Forhold mellom vann og malt ved brygging

Jeg er nybegynner, og prøvde å brygge mitt første all grain brygg for et par uker siden. Vi brukte en oppskrift på Black Ipa, og brukte en type porter-malt vi fikk med på kjøpet da vi kjøpte bryggeren (type Beer Brew 30, bare en fake fra Kina uten logo).

Det sto i oppskriften at vi skulle starte med 25 liter vann, og meske på 72 grader i en time. Men da vi helte oppi malten måtte vi tappe mer og mer av vannet ut fra kjelen fordi det ikke var plass. Er dette normalt? Hva gjør dere andre?

Vi trodde vi skulle bruke 7 kg malt, men vi fikk bare oppi 5,5 kg ca, etter å ha tappet ut flere liter vann.
 
Beer Brew er en fake fra Kina med logo:). (Har en.)

Mange mener det ideelle forholdet er 2,7 liter pr. kg. Det kan variere litt etter øltype, men mellom 2,5 og 3 liter pr. kg er vel "normalt". Dere vil altså få en tynnere mesk enn vanlig med 25 liter, skjønt det vil gå helt fint å meske med en så tynn mesk, bare mesketiden forlenges litt.

Når dere beregner volumet av mesken (malt +vann), kan dere regne at 1kg malt øker volumet med 6,5 dl. 7 kg øker altså volumet med 4,55 liter. Hvis dere fikk med et sett med 7 kg malt til en kjele på 30 liter, og fikk beskjed om å starte med 25 liter, synes jeg dere skal sende en ganske skarp meliding tilbake.

Teoretisk skulle det gå akkurat å få plass til 7 kg malt og 25 liter vann i en 30 liters kjele, så det høres rart ut at dere skulle måtte tappe av mye vann. Det kan tyde på at kjelen ikke tar 30 liter. Sjekk det. (BB60 tar bare 54 liter til maxmerket.)
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: JEG
Jeg tenker som tommelfingerregel at vann i liter + malt i kg = volum som trengs i liter. Altså 25 + 7 = 32. Det volumet bør kjelen minst romme.

Jeg mesket nylig 3,3 kg malt i 14 liter vann (BIAB). Det gikk akkurat i min 18-liters kjele (jeg kunne til og med røre forsiktig).
 
Jeg tenker igrunn som Sarge, det gir meg litt headspace hvis jeg trenger å justere ned mesketempen med kaldt vann
 
Jeg skal straks meske for første gang og tror jeg har samme utfordring som Kirsten. Jeg har også gått til innkjøp av en 30L BB og skal sett i gang med drømmen om å brygge Brown Ale av ulike varianter. Oppskriften sier som følger:

Totalt 5,8 kg Malt. Start med 25 liter vann på 68 grader. Allerede her blinker varsellampene mine. Med tanke på det ideelle blandingsforholdet skulle jeg ha brukt kun 15,6 liter vann. Om jeg putter så mye malt i kjelen sammen med alt vannet vil det bli helt fullt. Hva gjør jeg?

Kjører jeg på med kun 15,6 liter vann? Kan jeg dele opp meskingen i to runder? 2,9 kg Malt med 12,5 liter vann i to runder. Hva må jeg i såfall passe på?
 

Vedlegg

  • 13234979_10156858552905702_313379506_o.jpg
    13234979_10156858552905702_313379506_o.jpg
    85,9 KB · Sett: 64
Du starter med 15 liter, mesker ferdig, og skyller med 10 liter til slutt. Spiller ingen rolle om du kjører kontinuerlig skylling, eller om du tapper ut alt først, og så tilsetter 10 liter, venter et kvarter, og tapper ut (partiskylling/batch sparging). Dvs., i det siste tilfeller bør du bruke 11 liter.

Forhåpentligvis er oppskriften bare klønete formulert. Du kan kjøre med alt vannet fra starten av, såkalt "no sparge", men da vil du få et vesentlig dårligere utbytte. Kvaliteten blir riktignok suveren, men det virker rart om du skulle ha fått et sett basert på den skylleteknikken. (Du mesker med alt vannet, og tapper ut - og det er det. Veldig enkelt, og som sagt så blir resultatet optimalt når det gjelder kvalitet, men du må legge til mer malt hvis du skal gjøre det på den måten.Det var forresten faktisk det du foreslo å gjøre - bare i to omganger. )
 
Det finnes en egen tråd for bb30, les denne så finner du ut hvordan du bør/kan meske
 
Nja, mitt typiske kompaktbryggerregime (32l bratberg) er 16-22l til innmesk og skylle med 10-15l for å få 28-30l til kok. Volumene justert for 5-7kg malt og ønsket OG.
 
Joda - men alle må vel finne ut av hvordan deres måte å bruke utstyret på, fungerer. Hvor mye væske blir igjen i mesken? Hvor mye fordamper under kokingen? Hvor mye blir igjen i kjelen etter kok? Først når en har funnet ut av det der, og har standardisert fremgangsmåten, kan en få beregnet pålitelig hvor mye malt og vann en trenger i utgangspunktet for å ende opp med ønsket mengde øl av ønsket styrke etc. til slutt.

Men for all del: Jeg mener ikke at en ikke kan lære noe av andre som bruker det samme utstyret. Det er sikkert smart å studere BB30-delen av forumet:).
 
Min erfaring med BB30 er at man ikke må meske i for lite vann, da fylles maltrøret opp mens vannstanden i kjelen synker lavere enn kranen. Har opplevd problemer med dette, altså luft i pumpa under sirkulering, og har etter dette aldri mesket med under 20l vann.
Fyller man mer malt i maltrøret vil man jo kunne sirkulere med mindre vann, usikker akkurat hvor grensa går her, men tror det er 4 liter opp til kranen i kokekjelen.

Så, ved menden malt jeg normalt bruker(5-6 kg) har jeg holdt meg til 3,8 liter vann/kg malt. Skyller med ca 13 liter vann og ender opp med rundt 30 liter til kok. Går greit, men pass på skummet under oppkok så det ikke koker over.
Dette har de siste gangene gitt meg utbytte noenlunde stabilt på ca 70-75%. Kan være lurt å sjekke SG før kok for å få en indikasjon.

Satte et brygg med nøyaktig 5,8 kg malt her for et par dager siden, i BB30. Mesket i 22l vann, og skylte med 13l. Meskeeffektivitet satt til 70%.
Traff OG, volum til kok og volum i gjæringskar spot on.
http://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/337029/bayer
 
med en BB30 så fyller man så mye vann at du ser det kommer helt opp på siden av maltrøret. Uten dette får du ikke varme nok inn i maltrøret og sirkulasjon og temeratur generelt blir ræva. Ikke bruk antall liter, se selv hvor vannstanden er.
 
Så vidt jeg vet starter alle BryggSelv sine sett med følgende meske-instruksjon:
"Start med 25 liter vann på(...)"
Slike sett vil nok gradere seg for "feil", og dette kna være noe av grunnen til det valget.

Selv bruker jeg en Bratberger, og pleier å starte med 20-ish liter vann. Hvorfor? Fordi skylling er kjipt.

Jobber mot en form for "minimal sparge" teknikk, der jeg skyller med ca 3 liter etter heving (vannkoker er genialt!) før jeg løfter av maltrøret og skyller direkte i gjæringskar (maltrøret passer perfekt til rammen på karet!). Tempen er jeg mindre nøye på etter hvert. Gjort dette en gang, og synes det virker lovende.
 
Du starter med 15 liter, mesker ferdig, og skyller med 10 liter til slutt. Spiller ingen rolle om du kjører kontinuerlig skylling, eller om du tapper ut alt først, og så tilsetter 10 liter, venter et kvarter, og tapper ut (partiskylling/batch sparging). Dvs., i det siste tilfeller bør du bruke 11 liter.

Forhåpentligvis er oppskriften bare klønete formulert. Du kan kjøre med alt vannet fra starten av, såkalt "no sparge", men da vil du få et vesentlig dårligere utbytte. Kvaliteten blir riktignok suveren, men det virker rart om du skulle ha fått et sett basert på den skylleteknikken. (Du mesker med alt vannet, og tapper ut - og det er det. Veldig enkelt, og som sagt så blir resultatet optimalt når det gjelder kvalitet, men du må legge til mer malt hvis du skal gjøre det på den måten.Det var forresten faktisk det du foreslo å gjøre - bare i to omganger. )
Jeg har laget denne oppskriften med BB30. Bruk 22 liter vann til masking, og skyll med 11 - 13 liter vann (til maks merket på 30 liter i BB30). Antall liter meskevann gjør at temp holder seg bedre, da en får væske på ca samme nivå på utsiden av meskekaret.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Høres smart ut. Det er jo sant at temperaturen vil synke relativt raskt når volumet er lite. Og så har du problematikken med meskeinnsatsen - den har jeg ikke erfaring med. (Brygger på en BB60 uten rør.) Du får en relativt tynn mesk der, og bør kanskje forlenge mesketida litt? (Jeg stegmesker gjennom å tilsette kokende vann, og ender gjerne opp med litt tynn mesk når jeg kommer opp til sakkarifikasjonssteget/-ne, så jeg kjører lange mesketider.)

Når jeg sa 15 + 10 var det ellers ut fra forutsetningen at det var snakk om 25 liter vann totalt. Du bør vel ha såpass med skyllevann for å få brukbar utvasking av sukkeret?
 
Når jeg mesker står alltid mesken helt opp til randen i meskerøret. Hvis ikke får jeg nesten ingen sirkulasjon. Dette fører igjen til levere vannstand utenfor meskerøret, og igjen mer ujevn temperatur. Så det krever at man følger aktivt med.
 
Tilbake
Topp