for liten kolbe, hva gjør jeg?

skal til å lage en gjærstarter, men har bare en kolbe på 2 liter og i følge mr malty skulle jeg hatt en på 4.5 liter. hvordan løser jeg dette problemet?
 
Kjøp større kolbe eller brygg mindre volum :biersmile:

Eventuelt kan du trappe opp starteren, selv om en 2L kolbe er i minste laget til det også :) Brewersfriend har pitch-kalkulator for å trappe opp startere: http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/
 
Som bjarte sier er det bare å steppe starteren. Jeg laget en 7.5 liter starter i min 2 Liters kolbe, funket fint, bare sett av mer tid.
 
Finn ut antall celler du trenger iflg Mr. Malty

Gå på siden og:

Øverste boksen fyller du inn akkurat som i Mr. Malty. Hvor mye vørter, OG et. Velg Pro Brewer og ale eller lager (Hhv 0.75 og 1.75 er vel det vi hjemmebryggere opererer med, med forbehold). Type gjær og antall pakker/rør. Og så fyller du inn datoen til slutt. Trykk update.

Boksen under, part 2:

Trykk grab from above. 100 g tørrmalt ekstrakt i 1 L vann skulle bli noe som en OG på 1.040 hvis jeg ikke husker feil. Velg . White og den typen lufting du har. Trykk update.

Hvis du får beskjed om at du ikke har nok celler velger du starter step 2, og legger inn samme volum og OG etc. Etterhvert som du lager flere steps får du grønn skrift om at du har nok celler.

Mellom hver starterstep setter du starteren kaldt slik at gjæren bunnfeller, og dekanterer, og fyller på nye 2 liter.
 
Miguel skrev:
Finn ut antall celler du trenger iflg Mr. Malty

Gå på siden og:

Øverste boksen fyller du inn akkurat som i Mr. Malty. Hvor mye vørter, OG et. Velg Pro Brewer og ale eller lager (Hhv 0.75 og 1.75 er vel det vi hjemmebryggere opererer med, med forbehold). Type gjær og antall pakker/rør. Og så fyller du inn datoen til slutt. Trykk update.

Boksen under, part 2:

Trykk grab from above. 100 g tørrmalt ekstrakt i 1 L vann skulle bli noe som en OG på 1.040 hvis jeg ikke husker feil. Velg . White og den typen lufting du har. Trykk update.

Hvis du får beskjed om at du ikke har nok celler velger du starter step 2, og legger inn samme volum og OG etc. Etterhvert som du lager flere steps får du grønn skrift om at du har nok celler.

Mellom hver starterstep setter du starteren kaldt slik at gjæren bunnfeller, og dekanterer, og fyller på nye 2 liter.

ah! fantastisk! tusen takk for veldig bra forklaring
et

et siste spørsmål skal jeg ha i 200g DME for hver gang?
 
Sorry siterte feil person.

Men ja. Som bjarte sier 100g til hver liter vann. Bare bruk 2litersteps jele veien. Det du evt gjør da mtp antall celler er at du får for mange, som er en bra ting :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Sorry siterte feil person.

Men ja. Som bjarte sier 100g til hver liter vann. Bare bruk 2litersteps jele veien. Det du evt gjør da mtp antall celler er at du får for mange, som er en bra ting :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Fliskespikkeri: 100g til hver liter starter, ikke hver liter vann ;)
 
Bjarte H skrev:
Miguel skrev:
Sorry siterte feil person.

Men ja. Som bjarte sier 100g til hver liter vann. Bare bruk 2litersteps jele veien. Det du evt gjør da mtp antall celler er at du får for mange, som er en bra ting :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Fliskespikkeri: 100g til hver liter starter, ikke hver liter vann ;)

Åh! Denne så jeg ikke komme. Dere i barteby lager kanskje startere av himkok?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Bjarte H skrev:
Miguel skrev:
Sorry siterte feil person.

Men ja. Som bjarte sier 100g til hver liter vann. Bare bruk 2litersteps jele veien. Det du evt gjør da mtp antall celler er at du får for mange, som er en bra ting :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Fliskespikkeri: 100g til hver liter starter, ikke hver liter vann ;)

Åh! Denne så jeg ikke komme. Dere i barteby lager kanskje startere av himkok?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

I bartebyen lager vi kun starter av gull og smaragder :biersmile:
 
ok. bare så jeg er på rett vei. skal lage en starter. OG på ferdig vørter skal være 1049. har en kolbe på 2 liter så lager først en starter med denne.  200g DME og fyller opp slik at det blir 2 liter.
lar det koke i 15 min før det kjøles ned, settes på magnetrørerern og står dere i et par dager, (hvordan merker man forresten når det er ferdig?) så kjøler jeg den ned i et døgns tid.
nå mangler jeg fortsatt 286 billioner celler. og ifølge http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/ trenger jeg å lage 1,3 liter til med starter for og lage nok gjærceller.

forstår jeg det rett hvis jeg da tar den starteren som nå har stått og kjølt seg ned, tømmer ut gammel wørter og tilføre 1,3 liter med ny vørter og igjen la den stå på magnetrøreren noen dager?
 
Inge!
Det du også kan gjøre er å bruke en 5 liters plastkanne på røreren til du får deg større kolbe!
Ja du tømmer ut den gamle vørteren forsiktig. Den er ferdig når den slutter å skumme. Det tar ca 1 døgn.
Svein Erik  :)
 
Svein Erik skrev:
Inge!
Det du også kan gjøre er å bruke en 5 liters plastkanne på røreren til du får deg større kolbe!
Ja du tømmer ut den gamle vørteren forsiktig. Den er ferdig når den slutter å skumme. Det tar ca 1 døgn.
Svein Erik  :)

takk takk ;) spennende og litt skummelt der der gjærstartergreiene ;)
 
Tilbake
Topp