For lav OG på en Vatted stale IPA

JimEero

Norbrygg-medlem
Jeg har brygget en eiket, engelsk sterk IPA med litt Brett i som skulle ende på OG 20. Sjekket i går, nå er den på 12! Smaker ganske sterkt alkohol siden den er 9,1%! Lurte på om noe kan gjøres for å redde den litt inn og balansere alkoholheten. Tørrhumle? Ettersøting? Blande med en porter?

Eller kanskje alkoholen ikke blir like fremtredende på lavere temp. Smake den på romtemp.
 
Dette må vel være en sak for @Per Buer :)?

Du er sikker på at det dreier seg om etanol, og ikke om mer tvilsomme slektninger? I det siste tilfellet er det lite å gjøre med det. Fusel blir ikke borte, det vet jeg alt om:(. Om det er etanol, så kanskje du kan runde med laktose, hvis du vil ha litt sødme og munnfølelse? (Høres rart ut, men kanskje det funker - hvis ikke brett'en spiser den?) Å blande med porter høres litt besnærende ut - men vil ikke brett'en gå løs på høyere sukkerarter i den, også?
 
Jeg har ikke så mye erfaringer med sterkt øl med Brett. Laktose vil, som Finn sier, bli spist opp av Brett.

På rent generelt grunnlag så skal jo sterke øl gjerne lagres litt - og i særdeleshet øl med brett. London til Mumbai var vel sikkert 3-4 måneder med seilbåt, var det ikke? Tre måneder på flaske er minimum her hjemme hos meg. Jeg vil tro at ølet rundes av etter det.

Hva slags gjæringskar står det på? Med mindre det står på sånn billig bøtte så hadde jeg latt det stå en god stund på bøtte. Tørrhumling er å anbefale - det vil gi deg litt kropp (brett-øl er ofte litt tynne) og et veldig interessant smaksbilde - særlig over tid. Tørrhumlede brett-øl blir ofte bedre og bedre jo lenger de står.
 
Haha! Takk for svar. Den står på better bottle så den tar ikke inn oksygen. Da kjører jeg det nok på fat etter tørrhumling.
 
Tilbake
Topp