For mye gjær -vond smak

Hei
Satte 26/5 et brygg type Patersbier. OG 1046, flasket 10/6 med FG 1012.

Batchen var på 17 liter og jeg brukte 2 pakker tørrgjær av type T-58.

2 pakker var altfor mye gjær og det er en merkelig vond smak på ølet som jeg tror kommer av for mye gjær. Virker ikke som infeksjon. Jeg greier forøvrig ikke forklare smaken.

Noen som har efaring med for mye gjær og om usmak fra dette vil avta om flaskene får stå en stund? Evt. forklare hva usmak av for mye gjær smaker?

Jørn
 
Hei

Den sto fra 24/5 til 10/6. Dvs. 17 dager før flasking. Skrev fra 26/5 i det opprinnelig innlegget. Det var feil.
 
Har prøvd en flaske i dag. Fortsatt ikke god, men kanskje litt bedre enn ved forrige smak. Smaken kan minne litt om tannlege. Kommer som ettersmak. Noen som har erfaring med dette?
 
Har litt problemer med å tro at 2 pakker tørrgjær er "for mye" på en 17 liters batch... På min batch #03 brukte jeg to pakker S-04 på 23 liter, og det ble en meget god ale (etter min smak da). At flaske 2 er bedre enn flaske 1 er vel et godt tegn, la oss håpe at tannlegen forsvinner med litt modning.
 
Den sto på 18 grader i 14 dager. Deretter på 3 grader med gelatin i 3 dager. Så på flaske i 14 dager på ca 20 grader.

18 grader i/på dunken burde ikke gi veldig mye usmak, men om det er 18 gr. i rommet vil det være en god del varmere i ølet under stormgjæringen. Det kan gi mer usmak enn for mye gjær.
Samtidig spytter Mr. Malty ut 0,7 pk. (11,5 g) gjær til denne OGen og dette volumet.
 
Beklager avsporingen, men gelatin på øl som skal flaskes, går det bra?

Edit: det er kanskje fenoler du kjenner?
http://www.winning-homebrew.com/phenolic-flavors.html her står det litt :)
Hei

Det kan godt være fenoler, ja. Ut ifra beskrivelsen likner det. Har aldri hatt det før. Skjønner ikke helt hvorfor jeg har fått det nå.

Når det gjelder gelatin og flasking er dette tredje gang jeg gjør dette. Det har gått helt fint (tror ikke det er gelatinen som er problemet med denne batchen). Har gjort det både på en lager øl og en altbier tidligere. Begge har blitt klare og fine og med normal kullsyre. Har da brukt normal mengde sukkerlake (6-7 gr. pr liter).
 
Jeg mener å ha lest at for rask nedkjøling/coldcrashing kan gjøre at gjæren produserer/utskiller usmaker, eller noe sånt...
 
Jeg mener å ha lest at for rask nedkjøling/coldcrashing kan gjøre at gjæren produserer/utskiller usmaker, eller noe sånt...

18 grader er jo i henhold. En evt lite oksygenert vørter burde på en måte veie opp for den store pitchen (ikke at dette er en løsning på lite okysgenert vørter) Det kan være en infeksjon, da øl fermentert med noe annet enn ølgjær kan smake ganske "rundt".
 
Smaker tannlege? En usmak som ofte beskrives og som kan knyttes til belgiske phonolproduserende gjærstammer kalles ofte medisinal. En faktor som kan bidra sterkt til utviklingen av slike usmaker er tilstedeværelse av klor samen med phenoler. Kan du ha hatt klorinrester i gjæringskaret?
mvh
Bård
 
Smaker tannlege? En usmak som ofte beskrives og som kan knyttes til belgiske phonolproduserende gjærstammer kalles ofte medisinal. En faktor som kan bidra sterkt til utviklingen av slike usmaker er tilstedeværelse av klor samen med phenoler. Kan du ha hatt klorinrester i gjæringskaret?
mvh
Bård

Jeg bruker pbw som skylles godt ut. Deretter Star San. Vet ikke hva evt rester av pbw gir av usmak.
 
Etter å ha googlet litt tror jeg dere har rett i at dette er fenoler. Ser også at det skilles mellom klorofenoler og fenoler.
Klorofenoler ser, etter hva jeg har forstått, ut til å forsterkes under lagring mens fenoler kan reduseres av lagring. Ser det foreslås 6-7 mnd.

Nå følte jeg en liten bedring etter noen uker så det er kanskje håp. Får la de stå noen mnd. så får jeg se. Kanskje for tidlig å helle det ut.
 
Etter å ha prøvesmakt i dag var ting langt bedre. Nesten ingen usmak ig absolutt drikkendes. Ølet har hele tiden stått lagret på kjølerommet på ca 5-6 grader.

Moralen er: ikke hell ut øl med usmak for tidlig.
 
Tilbake
Topp