For mye kullsyre i pils

sturehavn

Norbrygg-medlem
Hei!

Brygget en pils med OG 1070 og gjæret den ned til 1017 og tappet på flasker.  Har stått 3-4 uker på ca 3 C nå..
Brukte nok litt for mye sukker til karboneringen, og har fått alt for mye kullsyre i ølet.  :jaha:
Heldigvis ingen bomber, men bortsett fra veldig god ølsmak så minner det mere om sprudlevann enn øl  :eek:
Er det noe man kan gjøre med dette?

Sture
 
Ta av korkene så trykket slipper ut, sett på korker igjen når det er passe med kullsyre, men hvor lenge, er redd du selv må prøve deg frem.
Du kan jo også la ølet stå i glasset en stund.
 
På FG 1017 er det forholdsvis mye restsukker igjen. Den bør ned noen oechlegrader til.
Nok gjær er viktig! Og å la den putre fra seg, gjerne 4-5 uker (10C) før du tapper. Lenger tid skader ikke.
Hvis du også har tilsatt mer karboneringssukker enn 6g/liter kan det fort bli mye kullsyre.
Men Oddvar vet råd!   :)
Og så lenge den smaker som den skal, så er det vel greit...  :yes:
 
Mange takk for tips!!  Hadde den stående i rundt 20 dager ved 10 C. Vurderte å la den stå litt lenger, men når den var gjæret ned til ca 25 % av OG og det var over minuttet mellom ploppene i låsen så tenkte jeg det gikk greit.  Men får prøve å la den stå lenger neste gang.  :yes:
Når det gjelder sukkeret så brukte jeg 6g/l på en ALE jeg brygget, men ville ha litt mere futt i denne og gikk opp til 8g/l, noe jeg forstår ble alt for mye.  Men man lærer av sine feil  :amen:
Skal prøve å lette på lokket og sette på nye korker og håpe det blir bedre!!
 
Det å telle antall plupp er en svært upålitelig målemetode.  Derimot bør du prøve å heve temperaturen fra 10 til 15 grader på slutten av gjæringstiden.  I tillegg til å få mer fullstendig utgjæring får du også redusert diacetylnivå.  La stå på den temperaturen til du er nede på forventet FG, eller til at det ikke vil lengre ned.  Uansett må du måle med en økslevekt, og ikke lytte til gjærlåsen.....
 
Tilbake
Topp