For varm gjæring?

Hei

Er helt ny her og med hjemmebrygging. Satte min første batch i helga med coopers ølsettet til 1000lappen.
Ting gikk bra og det var klart for gjæring,men så måtte jeg dessverre dra bort et døgn. Når jeg da kom tilbake for å ta en kikk så hadde selvølgelig termostaten på varmeovnen krølla seg til så da var alt for varmt i rommet som dunken stod 27-28 grader. Har fått tempen ned på ca 20-21 grader etter det døgnet..
Så spm er har da øllet blitt ødelagt eller vil det fortsatt bli brukbart?
 
Det er ikke sikkert at det er "ødelagt". Gjæring på høyere temperaturer en gjæren er beregnet for skaper imidlertid mye fruktighet. Dette er viktigst under stormgjæring, altså den første tiden av gjæringen. Det er sansynlig at du får et veldig fruktig øl, ikke helt usansynlig at det blir drikkbart, og med svineflaks så blir det til og med et godt øl.
Gjær ferdig på normal temp, flask, og smak etter noen uker. Dersom det ikke smaker godt kan du forsøke å lagre det til du enten trenger flaskene eller plassen.
 
Tollefsen skrev:
Det er ikke sikkert at det er "ødelagt". Gjæring på høyere temperaturer en gjæren er beregnet for skaper imidlertid mye fruktighet. Dette er viktigst under stormgjæring, altså den første tiden av gjæringen. Det er sansynlig at du får et veldig fruktig øl, ikke helt usansynlig at det blir drikkbart, og med svineflaks så blir det til og med et godt øl.
Gjær ferdig på normal temp, flask, og smak etter noen uker. Dersom det ikke smaker godt kan du forsøke å lagre det til du enten trenger flaskene eller plassen.

Avsporing:
Når det kommer til gjær og gjæringsforhold så bryr vi oss egentlig fint lite om hvordan gjæren vil ha det. Hvis gjæren hadde fått "velge" hadde den neppe valgt å starte på 18C for deretter å stige til 21C etter hvert. Den hadde neppe valgt 12-14ppm som optimalt O₂ innhold i vørteren i starten av gjæringen og den hadde neppe likt å dele vørteren med så nært som mulig 0.75 million gjærceller/milliliter vørter/plato.

Det vi egenlig gjør, er å legge opp til at gjæren og gjæringsprosessen gir oss det ølet vi vil ha - fruktighet til stiltype, lite fusel, kanskje litt bananester?, riktig utgjæring, lite diacetyl osv. Det betyr selvfølgelig at gjæren har god helse, men ikke nødvendigvis at det får de forholdene som den vokser, eller trives best i ;)

Påsporing:
Du vil nok få et veldig fruktig øl og det avhenger også av gjærtypen du har valgt, og når det har vært 27-28C i rommet har det nok vært over 30C i gjæringskaret.

Gjør gjerne som Tollefsen sier og gi det litt tid og smak underveis. Iom. at du er ny innen hjemmebrygging kan det godt være at du kommer til å like det godt uansett. Det er som med alle andre interesser at etter hvert som man blir bedre stiger kravene til egne prestasjoner :)

Og husk. Ta vare på gjæren, det er den som laget ølet. Vi lager vørter :brygging:
 
Blir sikkert bra. De beste ølene er somregel de man har vært uheldige med av en eller annen grunn. Det beste ølet mitt var en imperial stout jeg gjæret i sommer på godt over 25 grader på kjøkkenet  ;)
 
Takk for svar:)

Jeg byttet ut den medfølgende Cooper Lager i det settet til en "Coopers Selections Wheat Beer".

Har en tempmåler festet på karret den viste 28 og har en digital som henger i rommet som stod på 27,5 når jeg kom så hvor lenge det har vært sånn og om det har vært enda varmere vet jeg ikke.
Får rett og slett bare se/teste hvordan det går da og håpe på det beste.....
 
Flasket ølet her om dagen så møtte selvfølgelig ta en prøvesmak for å kjenne om det var drikkanes eller om det var bare å kaste. Syns rett og slett smaken var bra selv uten kullsyre og minnet veldig om Ægirs Wit eller Nøgne Ø Wit :)
Så nå ser jeg at gjæren godgjør seg med litt mer sukker for å forhåpentligvis få litt kullsyre i drikken, ser hvertfall at det kommer små bobler opp.
 
Flask øllet å la de stå uke i romtemp å så glem de i boden noen mnd:)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Har en stc1000 som kødda det til for meg nå. Ølet har stått i gjæringskammeret på ca 30 grader de to-tre siste dagene. Dette er altså dag 12-14 i gjæringsforløpet.
Hovedgjæringen gikk på 20 grader.

Har dette mye å si når gjæren i utgangspunktet har gjort seg ferdig?
 
Tilbake
Topp