Fordampet for mye vørter. Resultat likevel å forvente?:)

Min første batch. God hjelp fra vestbrygg i Bergen og fikk prøve meg på en Kolch 20L.
Vann 25L.
Mesketid 60M på 65grader.
Koking i 90.min

Når vørter helles over på gjæretank så kan man notere 14L, ikke 20.

Om noen ser en feil så er det flott. Men det hadde vært flottere om noen kam betrygge meg med at det blir nok drikkenes øl for det...?
Eller hell i sluk og bedre hell neste gang?

SG er 130 etter 8timer med gjering. Glemte å sjekke.  Burde vel ideelt vært mellom 1,044 - 1,050 ved starten.

Ved ferdig kok bør du måle OG. Ta ut en deciliter og kjøl ned, det går mye fortere enn å vente til hele brygget når 20 grader. Om du har for lite vørter etter kok har du mest sannsynlig også for høy OG. Tilfør kaldt vann rett fra kranen til ønsket OG er oppnådd. Om du ikke stoler på vannet fra kranen, får du koke vann på forhånd og fryse ned i literpakninger. Da går også nedkjølingen enda fortere.

Genialt!
Det trickset stjeler jeg. Neste brygg legger jeg meg noen punkter for høyt i og, kompenserer med frossent vann etter kok.

Håper det vil redusere tid på kjøling, spesielt den siste biten fra 30c - 16c. Den sitter langt inne nå på sommeren..

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Du skal bare tilsette vann nå til du oppnår den ønskede mengde/gravitet. Har gjort det selv uten at det har vært et problem.

Fossdal skrev:
Tilfør kaldt vann rett fra kranen til ønsket OG er oppnådd. Om du ikke stoler på vannet fra kranen, får du koke vann på forhånd og fryse ned i literpakninger. Da går også nedkjølingen enda fortere.

Genialt lite tips med litersterninger med frossent, kokt vann. Like :)

Det er et par mindre utfordringer med å bruke vann fra springen ukokt:
- Det ene er faren for infeksjon fra all mulig greier som kan gro i rør og særlig på den lille silristen ytterst på en innekran. I praksis er vel kanskje ikke denne faren så veldig stor.
- Det andre er at springvann inneholder litt klor, gjerne mer nå på sommeren. Kloren i bryggevannet kokes vekk forholdsvis raskt, men klor i vannet du heller i gjæringskaret forsvinner vel ikke fullt så lett. Kanskje ikke et stort problem i praksis dette heller.

Skal man være sikker, dog, er det en god vane å sørge for å koke vannet først :)

Det er ikke mange vannverk som bruker klor lenger. 
Uansett tror jeg ikke det er noe problem, det er jo sånn man lager ekstraktbrygg også.

Har og opplevd å koka for langt ned på to brygg ved fint rullekok. 25liter teoretisk, som ender på 14-20l...

Nyttar storkjelen til både 25l-brygg og 50+l-brygg. Er det for stor overflate på vatn til å klare kompromisset mellom greit rullekok og avdamping?

Tilbake
Topp