Forbaska starter...

Viktste

Norbrygg-medlem
Har brygget en Pils i dag. 5.5Kg Pils, 100g Carapils, 100g Hvete.

Alt gikk som hakka møkk helt til jeg skulle "pitche" gjær :-[ Jeg hadde laget en 2.5 liter starter av Wyeast Danish Lager.
Starteren ble satt på magnetrører for to dager siden med 250g DME til 2.5 liter vann. Dessverre hadde jeg glemt å "smacke" pakken, så den ble tilsatt
starteren uten at pakken hadde blåst seg opp. På bryggedagen satt jeg starteren i kjøleskapet. Men når jeg var ferdig med brygginga og skulle helle vørteren av starteren så hadde den ikke skilt seg. Målte SG  og den var fortsatt 1.038  :mad: :mad: :mad:

Heldigvis hadde jeg en Nottingham tørrgjær i kjøleskapet ;) Så da ble det ikke Pils men Ale, eller kanskje PilAle...

Starteren er tilbake på magnetrøreren og går strafferunder... men jeg får ikke brukt den til noe  :-\

Flytende gjær er noe tungvinte greier synes jeg. Finnes det en brukbar  tørrgjær til Lager??
 
Jeg har også hatt problemer med Danish Lager. Når jeg smacket den (Og jeg smacket den mer enn Prodigy "smacker sin bitch up") tok det 4 dager før den var oppblåst. Og deretter oppførte den seg sluggish i starteren. Ølet ble ganske dårlig, men det kan også skyldes bryggeren selv og hans andre råvarer!  ;)

Anyway, en tørrgjær jeg anbefaler er Saflager. Når jeg brukte denne fikk jeg mitt beste bygg noensinne, selv om det ble gjæret på bortimot 15 grader.

-Erlend
 
"Smacka" du pakningen før du helte over gjæren eller kasta du næringsblandingen. Skulle vel ikke være noe problem å starte en uoppblåst pakke. det tar bare litt lengre tid. Hvor gammel var gjæren. Det er ikke alle pensjonister som spurter. ;)
 
Smacka næringen rett før jeg hadde gjæren i starteren. Jeg tror kanskje den akkurat har begynt å reagere... Synes det er vanskelig å vite om en Lager starter er ferdig eller ikke... Jeg skal jommen sjekke datoen på pakningen. Den har ligget et par måneder i kjøleskapet.
 
Lager-startere trenger ikke være noe anderledes enn ale-startere, med unntak av at de generelt bør være større. Datoen/behandleing har ganske mye å si for hvor gode de er. Når det gjelder å få lagergjær til å bunnfalle, så tar det gjerne litt lenger tid en med alegjær, lagergjæren tåler tross alt lavere temperaturer, så det er jo ikke annet å vente. selv propageringen kan foregå ved vanlig romtemperatur om man bare dekanterer "ølet" fra starteren først.

Jeg har opplevd flere ganger at gjær jeg har hatt i kjøleskapet en tid blir lite livlig. Det skyldes nok at det er relativt lite stabil temperatur i kjøleskap man bruker til mat. De åpnes og lukkes relativt ofte, og man setter ofte inn ting som er romtempererte og derfor varmer opp skapet. Med Wyeast pleier jeg rett og slett ikke lage startere før jeg ser at pakken har svellet merkbart, og jeg planlegger brygging slik at jeg er fleksibel med hensyn til dryggedag. Tar gjæren lenger tid, utsetter jeg bryggingen. (Jeg brygger uansett på sen ettemiddag/kveld.)
Til bunnfelling av starteren kan det være lurt å beregne et par dager.

Tørrgjær til lager funker, men det blir ikke like bra som flytende.
 
Jeg hadde regnet med at starteren ville bunnfalle i løpet av 4-5 timer i kjøleskap...
Uansett så har du antagelig rett i at pakken har blitt utsatt for for mye tempratursvingninger. Jeg må jo ha mat... ;D
Man lærer jo så lenge man lever brygger, så siden jeg ikke alltid er fleksibel med brygge-dag får jeg heller starte tidligere med starteren neste gang.

(Og ha lager tørrgjær i bakhånd :kool:)
 
Tilbake
Topp