall. Jeg har aldri målt Gravity på vørteren før kok, så dette får være noe jeg begynner med fremover. Avhengig av den målte verdien, er det da slik at man justerer enten vannmengden eller koketiden før humletilsetning for å treffe riktig OG?
 
Takk for bra svar! Jeg skal sjekke opp dette og forsøke å justere oppskriften neste gang. Ingen av oppskriftene jeg har brygget har SG, som jeg har lagt merke til i hvert fall. Jeg har aldri målt Gravity på vørteren før kok, så dette får være noe jeg begynner med fremover. Avhengig av den målte verdien, er det da slik at man justerer enten vannmengden eller koketiden før humletilsetning for å treffe riktig OG?

En (muligens unødvendig, men jeg tar sjansen) liten begrepsavklaring: SG står for Specific Gravity, altså egenvekt. OG (Original gravity) og FG (Final gravity) er SG målt ved henholdvis gjæringens begynnelse og gjæringens slutt. Hver eneste gang du tar en prøve og måler den med hydrometeret, er det SG du måler. Det begrepet jeg skulle/kunne brukt i innlegget over, er "preboil SG" (SG til kok). Det kunne sikkert vært forkortet PG, men jeg har aldri sett noen forkortelse for det.

For å kunne beregne oppskriftene dine slik at du treffer OG, må du gå veien om å lære deg å kjenne meskeeffektiviteten din. Bruk denne kalkulatoren: https://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/ . Den kan beregne fire ulike typer effektivitet, men den som er interessant, er "preboil efficiency" (= meskeeffektivitet). Den finner du når du legger inn det volumet du setter til kok, og SG på det du har oppi kjelen før kokingen.

Når du har brygget noen brygg, og beregnet meskeeffektiviteten hver gang, bør du begynne å få en idé om hvilken meskeeffektivitet du kan regne med. Men NB! - dette forutsetter at du mesker på den samme måten hver gang, selvfølgelig. Standardiser teknikken din, mao..

Når du kjenner meskeeffektiviteten din, kan du bruke oppskriftskalkulatorer. De vil alltid be deg legge inn den, nemlig. Jeg bruker en enkel en; denne: https://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/ Der det står efficiency, skal du altså legge inn "preboil efficiency"/meskeeffektiviteten.

På denne måten får du kontroll over brygginga, og trenger ikke justere så mye. Men du må alltid måle SG til kok for å finne ut om du har truffet, eller må justere.

Du kan justere både vannmengde og koketid, ja. Denne kalkulatoren er kjekk: https://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/
 
Tilbake
Topp